معرفی کتاب؛

«نقش استان سیستان و بلوچستان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»

«نقش استان سیستان و بلوچستان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» عنوان کتابی است که به نویسندگی «علی کیخا» و «داوود شیرازی» به چاپ رسیده است.
کد خبر: ۳۵۲۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰ - 11August 2019

«نقش استان سیستان و بلوچستان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از زاهدان، «نقش استان سیستان و بلوچستان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» عنوان کتابی است که به نویسندگی «علی کیخا» و «داوود شیرازی» در کنگره ملی شهدا در سال 1397 به چاپ رسیده است.

 در این کتاب می‌خوانیم:

مردم سیستان و بلوچستان از سال 1342 با ادبیات انقلاب اسلامی آشنا شده و در محافل خود، مخفیانه از مواضع حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) دفاع می‌کردند و در تبلغ آن می‌کوشیدند. این آگاه سازی‌ها تا سال‌های قبل از پیروزی انقلاب ادامه یافت و با استقرار روحانیان و سیاسیون تبعیدی به این استان به ویژه شهرستان زابل اوج بیشتری گرفت. چند ماه مانده به پیروزی انقلاب، شهرهای استان به خصوص زاهدان و زابل به کانون مبارزه علیه رژیم شاه تبدیل شد و موج اعتراضات این شهر را فرا گرفت.

مردم استان سیستان و بلوچستان، به ویژه مردم سیستان که دارای سابقه تاریخی در ولایتمداری و اطاعت‌پذیری از ائمه اطهار (عليه السلام) و مراجع تقلید دینی بودند، با وحدت کلمه بین تشیع و تسنن، از همان آغاز انقلاب اسلامی حرکت های انقلابی خود را با هدایت و رهبری شهید آیت الله سید «محمدتقی حسینی طباطبایی» به منظور مبارزه با حکومت ظالم شاهنشاهی شروع کردند و نقش مؤثری در روند پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ در این استان داشتند.

از آنجا که محیط جغرافیایی بر جنبه‌های مختلف زندگی انسان تأثیر مستقیم دارد، طبیعت خشن و سخت دشتهای این استان، خشکسالی‌های پی‌در پی و تهدید حیات اقتصادی مردم، بادهای خشک و سوزان ۱۲۰ روزه زابل و تابستان‌های طولانی به ایجاد روحیه مقاوم و جسورانه در میان مردم استان سیستان و بلوچستان منجر شده و از مردمان آنجا افرادی قوی و با اراده‌ای پولادین ساخته است.

موقعیت جغرافیایی و اقلیمی این استان به دلیل دوری از مرکز حکومت و شرایط آب وهوایی آن سبب شده بود تا عده ای از مخالفان رژیم به این شهر تبعید شوند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار