زارعی:

سیاست‌گذاری نفت‌گریزانه و حکمرانیِ مردم‌گرا از مختصات نظریۀ نظام انقلابی است

رئیس سازمان بسیج اساتید گفت: با سیاست‌ورزی و سیاست‌زدگی رایج و با هندسه قبیله‌ای و متصلّبِ اصلاح‌طلب، اصولگرا، اعتدال‌گرا و تکنوکرات نخواهیم توانست به صورت همه‌جانبه و متکثر به نظام انقلابی نقل مکان کنیم.
کد خبر: ۳۵۴۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱ - 16July 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مجتبی زارعی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور و استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس در جمع اساتید دانشگاه اظهار داشت: ما باید بدانیم در کجای تاریخ ایستاده‌ایم و راه فردا را از کدام ایستگاه و مسیر تدارک کنیم؛ شناخت شناسی و شناسایی تحولات قبل و بعد، از الزامات حرکت و پیشرفت ایران اسلامی است؛ بیانیۀ گام دوم چنین تراز و معیاری به انسانِ ایرانی اعطا می‌کند.

وی ادامه داد: در کنار همۀ امکان‌ها و استعداد‌های بیانیه، بعد از مبادی معرفتی، اکتشافِ چارچوبِ سیاستگذاری‌ها و معرفی نوع حکمرانیِ مستخرج از بیانیۀ گام دوم انقلاب، از ضرورت ها‌ی تاریخی و از الزامات کنش گری‌های علمی و سیاست ورزی است.

زارعی که در آیین تکریم و معرفی رؤسای قدیم و جدید مرکز بسیج اساتید استان خوزستان و در جمع استادان دانشگاه‌های این استان در دانشگاه شهید چمران اهواز سخن می‌گفت، افزود: به یک اعتبار می‌توان، ادوار نظام سیاسی انقلاب اسلامی را به سه دورۀ اول «دورۀ صدر انقلاب و غلبۀ نظام مردم سالار امامت _ امت بر نظام سلطانیسمِ پهلویستی در سال‌های ۱۳۴۲ تا ۱۳۶۸»، دوم «دورۀ متن و تفصیل انقلاب در سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۷» و سوم دورۀ «شبکه‌ای شدن و تمدنی شدن از ۱۳۹۷ تا سال منتهی به ظهور امام علیه السلام» تقسیم کرد.

وی گفت: اینک سومین دورۀ انقلاب با شکست پارادایم روشنفکری _. تکنوکراسی لیبرال، کشور وارد یک نقطۀ عطف تاریخی شده است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: بیانیۀ گام دوم، به خصوص به آزادسازی ظرفیت‌های تاریخی، ملّی و انقلابی ایرانیان و سرمایه‌های انسانی و به ویژه نیروی جوانیِ ملّت توجه کرده و طرحِ نظریۀ «نظامِ انقلابی» مندرج در بیانیه به ما می‌گوید باید به فکر سیاستگذاری و حکمرانی جدید برای چلّه دوم انقلاب باشیم؛ زیرا ممکن است در یک نظامِ سیاسی، ساختار خوب باشد، اما سیاستگذاری و حکمرانی و به یک معنا عاملیت، نامطلوب باشد.

وی تاکید کرد: با سیاست ورزی و سیاست زدگی رایج و با هندسه قبیله‌ای و متصلّبِ اصلاح‌طلب، اصولگرا، اعتدال‌گرا و تکنوکرات نخواهیم توانست بصورت همه جانبه و متکثر به نظام انقلابی نقل مکان کنیم به یک معنا و با تعبیری جامع‌تر، اکنون سپهر اجتماعی ایران با کنش‌گری اول غرب‌گرایان، دوم نفت‌گرایان و سوم مردم‌گرایان مواجه است.

زارعی تصریح کرد: ما اگر با این پیکر بندی موافق باشیم باید گفت که «پس از شکست صد سالۀ جریان غربگرا در ایران بخصوص شکست‌های سنگین معرفتی، علمی و جنبشی (تکاپو‌های دکتر سروش و دکتر بشیریه و احزاب و مجلات و انجمن‌های سیاسی مستخرج از آن) و شکست‌های حکمرانی دولت‌های تکنوکرات، اینک باید طرحی نو و سیاستگذاری نو و حکمرانی نو، ازسوی جنبش‌های استادی و جنبش‌های دانشجویی و گروه‌های اجتماعی جهادی در دستور کار قرارگیرد».

این استاد دانشگاه اضافه کرد: به نظر می‌رسد دولتِ برخاسته از نظریۀ نظام انقلابی، حتماً ظرفیت گرا و ظرفیت ساز است؛ دولتی که سیاستگذاری اش نفت گریزانه و حکمرانی اش مردمْ پایه و مردمگرایانه است؛ به صحنه آوردن همۀ امکانات، همۀ استان ها، همۀ اقوام، همۀ فرق و همۀ گویش‌ها باید از مهارت‌های دولتِ برخاسته از نظریۀ نظام انقلابی باشد.

زارعی ادامه داد: نفت گرایی به جای ظرفیت سازی از ایرانیان همه را کلافه کرده و به عبارتی با فروش همین گونۀ نفت، فارس و ترک و کُرد و لر و عرب و بلوچ و گیلک و مازنی و شیعه و سنی توأمان تحقیر می‌شوند و این پیامد مدیریت تکنوکرات‌ها در قریب به ۶۰ سال اخیر است.

زارعی افزود: پارادایم غرب گرایان در صد سال اخیر عقیم بود؛ نفت گرایان هم، ایرانیان و انقلاب ایران را به گروگان و اسارت نفت برده‌اند و با خام فروشی‌های منابع ایرانی، تولید مزیت نکردند. در چنین فضایی که بیانیه، ما رابا ظرفیت‌های تاریخی و اجتماعی ایرانیان آشنا کرده و گزارشگر صادقی است.

وی گفت: جا دارد جنبش استادی ایران، برای بسط گفتمان «ظرفیت _ راه حل» همه امکانات دانشی و فرهنگی را برای پیشرفت ایران بسیج کند؛ زیرا ما فقط اساتیدِ بسیجی نیستیم؛ ما بسیجِ استادان هستیم و باید همۀ منابع علمی و فرهنگی را برای امتداد اجتماعی دولت برخاسته از بیانیه گام دوم بسیج کنیم.

گفتنی است در پایان این نشست که با حضور استادان دانشگاه‌های خوزستان و سردار شاهوارپور فرمانده سپاه حضرت، ولی عصر (عج) تشکیل شده بود، از خدمات چند سالۀ دکتر رازقی زاده در طول دورۀ مسئولیت وی تجلیل و دکتر مرعشی استاد روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان رییس جدید بسیج اساتید استان خوزستان منصوب و معرفی شد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار