سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس:

اقدام انگلیس در توقیف نفت‌کش ایرانی غیرمسئولانه است

«سیدحسین نقوی حسینی» گفت: اقدام انگلیس در توقیف نفت‌کش ایرانی غیرمسئولانه است؛ چرا که تنگه جبل‌الطارق مقررات خاص خودش را دارد.
کد خبر: ۳۵۲۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵ - 06July 2019

اقدام انگلیس در توقیف نفت‌کش ایرانی غیرمسئولانه استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «سیدحسین نقوی حسینی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «آنا»، با اشاره به رفتارهای متناقض انگلیس در عمل به مفاد برجام و توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق، اظهار داشت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، این اقدام و رفتار دولت انگلیس را غیر مسئولانه تلقی می‌کند.

وی افزود: این رفتار انگلیس خلاف موازین بین‌المللی است؛ چرا که تنگه جبل‌الطارق مقررات خاص خودش را دارد و هیچ کشوری حق ندارد با نیت‌خوانی مانع فعالیت سایر کشتی‌ها شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: دولت انگلیس اگر به موازین بین‌المللی مقید است، چرا به تعهدات برجامی خود عمل نمی‌کند، آن‌ها ماه‌هاست که مقابل تعهداتی که در توافقنامه برجام پذیرفته‌اند سکوت و تعهدات خود را متوقف کردند. 

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: برجام یک توافقنامه بین‌المللی است و طرفین ملزم به رعایت وظایف خود هستند و اگر انگلیس مدعی عمل به تعهدات بین‌المللی است، چرا به برجام عمل نمی‌کند.

به گزارش آنا، نیروی دریایی سلطنتی انگلیس مستقر در تنگه جبل‌الطارق روز پنجشنبه (۱۳ تیر) یک فروند ابرنفتکش را به ظن حمل نفت خام به سوریه که ناقض قوانین تحریمی اتحادیه اروپا علیه این کشور است، توقیف کرد.

در بیانیه‌ای که توسط مقامات این تنگه منتشر شد، ادعا شده است که دلایل منطقی در خصوص اینکه این نفت‌کش در حال حمل نفت خام به مقصد پالایشگاه بانیاس سوریه بوده است، وجود دارد. به گفته «فابیان پیکاردو» رئیس منطقه جبل‌الطارق این پالایشگاه به نهادی متعلق است که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه قرار دارد.

بر اساس داده‌های نرم‌افزار ایکون، نیروی دریایی انگلیس مدعی است که ابرنفتکش «گریس ۱» (Grace ۱) از مقصد ایران به سمت سوریه حرکت کرده است و چنانچه تأیید شود که محموله آن از ایران بارگیری شده، شامل تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران نیز می‌شود. تحریم‌های این اتحادیه علیه دمشق از سال ۲۰۱۱ تاکنون برقرار است.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها