هانی‌زاده در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

اختلاف شدید بین «ریاض» و «أبوظبی»/ فروپاشی ائتلاف متجاوز سعودی نزدیک است

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه اختلاف شدیدی بین «ریاض» و «أبوظبی» به وجود آمده است، گفت: ائتلاف متجاوز سعودی امروز بیش از قبل دچار ضعف شده است؛ لذا به نظر می‌رسد که فروپاشی این ائتلاف نزدیک است.
کد خبر: ۳۵۳۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۶ - 07July 2019

حسن هانی‌زاده تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، در مورد اختلاف نظر میان عربستان و امارات در مورد یمن اظهار داشت: بعد از چهار سال تجاوز ناجونمردانه و حملات مشترک عربستان و هم‌پیمانانش علیه مردم یمن  یک  شکاف عمیقی میان کشور‌های ائتلاف کتجاوز سعودی به وجود آمده است؛ مخصوصاً بین امارات و عربستان سعودی که هم‌اکنون شرایط میدانی و توازن قوا بعد از چهار سال به نفع ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تغییر پیدا کرده است.

وی افزود: ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تاکنون توانسته‌اند در برابر تجاوز‌های ائتلاف متجاوز سعودی ایستادگی کنند و چند منطقه راهبردی در عربستان و امارات را هدف قرار دهند.

هانی‌زاده بیان داشت: امارات متحده عربی نیز مثل عربستان سعودی احساس می‌کند که در خطر موشک‌های انصارالله یمن قرار  دارد و این موشک‌ها می‌تواند در آینده مناطق استراتژیک امارات را مورد هدف قرار دهند. بر همین  اساس، بر سر تقسیم غنایم بین امارات و عربستان اختلافاتی ایجاد شده است.

وی گفت: اگر انصارالله یمن چند موشک به سمت امارات شلیک کند، بافت اقتصادی این کشور نابود خواهد شد که این یک آسیب جدی به امارات محسوب می‌شود. همچنین بین اماراتی‌ها و عربستانی‌ها بر سر سودان و لیبی اختلاف نظر شدید وجود دارد که امارات می‌خواهد راه خود را از عربستان جدا کند و سیاست جدایی از سعودی‌ها را در پیش بگیرد؛ مانند تغییر رفتار ابوظبی در قبال تهران که نشانه‌های این جدایی است.

هانی زاده در مورد آینده ائتلاف متجاوز سعودی نیز بیان داشت: ائتلاف متجاوز سعودی دچار شکاف شدیدی شده است؛ سودان در زمان «عمر البشیر» نیروهای زیادی را به منطقه اعزام کرده بود که در یمن مستقر شوند و هم‌اکنون با توجه به راهپیمایی‌ها و اعتراضات داخلی سودان مردم به این موضوع اعتراض دارند، مردم مراکش نیز با مردم سودان هم‌نظر هستند؛ بنابر این تمام نشانه‌های فروپاشی این ائتلاف وجود دارد.

انتهای پیام/251

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار