با حضور گروه ایرانی برای سومین سال پیاپی؛

بیست و چهارمین سالگرد نسل‌کشی «سربرنیتسا» در پوتوچاری برگزار شد

بیست و چهارمین سالگرد نسل‌کشی «سربرنیتسا» با خاکسپاری بقایای ۳۳ تن از قربانیان تفحص شده این جنایت در یکسال گذشته، روز پنجشنبه، یازده جولای، در مزارستان پوتوچاری برگزار شد.
کد خبر: ۳۵۳۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴ - 12July 2019

بیست و چهارمین سالگرد نسل‌کشی سربرنیتسا در پوتوچاری برگزار شدبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، گروه ایرانی شرکت کننده در مراسم راهپیمایی صلح موسوم به «مارش میرا» نیز پس از سه روز پیاده‌روی به مسافت ۱۱۰ کیلومتر، چهارشنبه (۱۹ تیر) به منطقه پوتوچاری رسید و در مراسم تدفین قربانیان در روز جاری شرکت کرد.

در این مراسم یادبود، همچنین شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، مذهبی و نظامی بوسنیایی، دیپلمات‌ها و نمایندگان کشورهای خارجی، خانواده‌های قربانیان و بازماندگان جنگ و جمع کثیری از مردم بوسنی حضور داشتند.

سازمان مردم نهاد «طبیب مسیر» با همکاری «کالج فارسی – بوسنیایی» برای سومین سال متوالی اقدام به اعزام گروهی از فعالان حوزه‌های فرهنگی و رسانه در مراسم راهپیمایی صلح «مارش میرا» (راهپیمایی صلح) کرد.

مراسم راهپیمایی صلح «مارش میرا» هر ساله در بازه زمانی هشتم تا دهم جولای و به منظور گرامیداشت یاد و خاطره شهدای نسل زدایی سربرنیتسا در بوسنی و هرزگوین با حضور گروههای مردمی و فعالین صلح از سراسر جهان برگزار می‌شود. روز یازده جولای هزاران شرکت کننده در این مراسم پس از سه روز راهپیمایی به همراه دیگر مردم بوسنی و جهان با حضور در منطقه «پوتوچاری» در مراسم خاکسپاری شهدای تفحص شده در یکسال گذشته شرکت کرده و به مقام شهدای این نسل کشی ادای احترام می‌کنند.

نیروهای صرب بوسنی و هرزگوین در جولای ۱۹۹۵ با اشغال منطقه امن سربرنیتسا حدود هشت هزار نفر از مردان و پسران این شهر را قتل عام و با انتقال اجباری بیش از ۲۳ هزار نفر از زنان و کودکان یکی از بزرگترین جنایات نسل زدایی، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی را پس از جنگ جهانی دوم، رقم زدند.

وسعت واقعه به حدی بود که کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل متحد، سربرنیتسا را همواره موجب عذاب وجدان سازمان ملل عنوان کرده و آن را فجیع‌ترین جنایت جنگی پس از جنگی جهانی دوم می‌داند و همچنین مارک براون، نماینده ویژه دبیر کل وقت سازمان ملل نیز سربرنیتسا را موضوعی می‌داند که همواره تاریخ سازمان ملل را خدشه‌دار خواهد کرد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها