دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نمایی از تاریخ معاصر ایران در دل خانه یک شهید

خانه شهید مدرس سال‌های زیادی نیست که تبدیل به موزه‌ای در دل یکی از محلات قدیمی تهران شده است تا محلی برای آشنایی بیشتر مردم با تاریخ معاصر ایران باشد.
کد خبر: ۳۵۴۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰ - 19July 2019

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، کمتر خانه‌ای در تهران وجود دارد که علاوه بر معماری قدیمی و بعد فرهنگی و تاریخی آن از نظر سیاسی و فرهنگی هم دارای اهمیت باشد، اندک خانه‌های قدیمی تهران با کاربری‌های جدید به کافه و موزه تبدیل می‌شوند و از این بین خانه یکی از رجال سیاسی دوران معاصر و شهید والامقامی که نامش به نیکی در وقایع معاصر کشور به چشم می‌خورد چند سالی است که به موزه‌ای زیبا و جذاب در قلب تهران و در میانه شهر تبدیل شده است. این خانه که روزی محل رفت و آمد مردان سیاستمدار کشور بود در محله امامزاده یحیی از محله‌های قدیمی تهران قرار دارد، محله‌ای که در دل خود هزاران واقعه کوچک و بزرگ و تاریخ مردان و زنانی را قرار داده است که هر کدام سهمی در سرنوشت کشور داشته‌اند. بسیاری از کوچه‌های آن به نام زیبای شهیدان مزین است و البته مهمترین کوچه و خانه این محله یعنی «خانه موزه شهید مدرس» گل سرسبد خانه‌های اینجاست. این خانه در کوچه شهید جاویدی کوچه شهید مدرس قرار دارد.

نمایی از تاریخ معاصر ایران در دل خانه یک شهید

خانه موزه شهید مدرس در دل خود تاریخ معاصر کشور را جای داده است، تاریخی که متعلق به دوران پهلوی اول و حکومت رضاخان و مجلس شورای ملی می شود. این خانه تنها محل سکونت مدرس نبوده بلکه بسیاری از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی این شخصیت برجسته نیز بوده است. ابتدای این مجموعه ساختمان آجری کوچکی با حیاط و حوض آبی زیبایی وجود دارد که در نگاه اول چشم هر بیننده را خیره می‌کند. ساختمانی که از قرار معلوم محل سخنرانی‌های مدرس است. صندلی‌هایی دورتادور سالن قرار داده شده است. در گوشه‌ای از حیاط اصلی تریبون قدیمی مجلس با جنس چوب قرار دارد.

در مجموع خانه شهید مدرس سه حیاط و سه ساختمان بزرگ خانه موزه شهید مدرس را تشکیل می دهند. 2 ساختمان مربوط به موزه شامل اسناد، کتب و تصاویری از دوران حکوکت رضاخان است، یکی از ساختمان‌ها با دو اتاق تو در تو بخشی از روزنامه‌های آن دوران با بیان صریح و انتقادی از اوضاع حکومت و تصاویری از رجال سیاسی را به نمایش گذاشته است. آثاری متعلق به شخص مدرس از جمله منبر محل سخنرانی وی نیز یکی از آثار جالب، صفحه یکی از روزنامه‌های آن دوران است که خبر شهادت شهید مدرس به همراه تصویر نقاشی شده ذهنی‌ای از این واقعه به چاپ رسیده است. در ساختمان دیگر موزه ماکت هایی از شهید مدرس و دیگر رجال سیاسی آن دوران قرار دارد.

نمایی از تاریخ معاصر ایران در دل خانه یک شهید

این خانه که در سال 93 خریداری و برای مصارف فرهنگی بازسازی شد علاوه بر اهمیت فرهنگی و سیاسی و اجتماعی به خاطر نزئینات زیبایی که دارد مورد توجه بسیاری از برنامه سازان صدا و سیما نیز هست. این بنا ابتدا با اسم دارالقران شروع به کار کرد اما رفته رفته به محلی برای بازدید عمومی تبدیل شد. حالا مدتی است برنامه‌های زیادی لوکیشن خود را خانه موزه مدرس انتخاب می‌کنند چرا که بنای آجری ساختمان مجموعه به همراه حیاط دلباز و حوض آبی وسط آن و شمعدانی هایی که در سرتاسر حیاط به چشم می‌خورد منظره زیبایی از تاریخ و هنر را به نمایش می‌گذارد. به جز این خانه موزه مدرس که در بافت یکی از محلات تاریخی تهران قرار دارد این روزها به یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تبدیل شده است و مسافران زیادی را به این خانه می‌کشاند تا آن‌ها را به دل تاریخ سیاسی تهران ببرد.

نمایی از تاریخ معاصر ایران در دل خانه یک شهید

هر آنچه از یک خانه و موزه در نظر دارید در این مجموعه می‌توان یافت. بخشی از محوطه این خانه به شربت‌خانه و فروش صنایع دستی اختصاص داده شده است. بخش شربت‌خانه محلی برای فروش اقلام خوراکی از جمله چایی و قهوه و بستنی و دقایقی استراحت است. در بخش فروش صنایع دستی نیز اقلام هنری و دست ساز تزئینی به فروش می‌رسد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها