آساهی:

هر عضو ائتلاف احتمالی آمریکا باید کشتی خود را در خلیج فارس اسکورت کند

روزنامه آساهی شیمبون با اشاره به اینکه هنوز مشخص نیست ژاپن در ائتلاف احتمالی آمریکا در خلیج فارس مشارکت کند، گزارش داد که در صورت تشکیل ائتلاف، هر عضو باید کشتی خود را در تنگه هرمز اسکورت کند.
کد خبر: ۳۵۳۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰ - 13July 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روزنامه آساهی «شیمبون» ژاپن در گزارشی به درخواست احتمالی آمریکا از توکیو برای پیوستن به ائتلاف نظامی دریایی این کشور در خلیج فارس پرداخت.

این روزنامه ژاپنی نوشت: مقامات ژاپنی ظاهرا به دنبال تعیین کردن راهی برای چگونگی پاسخ دادن به این درخواست واشنگتن در زمینه تامین امنیت تنگه هرمز هستند.

بر اساس این گزارش، چندین مقام دفاعی ژاپن روز جمعه گفتند که واشنگتن درباره این پیشنهاد که ژنرال «ژوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ارائه کرده است، فعلا به ژاپن چیزی نگفته‌اند. اما آساهی شیمبون می‌گوید که احتمال آن خیلی زیاد است که واشنگتن از توکیو برای پیوستن به این ائتلاف تقاضا کند.

این گزارش افزود: ارائه چنین درخواستی، توکیو را بر سر دوراهی حقوقی در زمینه مشارکت نیرو‌های دفاعی این کشور در اقدامات فرامرزی قرار خواهد داد.

«کوتارو نوگامی» معاون دبیر کابینه ژاپن در پاسخ به سوالی درباره طرح دانفورد گفت، توکیو و واشنگتن با یکدیگر در ارتباط نزدیک هستند، اما من فعلا نمی‌توانم درباره جزئیات صحبت کنم.

یک مقام بلندپایه وزارت خارجه ژاپن نیز گفته که آمریکایی‌ها هنوز در مرحله تفکر درباره محتوای این اقدامات هستند.

یک مقام وزارت دفاع ژاپن از صحبت کردن در این زمینه خودداری کرد، اما گفت: من نمی‌توانم درباره آنچه آمریکا در حال اجرای آن است صحبت کنم و همچنین درباره درخواستی که به ژاپن ارائه شده است.

روزنامه آساهی نوشت: هنوز مشخص نیست طرح آمریکایی‌ها دقیقا چیست، اما چیزی که ما فهمیدیم این است که هر کشور عضو ائتلاف باید کشتی‌های خود را در طول تنگه هرمز اسکورت کند.

اگر ژاپن در این ائتلاف شرکت کند مشارکتش تحت قانون اقدامات امنیتی دریا در دفاع از خود است.

این گزارش می‌گوید که نیرو‌های دفاعی ژاپن از سال 2009 همین کار را در سواحل سومالی انجام میدهند.

از زمان حمله به دو نفتکش در دریای عمان آمریکا با ادعای دست داشتن ایران در این حملات از کشور‌های هم پیمان خود خواسته است که ائتلافی نظامی برای حفاظت از کشتی‌های تجاری در خلیج فارس تشکیل دهند.

این درحالی است که آمریکا برای ادعا‌های خود در زمینه حمله به نفتکش‌ها سند و مدرک مشخصی ارائه نداده است.

از زمان توقیف غیرقانونی و بدون زمینه منطقی نفتکش حامل نفت ایران توسط انگلیسی‌ها در تنگه جبل الطارق و تهدید ایرانی‌ها علیه لندن، انگلیس نیز از ترس توقیف کشتی‌هایش در منطقه خلیج فارس در حال رایزنی با آمریکا برای راه اندازی این ائتلاف نظامی است.

روز جمعه سخنگوی دفتر نخست وزیر انگلیس گفته بود که مذاکرات در این زمینه در جریان است.

نشریه «تایم» گزارش داد، کشتی جنگی «اچ‌ام‌اس مونتروس» روز سه شنبه گذشته نفتکش انگلیسی «پسیفیک وویاجر» را هنگام گذر از تنگه هرمز و ورود به دریای عمان، اسکورت کرده است.

پایگاه «بلومبرگ» پیش از عبور این کشتی از تنگه هرمز به نقل از منابع مطلع نوشته بود، نفتکش‌های انگلیسی از بیم توقیف شدن توسط ایران، از ورود به تنگه هرمز خودداری می‌کنند. بر اساس این گزارش، نفتکش «بریتیش هریتیج» که متعلق به شرکت «بریتیش پترولیوم» به مدت چند روز از حرکت به سمت تنگه هرمز خودداری کرده بود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار