معرفی کتاب؛

«طاهره صفارزاده»

کد خبر: ۳۵۳۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۱ - 13July 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «طاهره صفارزاده» دومین جلد از مجموعه «شخصیت‌های مانا» است که به قلم «ذبیح‌الله حبیبی‌نژاد» به نگارش درآمده است. این کتاب در بخش مرور اجمالی بر زندگی طاهره صفارزاده، آرا و اندیشه‌های صفارزاده، تقسیم و تنظیم شده است.

«طاهره صفارزاده»، شاعر، پژوهشگر و مترجم قرآن کریم، در ۲۷ آبان ۱۳۱۵ در سیرجان متولد شد و پس از دریافت لیسانس رشته زبان و ادبیات انگلیسی، برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفت. در سال ۱۳۷۱ از سوی وزارت فرهنگ و آموزش عالی عنوان استاد نمونه به وی اعطا شد و در سال ۱۳۸۰ پس از انتشار ترجمه قرآن کریم به انگلیسی و فارسی عنوان «خادم‌القرآن» را کسب کرد. وی در سال ۲۰۰۵ نیز از سوی انجمن نویسندگان آفریقایی و آسیایی در مصر، به عنوان برترین زن مسلمان برگزیده شد. صفارزاده در پنجم مهر سال ۱۳۸۷ به‌علت ضایعه مغزی در سن ۷۲ سالگی درگذشت.

«هگذر مهتاب»، «چتر سرخ» به انگلیسی، «طنین در دلتا»، «سد و بازوان»، «سفر پنجم»، «حرکت و دیروز»، «بیعت با بیداری»، «مردان منحنی»، «دیدار با صبح»، «اصول و مبانی ترجمه: تجزیه و تحلیلی از فن ترجمه ضمن نقد عملی آثار مترجمان»، «ترجمه‌های نامفهوم»، «ترجمه مفاهیم بنیادی قرآن مجید» فارسی و انگلیسی»، «ترجمه قرآن حکیم» متن عربی با ترجمه فارسی و انگلیسی، «ترجمه قرآن حکیم»، متن عربی و «ترجمه قرآن حکیم، عربی با ترجمه انگلیسی» با ترجمه فارسی از فعالیت‌های علمی این خادم قرآن است.

در مقدمه این کتاب آمده است:

«مجموعه پژوهشی شخصیت‌های مانا با هدف ارائه الگو‌های موفق، به زندگی شخصیت‌های نیک‌نامی می‌پردازد که در عرصه‌های دانش، فرهنگ، سیاست و اجتماع در ایران معاصر زیسته و درگذشته‌اند. این مجموعه که برای عموم مخاطبان به ویژه جوانان و دانشگاهیان تهیه شده برآیند احساس ضرورتی است که در پهنه ارائه آثار دقیق و مستند از زندگانی افراد تأثیرگذار پدیده آمده است. از این رو پژوهشگران دفتر ادبیات انقلاب اسلامی که تجربه‌ای در شرح‌حال‌نویسی داشتند، گروهی را در ۱۳۸۸ ش. با عنوان شخصیت‌های مانا تشکیل دادند. این گروه یک‌صد تن از شخصیت‌های مشهور یا کم آوازه معاصر را برگزید تا در مجموعه‌ای به شرح احوال، فعالیت‌ها، آرا و اندیشه‌ها، آثار و دیگر تکاپو‌های زندگی شخصیت‌های مورد نظر پرداخته، آنان را به شیوه محققانه، علمی و مستند، در حدود یک صد صفحه، به مخاطبان معرفی نماید.»

قسمتی از متن کتاب:

«تا پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۳۵۷، شاعر ـ طاهره صفارزاده ـ تمامی آرزو‌های خود را در مسیر وحدت انسان‌ها و رسیدن مردم سرزمینش به اهدافشان تحقق یافته می‌بیند. مجموعه شعر بیعت با بیداری او روایت کنندهٔ حوادث و رویداد‌های انقلاب مردم در طی سال‌های ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۸ است.

شاعر با شوری انقلابی که در او موج می‌زند مردم خود را در این رویداد بزرگ با واژه‌ها همراهی می‌کند. اگر بخواهیم به لحاظ ساختار شعری و هنر شاعری این اثر را بررسی کنیم، باید بگوییم با اثر دیگر شاعر، کتاب سفر پنجم، جز در مواضعی اندک، تفاوت بسیاری دارد. شاعر با اتفاقاتی که در حین پیروزی انقلاب رخ داده است به کل از مقولهٔ شعری خارج شده است و بیشتر با لحن شعاری و خطابه‌ای سخن خود را بیان کرده است. آنچه برای او حائز اهمیت است همان رسالت و تعهدی است که او در آثار قبلی خود از آن سخن گفته و گویا در این برهه از زمان خود را آزادتر احساس کرده است که اندیشه‌اش را با زبانی به دور از هر‌گونه استعاره و ابهام بیان کند و تا آنجا پیش می‌رود که می‌خواهد فقط وقایع و حماسه‌ها را ثبت کند.»

«طاهره صفارزاده» در ۱۳۴ صفحه مصور به کوشش «ذبیح‌الله حبیبی‌نژاد» به نگارش درآمده و توسط انتشارات «سوره مهر» در دو هزار و ۵۰۰ نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها