پشت‌ پرده تحرکات نظامی آمریکا در نوار مرزی جنوب سوریه

آمریکا به بهانه و ادعای دروغین مبارزه با داعش و جلوگیری از بازگشت آن‌ها به سوریه، طرح آموزش نظامی شورشیان موسوم به «ارتش آزاد سوریه» در جنوب شرق سوریه را با گذشت دو سال از توقف این طرح، از سرگرفته است.
کد خبر: ۳۵۴۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۲ - 19July 2019

پشت‌پرده تحرکات نظامی آمریکا در نوار مرزی جنوب سوریهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، گزارش‌های رسانه‌ای حاکی است آمریکا دوباره آموزش عناصر «جیش المغاویر» - وابسته به گروه تروریستی «ارتش آزاد سوریه» - را در پایگاه التنف واقع در جنوب شرق سوریه از سر گرفته است و این آموزش‌ها شامل عملیات جنگی در فضا‌های بیابانی و کوهستانی، عملیات‌های هلی‌برن و یورش، جنگ در شرایط آب‌وهوایی سخت و نیز شبیخون هستند.

طرح آمریکا برای آموزش معارضان مسلح سوریه با همکاری اردن، از دو سال پیش متوقف شده بود.

طبق ادعای برخی منابع، هدف از این آموزش نابودی گروهک‌های داعشی موجود در منطقه و آمادگی برای کنترل مرز‌های مشترک سوریه و عراق است.

خبرگزاری آناتولی روز گذشته با اعلام این خبر، تصریح کرد تمرینات مذکور در پایگاه التنف انجام می‌شود و این پایگاه دارای یک اتاق عملیات آمریکایی مشترک با گروه‌هایی از «ارتش آزاد سوریه» در منطقه است.

خبرگزاری محلی اردن «عمون» نیز این گزارش را بدون اظهارنظری رسمی منتشر کرده است.

مقام‌های اردنی طی دو روز گذشته از اظهارنظر درباره اخبار مربوط به ازسرگیری آموزش شورشیان سوری در پایگاه‌هایی جدید نزدیک مرز‌های اردن با سوریه یا حتی داخل اردن امتناع کرده و تاکنون بیانیه‌ای در رد یا تایید این اقدام صادر نکرده است.

ناظران بر این باورند هشدار دوباره آمریکا درباره بقایای گروه تروریستی داعش در واقع تلاشی برای ازسرگیری عملیات نظامی در منطقه التنف در مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن است.

همزمان گزارش‌های رسانه‌ای از اعلامیه‌های گروه معارض موسوم به «ارتش آزاد سوریه» برای سربازگیری در مناطق مرزی در شرق و جنوب سوریه سخن می‌گویند.

از سوی دیگر، برخی گمانه‌زنی می‌کنند که چنین تحرکات نظامی در نزدیکی مرز‌های اردن و سوریه، در زمانی‌که روابط میان طرفین به دلیل ممنوعیت واردات کالا‌ها و محصولات از سوریه به اردن، آسیب دیده و تقریبا در حال از بین رفتن است، پاسخ اردن به اقدام مشابهی است که «طارق حموری» وزیر صنایع معادن اردن پیشتر آن را اعلام کرده است.

رسانه‌های اردنی پیشتر اعلام کردند که کامیون‌های تجاری اردن هنگام ورود به خاک سوریه با بازرسی‌های شدید مواجه شده و گاهی برای ورود باید چند روز در مرز منتظر می‌ماندند. در مقابل، مقامات سوری تأکید دارند که این اقدامات پیشگیرانه بوده و برای تامین امنیت صورت می‌گیرد.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای‌الیوم»، اقدام آمریکا به ازسرگیری آموزش شورشیان سوری در مرز‌های مشترک با اردن را در پیوند با ناکامی‌های اسرائیل برای بیرون راندن ایران و حزب‌الله از خاک سوریه دانسته و نوشته است: زمانی‌که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به گفت‌وگوی اخیر «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان با تلویزیون «المنار»، این حزب و این کشور را تهدید به نابودی کرد چنین تهدیدی «توخالی» نگرانی این رژیم از موجودیت خود را نشان می‌دهد که در راستای آن، ارتش این رژیم چهار رزمایش نظامی زمینی، دریایی و هوایی در روز‌های اخیر برگزار کرد و در آن‌ها جنگ علیه نیرو‌های سوریه و همپیمانانش را در جبهه شمالی شبیه سازی کرد.

هر چند افشاگری برخی رسانه‌ها، چه به نقل از مسئولان در مسکو و چه در تل‌آویو، پوچ بودن تهدید‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را اثبات می‌کند؛ چرا که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیام‌هایی به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه فرستاده و از وی برای بیرون راندن حزب‌الله از تمام مناطق جنوب سوریه و عدم تمرکز نیرو‌های آن در بلندی‌های جولان اشغالی کمک طلبیده است. علاوه بر این، او این موضوع را در راس دستور کار نشست سه‌جانبه‌ای، که اخیر با حضور مشاوران امنیت ملی روسیه و آمریکا و نیز مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی دو هفته پیش در قدس اشغالی برگزار شد، قرار داد.

اما اطلاعات موجود تأکید می‌کنند که رهبری روسیه پاسخ به چنین درخواست‌ها و کمک‌های اسرائیل را رد و همچنین با موضوع پایان دادن به حضور ایران در سوریه مخالفت کرده است و حتی به تل‌آویو هشدار داده است که ادامه بمباران اهداف نظامی در سوریه پیامد‌هایی دارد؛ چرا که روسیه مجبور خواهد شد به پدافند هوایی ارتش سوریه چراغ سبز استفاده از سامانه‌های «اس- 300» را بدهد. هر چند اطلاعات تقریبا موثق حاکی است که این سامانه‌ها در حال حاضر تحت حاکمیت کامل سوریه قرار گرفته‌اند.

به گفته عطوان، واکنش آمریکایی- اسرائیلی به این مخالفت روسیه به نظر می‌رسد در قالب ایجاد اردوگاه‌های آموزشی برای آموزش شورشیان «ارتش آزاد سوریه» در نزدیکی مرز‌های مشترک سوریه و اردن، به بهانه مبارزه با داعش و جلوگیری از بازگشت این گروه تروریستی، بازتاب می‌یابد.

عطوان افزود در واقع، آمریکا که دو سال پیش هم‌زمان با توقف طرح آموزش تروریست‌های سوریه، اتاق عملیات «موک» (مستقر در کشور اردن با مشارکت افسران اطلاعاتی عرب، آمریکا، اروپا و اسرائیل که وظیفه هدایت، تسلیح، آموزش و فرماندهی شورشیان سوری را در استان‌های جنوب سوریه بر عهده داشت) بست، ازسر گرفتن فعالیت‌های این اتاق اطلاعاتی چه بسا به منظور هدف قرار دادن ارتش سوریه و نیرو‌های همیپمانش در جنوب و مشخصا در استان‌های القنیطره و درعا صورت می‌گیرد.

 اردن پس از آن‌که به هرگونه همگرایی سیاسی و اقتصادی با سوریه و همکاری‌های تجاری‌اش از طریق گذرگاه مرزی «نصیب» پایان داد، در صورتی‌که بار دیگر تحت فشار‌های آمریکا و اسرائیل در سوریه مداخله کند دچار خطایی راهبری می‌شود؛ چرا که این مداخله بهای سیاسی و امنیتی سنگینی به اردن تحمیل می‌کند.

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها