گفت‌وگوی دفاع پرس با هاشمی دانا

تشریح اقدامات و عملکرد ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس/ بسیاری از برنامه‌ها برای نخستین بار به اجرا درآمد

مدیر روابط عمومی و تبلیغات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به همکاری گسترده نهادها و سازمان‌های مرتبط با ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس، گفت: بیش از 90 درصد برنامه‌های تعیین شده در هفته دفاع مقدس به اجرا درآمد.
کد خبر: ۳۵۵۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸ - 14December 2014

تشریح اقدامات و عملکرد ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس/ بسیاری از برنامه‌ها برای نخستین بار به اجرا درآمد

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، سرهنگ سید مجید هاشمیدانا مدیر روابط عمومی و تبلیغات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس به تشریح اقدامات و عملکرد ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس در سال 93 پرداخت.

وی با اشاره به حجم بسیار بالای برنامههای از پیش تعیین شده در پاسداشت مجاهدات رزمندگان و ایثارگران در هفته دفاع مقدس، از اجرای موفق بسیاری از برنامهها سخن گفت که برای نخستین بار طراحی شده بود.

اقدامات اولیه برای هماهنگی دستگاههای مختلف با برنامههای تنظیم شده چگونه صورت گرفت؟

طبق روال صورت گرفته در سالهای گذشته در جلسه ستاد مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس نمایندگانی از سازمانها و نهادها دعوت شدند. توجیهات اولیه و مواردی را که به عنوان سیاستها، اهداف و راهبردها تعیین شده بود به آنها گفته شد.

بر همین اساس این سازمانها و نهادها برنامههای خودشان را تنظیم کرده و در نهایت با ارائه آنها به ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس، این ستاد از میان آن برنامهها مقداری از آنها را احصاء کرد؛ به این معنا که برخی از برنامهها جزو برنامههای روتین و همیشگی مناسب این هفته مانند غبارروبی مزار شهدا و مواردی از این دست بود. این برنامهها مدنظر ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس نبود و ما به دنبال برنامههای ابتکاری و خاص هر سازمان و نهاد بودیم که در بزرگداشت هفته دفاع مقدس به عنوان برنامههای کلان در نظر گرفته شود.

بعد از پایان برنامههای این هفته از میزان و کم و کیف این برنامهها در آن سازمان یا نهادها پیگیری شد که چه اندازه از آن برنامهها محقق شده است.

با کار خوبی که در سال گذشته شروع شد؛ آغاز فعالیتها برای برنامهریزی جهت بزرگداشت هفته دفاع مقدس از هفت ماه زودتر از این زمان یعنی از بهمن ماه سال 92 شروع شد. جلسات ستادی را تشکیل داده و با مشورتی که از سازمانها و نهادهای ذیربط گرفتیم؛ راهبردها و سیاستهایی را در این زمینه تصویب کردیم.

در اسفندماه دستورالعمل اجرایی و راهکارها برای همه نهادها و سازمانهای ذیربط ارسال شد و بر همین اساس نوع برنامهها و فعالیتهای خود را تنظیم کرده و برای ما ارسال کردند.

از جمله سیاستهای جدیدی که در این دوره اعمال شد بحث مشارکت دادن تمام سازمانها و نهادها در این امر بود که به نحو مطلوبی دیده شد. زیرا اعتقاد ما این است که دفاع مقدس امری فراگیر است که همه سازمانها و نهادها از جمله لشکری و کشوری در این موضوع دخیل بودهاند و در این موضوع همه باید ورود پیدا کنند.

چه تعدادی از سازمانهای مختلف دعوت شدند؟

از سالهای گذشته 10 الی 15 سازمان که عمدتا هم از سازمانهای لشکری بودند به این موضوع میپرداختند اما با تدابیری که در این یک سال اندیشیده شد توانستیم شاهد مشارکت بیشتر سازمانهای کشوری و لشکری در این زمینه باشیم. از همین منظر حدود 40 سازمان را دعوت کرده و از نظرات کارشناسانه آنها استفاده کردیم تا ضمن برنامهریزی دقیق از نقاط مغفول در برنامهریزیها نیز مطلع شویم.

در ابتدای برنامهریزیها، هماهنگی بسیار مطلوبی با سازمان صدا و سیما شکل گرفت مبنی بر این که ستادی را با ریاست مدیر کل یکی از شبکههای سیما برای نظمبخشی و هماهنگی تولید برنامهها در آن سازمان تشکیل شد تا کارها با سرعت و دقت مطلوبی پیگیری شود. اما برای بزرگداشت برنامهها در این سال بحثی مطرح شد که بتوان تمام ایام سال را برای بزرگداشت مقوله دفاع مقدس در نظر گرفت و این مهم تنها محدود به یک هفته از سال نباشد. تمامی برنامههای سازمان صدا وسیما با سیاستهای کلان ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس هماهنگ میشود.

از موارد قابل توجه در فعالیتهای صدا و سیما در این هفته پیگیری برنامهها از ماهها قبل از آغاز 31 شهریور بود که این مهم نشان از عزم جدی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در پاسداشت مجاهدتهای رزمندگان داشت.

 شعار محوری هفته دفاع مقدس امسال چگونه تعیین شد؟

یکی از نکات بسیار مهم برای هفته دفاع مقدس تعیین یک شعار محوری برای بزرگداشت هفته دفاع مقدس امسال بود که بر همین اساس شعار «ایستادگی دیروز عزت امروز تعالی فردا» به عنوان شعار محوری برگزیده شد تا تمام اهداف و سیاستها منطبق بر این شعار باشد.

از ویژگیهای مثبت برنامهها در امسال غیرتکراری بودن این برنامهها بود که میتواند به عنوان نقطه عطفی در فعالیتهای این سازمان در نظر گرفته شود. به این معنا که در تمامی برنامههای پخش شده از شبکههای صدا و سیما عمدتا برنامه تکراری نداشتیم و در نشستی که با مدیران صدا و نیز مدیران سیما برگزار شد؛ مشورتهای بسیار مفیدی ارائه شد که راهگشای فعالیتهای ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس بود.

از کارهای ویژهای که در این باره انجام شد نشستی بود که برای هماندیشی با مدیران ارشد خبرگزاریها و مطبوعات کثیرالانتشار برگزار شد که در نوع خود بیسابقه بود. در این نشستها از نظرات مهم مجموعههای رسانهای بهرهمند شدیم. به این جهت که یکی از شعارها و عملکردهای اصلی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس به مشارکت گرفتن و به کار انداختن نظرات کارشناسی شده در این باره است.

تاثیرات این نوع نشستها چگونه بود؟

تاثیرات بسیار مثبتی که در این زمینه شاهد بودیم بر کسی پوشیده نیست. زیرا بسیاری از مدیران رسانهها بر این باور بودند که تا کنون از نظرات و دیدگاههای آنان در این زمینهها استفاده نشده است چرا که همیشه رسانهها به صورت دستورات ابلاغی عهدهدار انجام چنین کارهایی شده و به مشورت گرفته نمیشدند.

خروجی تمام این فعالیتها، برنامهها و هدفگذاریها خروجی بسیار قابل قبول و مناسبی بوده است و با نگاهی که به عقب میاندازیم این مهم کاملا مشهود است.

چه مواردی را برای محور فعالیتهای امسال در نظر گرفتید؟

یکی از ویژگیهای مهم برنامههای امسال این بود که ما برنامهها را در دو بخش اجرایی – تبلیغی و گفتمانی بخشبندی کردیم و امسال یکی از سیاستهای بسیار مفید در زمینه پاسداشت هفته دفاع مقدس این بود که گفتمانمحوری را در دستور کار و محور فعالیتها قرار دهیم و تا بتوان با محوریتی  که در این زمینه در نظر گرفته شد در تشریح و تبیین معارف دفاع مقدس و نیز در پاسخگویی به شبهاتی که گاهی اوقات طرح میشود به نحو مطلوبی پاسخ دهیم.

برنامههای منظم و متعددی هم در این زمینه در صدا و سیما تدارک دیده شد و به موقع مناسب نیز بر روی آنتن رفت. از جمله برنامهها میتوان به برنامه شناسنامه، سطرهای ناخوانده و مواردی از این دست اشاره کرد. فرماندهان بزرگ جنگ در دوران دفاع مقدس در این برنامهها شرکت کردند و راجع به مباحث جدید دفاع مقدس با یک رویکرد گفتمانی طرح موضوع شد و به سوالات و شبهات پاسخ داده شد.

در همین رابطه برنامهها و همایشهای بسیاری برگزار شد که به این موارد پرداخته شد. جشنوراه مقاومت، نمایشگاه کتاب دفاع مقدس را در دستور کار داشتیم.

یکی از ویژگیهای برنامههای امسال این نکته بود که سازمانها و نهادهای مختلف به صورت بسیار جدی وارد کار شدند و برخی از وزارتخانهها و مراکز دانشگاهی برای اولین بار تجمعهای کلانی را در مجموعه سازمانی خودشان برگزار کردند. در این تجمعها که در وزارتخانههایی مانند نیرو و جهاد برگزار شد از رزمندگان و خانوادههای گرانقدر آنان تقدیر به عمل آمد و مراسمهای بسیار خوبی برگزارشد. همایش دانشگاه و دفاع مقدس، در ایام هفته دفاع مقدس در دانشگاه آزاد شهر ری برگزار شد که همایش مطلوبی در این زمینه بود.

با توجه به اشارهای که به نقش صدا وسیما در این هفته داشتید، نقش رادیو را چگونه ارزیابی میکنید؟

از آنجایی که رادیو در دوران دفاع مقدس نقش بیبدیل و ماندگاری از خودش به جا گذاشت همایشی تحت عنوان " نقش ماندگار رادیو در دوران دفاع مقدس " برگزار شد که بسیار برنامه جذاب و جالبی بود زیرا بسیاری از کسانی که در دوران دفاع مقدس در رادیوی ملی به اجرای برنامه میپرداختند در این برنامه حضور پیدا کردند و از این منظر بسیار برنامه جالب توجهی بود.

در معاونت صدا نیز حدود 18000 دقیقه برنامه تولید شد که در قالب 197 عنوان و از 20 شبکه رادیویی تولید و پخش شد و در این باره میتوان گفت که اکثر شبکههای صدا در این هفته پای کار آمده بودند.

با توجه به حجم فعالیتهای مطلوب صدا و سیما در هفته دفاع مقدس و با توجه به آن چیزی که از قبل برنامهریزی و هدفگذاری شده بود؛ در مجموع میتوان گفت که 234 برنامه جدید تولید و پخش شد که شامل تلهفیلم، سریال، مستند، داستانی، نماهنگ، ترکیبی و گفتوگو بوده است که از 16 شبکه صدا و سیما به نمایش گذاشته شد.

برنامههای ویژهای که در این هفته از صدا و سیما پخش شد سریال معراجیها، کیفر به همراه نمایش برنامههای جذاب لبخند صلواتی در شبکه آموزش، برنامه ضیافت از شبکه قرآن و معارف، برنامه خندوانه از شبکه نسیم با رویکرد دفاع مقدس و نیز برنامههایی از این دست که صدا و سیما برای اولین بار آنها را تدارک دیده بود.

از برنامههای جالب توجه در هفته دفاع مقدس امسال چه مواردی را میتوانید ذکر کنید؟

یکی از برنامههای امسال این بود که قریب به 240 نفر از رزمندگان در اصناف مختلف اعم از هنرمندان، پزشکان، رانندگان و مهندسین و اقشار مختلف در برنامهای که به همین منظور در صدا و سیما بر روی آنتن رفت شرکت کردند. هدف از اجرای این برنامه هم این بود که در حقیقت معارف دفاع مقدس از زبان این نیروها که جزو بخشهای میانی جنگ بودند گفته شود.

بیش از 60 نفر از رزمندگان دوران دفاع مقدس که مسلط به زبانهای عربی و انگلیسی هستند را شناسایی کردیم که با حضور در شبکههای برون مرزی حقایق دوران دفاع مقدس را بیان کنند و از این نظر برای مخاطبان خارجی برنامههایی تدارک دیده شود.

کمیتهای را برای پیگیری ورزشهای خانوادگی با همکاری نهادهای لشکری و کشوری تشکیل دادیم و در این زمینه هم با همکاری سازمان بسیج مستضعفین راهپیمایی سراسری خانوادگی را برنامهریزی و اجرا کردیم.

برگزاری مانور وحدت اقوام که در سالهای گذشته نمونه آن را نداشتیم و به عنوان یک کار نو و جدید شناخته شد که در کرمانشاه و با حضور 9 استان برگزار شد و پیرو آن هم در رژه نیروهای مسلح در مرقد حضرت امام(ره) برگزار شد.

برای اولین بار در راهروی اصلی مجلس شورای اسلامی نماشگاه کوچکی از معارف و صحنههای دفاع مقدس تشکیل دادیم که بیسابقه بود و برای اولین بار با همکاری رئیس مجلس و فراکسیون دفاع مقدس برای نمایندگان مردم در مجلس برگزار شد.

اقدامات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در رابطه با فعالیتهای ستادی در پاسداشت هفته دفاع مقدس چگونه بوده است؟

مواردی را که باید ذکر شود؛ به صورت موردی میتوان اینگونه بیان کرد:

1- برگزاری جلسه کارشناسی و راهبردی با حضور کارشناسان فرهنگی و پیشکسوتان دفاع مقدس برای تعیین اهداف سیاست ها و برنامه های کلان مراسم دفاع مقدس.

2- تهیه دستورالعمل مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس و ابلاغ به سازمانها نهادهای لشکری و کشوری به همراه برگزاری جلسه با حضور سازمانها و نهادها به منظور هماهنگی، مشارکت، حمایت و پیگیری دراجرای برنامههای کلان.

3- برگزاری جلسات مشترک بنیاد حفظ آثار با معاونتهای صدا و سیما جهت تقویت بستر انتشار فرهنگ غنی حماسه و ایثار در ایام هفته دافع مقدس.

4- تهیه عناوین ایام هفته دفاع مقدس با محوریت شعار ایستادگی دیروز عزت امروز تعالی فردا.

برخی از اقدامات برای اولین بار در بزرگداشت هفته دفاع مقدس امسال رخ داد، در این رابطه به مواردی هم میتوانید اشارهای کنید؟

این موارد فعالیتهای مناسبی است که شامل موارد زیر میشود:

1- برگزاری جلسه مشترک بنیاد حفظ آثار با اعضای شورای شهر تهران به منظور تشریح برنامههای هفته دفاع مقدس و اعلام همکاری این شورا در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک.

2- برپایی نمایشگاه حماسه ماندگار در مجلس شورای اسلامی که شامل: کتابهای منتشره و لوحهای فشرده تولیدی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، کتابهای پژوهشی تحقیقی و پایان نامههای دانشجویی در حوزه دفاع مقدس و نمایشگاه عکس شامل لایههای پنهان جنگ، صحیفه و راهیان نور.

3- حمایت و مشارکت در برگزاری اولین همایش حماسهنگاران خبرگزاری ایرنا با هدف تجلیل از خبرنگاران و عکاسان دوران دفاع مقدس.

4- برگزاری همایش تجلیل از فرماندهان دفاع مقدس رده فرماندهان گردان به بالا با عنوان قافله خورشید دربرج میلاد و در 31 استان به طور همزمان.

5- حمایت و مشارکت در برگزاری اولین همایش نقش ماندگار رادیو در دفاع مقدس با هدف تجلیل از خبرنگاران مستند سازان تهیه کنندگان و مجریان رادیو در دوران حماسه و ایثار با سخنرانی سردار دکترفیروزآبادی، مهندس ضرغامی و سردار دکتر کارگر.

6- حمایت و مشارکت در برگزاری اولین همایش ملی دانشگاه و دفاع مقدس در دانشگاه آزاد اسلامی یادگار امام (ره) واحد شهر ری با سخنرانی دکتر میرزاده، دکتر جاسبی و سردار دکتر کارگر.

7- برگزاری اولین بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس شهیدان فلاحی، فکوری، کلاهدوز، نامجو و جهانآرا درمحل سقوط هواپیمای c-130 در هفتم مهرماه.

8- برگزاری مراسم ویژه هفته دفاع مقدس در کشورهای تاجیکستان و اتریش با حضور وابستگان نظامی مقیم و مسؤلان کشور میزبان و نیز نمایشگاه عکس در انگلستان.

9- آمادهسازی مجموعه عکس نمایشگاهی و اطلاعات 8 عملیات بزرگ دفاع مقدس به زبان انگلیسی و ارسال به دفاتر وابستگان نظامی ایران در دیگر کشورها.

10- تهیه اسامی آدرس و شماره تماس بیش از 240 رزمنده در صنوف مختلف اعم از هنرمند، پزشک، فرمانده و دیگر صنوف و بیش از 60 رزمنده مسلط به زبان انگلیسی و عربی و ارسال به صدا و سیما جهت برنامه سازی و تولیدات مرتبط با دفاع مقدس.

11- پیگیری و آمادهسازی اولین همایش حقوقی مصدومین شیمیایی که به علت درخواست حضور ریاست محترم جمهوری به تعویق افتاد.

12- تشکیل کمیته ورزش در ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس به منظور هماهنگی ستادی با نهادهای لشکری و کشوری جهت اجرای برنامههای ورزشی عمومی و خانوادگی.

فعالیتهای شاخص ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس چه مواردی بود؟

عمده فعالیتهای شاخص این ستاد را میتوان در محورهای زیر در نظر گرفت:

1- تهیه و هماهنگی پخش فیلمهای مستند دفاع مقدس، تیزر، معرفی ایام هفته دفاع مقدس، آرم استیشن یادمانهای مناطق عملیاتی و شهدای گمنام، نماهنگهای دفاع مقدس و تیزر سالروز شهادت فرماندهان والامقام از شبکههای مختلف سیما.

2- برگزاری نشست هماندیشی سردار دکترکارگر با مدیران مسولان ارشد روزنامههای کثیرالانتشار و خبرگزاریها جهت چگونگی تقویت پوشش محتوایی و خبری دفاع مقدس در رسانهها که نتیجه این نشست تقویت کمی و کفی در انعکاس محتوایی دفاع مقدس در رسانههای مربوط به 200 مورد گزارش مصاحبه، مقاله، یادداشت، خبر، تحلیل و پژوهش بوده است.

3- برگزاری جلساتی با حضور معاون رئیس جمهور و رییس محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون مطبوعاتی و سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد شهید و امور ایثارگران با بنیاد حفظ آثار در طی بازدیدها از خبرگزاری دفاع مقدس.

اقدامات ویژه و تحولی ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس را میتوانید نام ببرید؟

این موضوع موارد زیر را شامل میشود:

1- مراسم بزرگداشت شهدای وزارتخانهها به ویژه وزارت نیرو با برنامه بزرگداشت شهید دکتر عباسپور و 500 شهید وزارت نیرو با حضور وزیر نیرو و وزارت جهاد کشاورزی با 2 برنامه بزرگداشت 3000 شهید جهاد کشاورزی با حضور رییس بنیاد شهید و وزیر جهاد کشاورزی و برنامه گردهمایی فرماندهان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد با حضور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام وزیر بهداشت وزیر نفت و وزیر جهاد کشاورزی درسالن اجلاس

2- معاونت سیمای صدا و سیما با توجه به سیاست ها و راهبردهای سازمان تعداد 234 برنامه جدید شامل سریال تله فیلم مستند ترکیبی گفتگو محور نماهنگ سینمایی پویا نمایی و کودک تنظیمی گزارشی و تله تئاتر از 16 شبکه سیما و سیما فیلم به نمایش گذاشته است.

3- برگزاری رژه 31 شهریور در جوار مرقد مطهر حضرت امام ره با نمایش تجهیزات و تسلیحات دفاعی تهاجمی همراه با رژه وحدت اقوام.

4- برگزاری مانور اقوام در کرمانشاه با حضور 9 استان.

5- برگزاری نشست هیات رییسه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با فراکسیون دفاع مقدس مجلس شورای اسلامی و با حضور دکتر لاریجانی.

6- برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت افتتاح با حضور دکتر لاریجانی و اختتامیه با حضور دکتر محسن رضایی و سردار جزایری.

7- نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس تهران .

8- بازخوانی عملیاتهای دفاع مقدس در 32 استان کشور.

9- برنامهریزی جهت رونمایی از چهار عنوان کتاب ترجمه شده سفر به روایت سرفهها به زبان ژاپنی، یکشنبه آخر به زبان عربی و انگلیسی، نیاز به زبان عربی و راز نگین سرخ به زبان انگلیسی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت و اعزام یکی از نویسندگان سرکار خانم رامهرمزی به عنوان نماینده بنیاد در این نمایشگاه.

10- پخش فیلمهای دفاع مقدس در نمایندگیهای فرهنگی ایران در پنج کشور روسیه، هندوستان، گرجستان، قزاقستان وسوریه.

11- برپایی نمایشگاه مرتبط با هفته دفاع مقدس( با عنوان شهدای مقاومت و بیداری اسالمی و شهدای اقتدار فرهنگی ) در 70 نمایندگی فرهنگی ایران در خارج از کشور.

12- افتتاح کتابخانه تخصصی دفاع مقدس و ادبیات پایداری در دانشگاه پیام نور مرکز کرمان.

13- افتتاح موزه دفاع مقدس و پارکموزه دفاع مقدس دراستان آذربایجان غربی.

14- رونمایی از هفت اثر هنری در زمینه انیمیشن و مستند سرداران شهید استان خراسان جنوبی.

15- رونمایی از یادمان زن و مقاومت در شهر کرمانشاه.

16- برگزاری مراسم تجلیل از مدالآورانف پیشکسوتان، جانبازان، ایثارگران و خانواده شهدای ورزشکار نیروهای مسلح.

17- رونمایی از یادمان شهدای گمنام گنبد کاووس در استان گلستان.

18- برگزاری مراسم تجدید بیعت جامعه ورزش نیروهای مسلح با آرمانهای بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره).

19- برگزاری مراسم و همایش بزرگ کودکان و مادران کرمانی در حمایت و دفاع از کودکان غزه در هفته دفاع مقدس.

20- اجرای برنامه کوهپیمایی سراسری نیروهای مسلح با حضور فرماندهان و کارکنان.

فعالیت های تبلیغاتی با رویکرد گفتمانی شامل چه مواردی بوده است؟

همانطور که در ابتدای صحبتها عرض شد برنامههای گفتمانی محور در دستور کار قرار گرفت که شامل موارد زیر میشود:

1- حضور سردار دکترکارگر به عنوان رییس ستاد مرکزی هفته دفاع مقدس دربرنامههای صبح بخیرایران، صبح با خبر، شناسنامه و خندوانه با رویکرد دفاع مقدس.

2-  حضور فرماندهان ارشد دوران دفاع مقدس مانند سرلشکر محمد باقری، سردار غلامپور، امیر سیاری، امیر قویدل، سردار نقدی، سردارفضلی و دیگر فرماندهان دربرنامه شناسنامه.

3- اجرای زنده برنامه گفتوگو محور سطرهای ناخوانده با رویکردی متفاوت و جدید نسبت به دفاع مقدس با حضور فرماندهانی مانند دکتر محسن رضایی، امیر دریابان شمخانی، محسن رفیقدوست، امیر مفید و امیر بختیاری در پنج شب متوالی.

4- برگزاری نشستهای تخصصی ادبیات داستانی دفاع مقدس با موضوع نقش زنان در تولیدات ادبیات داستانی دفاع مقدس، سینما و اقتباس از ادبیات داستانی دفاع مقدس، تقریظ مقام معظم رهبری بر کتب دفاع مقدس و تاثیر آنها بر ادبیات جنگ.

5- نشست تخصصی نقد کتاب امشب با من برقص در باغ موزه دفاع مقدس تهران.

6- نشست هماندیشی زنان فرهیخته ایثارگر نویسنده، هنرمند، شاعر و مواردی از این دست در استانها.

7- برگزاری گردهمایی هماندیشی با حضور اساتید درس علوم و معارف دفاع مقدس استان در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان.

8- برگزاری نشست تخصصی ترجمه با حضور ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات و رایزنهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور.

فعالیتهای تبلیغاتی با رویکرد اجرایی چه مواردی را در بر میگرفت؟

برنامههای تبلیغی با رویکرد اجرایی در مقایسه با برنامههای گفتمانمحور موارد زیر را شامل میشود:

1- برگزاری نشست خبری رئیس ستاد مرکزی هفته دفاع مقدس سردار دکتر کارگر با حضور 75 خبرنگار و عکاس رسانههای جمعی .

2- برگزاری مراسم تجدید میثاق زنان رزمنده و خانواده شهدا با آرمانهای حضرت امام خمینی(ره) در حرم مطهر ایشان.

3-رونمایی از جلد چهارم کتاب فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس.

4- آغاز عملیات اجرایی پروژههای تولیدی دفاع مقدس مانند پروژه تولید فیلمنامه و مجموعه تلویزیونی امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی با مشارکت شبکه یک سیما، پروژه تولید فیلمنامه و فیلم سینمایی سردار سرلشکر پاسدار شهید حسن باقری با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی.

5- تهیه و تنظیم جملات حماسی و تبلیغی با موضوع دفاع مقدس و ارسال به شورای عالی زیرنویس جهت زیرنویس از شبکههای سیما.

6- رونمایی از جلد دوم مجموع سخنرانیهای سرلشکر بسیجی دکتر سید حسن فیروزآبادی درافتتاحیه نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس.

7- آمادهسازی مجموعه نمایشگاهی عکس دفاع مقدس به صورت سه زبانه با عنوان صحیفه که شامل تلفیق فرازهای صحیفه سجادیه و تصاویر دفاع مقدس میباشد.

8- برگزاری نمایشگاه عکس صحیفه لایههای پنهان جنگ، چیستی و چرایی جنگ و پخش نماهنگ و تیزر در ایستگاههای متروی تهران و سایر سازمانها و نهادها.

9- اعزام کاروان زنان پیشکسوت و مبارز در بانه به این شهر با هدف مستند سازی و ثبت خاطرات شفاهی با حضور خود آنان و همراهی نویسندگان و مستند سازان.

10- برگزاری جشنواره مالک اشتر.

11- رونمایی از نرم افزار کتاب شناسی دفاع مقدس در خانه کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.

12- رونمایی از کتاب روزهای خوش زندگی نوشته حجت الاسلام و المسلمین ماشاله صدیقی.

فعالیت ستادهای استانی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس چگونه بوده است؟

در این هفته مراکز و ستادهای استانی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس تلاشهای ارزشمندی را از خود نشان دادند که عمدتا شامل موارد زیر میشود:

1- رونمایی و اکران از فیلم مستند سینمایی پهلوان پیرامون زندگی و شهادت سرلشکر خلبان سید حسین حسینی دراستان کرمان.

2- رونمایی از کتاب خطاب و حماسه، نکوداشت امام جمعه کرمان و رونمایی از 10 عنوان کتاب دفاع مقدس.

3- برگزاری همایش تجلیل از زنان ایثارگر و زنان استان الگوی مقاومت در استان خراسان شمالی.

4- برگزرای همایش تقدیر و تجلیل از فرماندهان پیشمرگان کرد مسلمان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در استان کردستان.

5- یادواره شهدا متخصص اصناف، شهدای کارگر و شهدای روحانی دراستان چهارمحال وبختیاری.

6- فراخوان جشنواره داستان کوتاه شهدای گمنام، آیههای سپید در استان قزوین.

7- برگزاری همایش تئاتر آسمانیها در استان مرکزی.

8- اجرای برنامه سفیر آفتاب، اجرای برنامه نمایشی پخش سرود، پخش کلیپ و روایت خاطرات دوران دفاع مقدس دراستان لرستان.

9- همایش بزرگ انس و مودت پیشکسوتان دفاع مقدس در استان اردبیل.

10- نمایشگاه منطقهای مشق عشق با استقبال حدود 50 هزار نفر و به مدت 10 شب دراستان قم.

11- برگزاری مراسم تجلیل از سربازان نمونه نیروهای مسلح در استانهای همدان، هرمزگان، کرمانشاه، قم ایلام و آذربایجان شرقی.

12- معرفی و تجلیل از مدیران رزمنده ایثارگر به عنوان سربازان دیروز مدیران امروز در استان کهکیلویه و بویر احمد.

13- برگزاری مراسم آیههای ایثارو تلاش زنان ایثارگر در استان گیلان.

14- اجرای همایش بزرگ پیشکسوتان ویادگاران دفاع مقدس دراستان مازنداران.

15- گردهمایی رزمندگان شهرستان سمنان با حضور 700 رزمنده.

16- همایش بر کران نور در گلزار شهدای امام زاده یحیی دراستان سمنان.

17- تولید 2 آلبوم موسیقی دفاع مقدس در استان زنجان.

18- تهیه و پخش برنامه تلویزیونی با گویش استانی به مدت 155 دقیقه به نامهای مهرهنکین، مل ترمی و حماسه ماندگار در سیستان و بلوچستان.

19- برگزاری نمایشگاه علم و فناوری استان خوزستان.

20-  برگزاری بیش از 50 نمایشگاه بزرگ و کوچک با موضوع دفاع مقدس درسطح استان مرکزی .

21- تهیه مجموع آثار برتر سینمای دفاع مقدس و توزیع در سطح استان فارس.

22-  برگزاری شب شعر و خاطره با حضور شعرای دفاع مقدس در فرهنگسرای جوان اصفهان به همراه روایتگری و سایر برنامههای متنوع.

در پایان اشارهای هم به سازمانهای لشکری و کشوری داشتید. فعالیت این سازمانها را شامل چه مواردی میدانید؟

برنامههای این سازمانها را عمدتا در این موارد میتوان بررسی کرد:


1- برگزاری مسابقات قهرمانی نیروهای مسلح در رشتههای مختلف.

2- اجرای مراسم روز ورزش همگانی درنیروهای مسلح.

3- برگزاری سالروز عملیات کمان 99 در پادگان های نهاجا.
4- برگزاری ورزش همگانی(پیاده روی خانوادگی ) در سراسر کشور.
5- تجلیل از سربازان نمونه در یگانهای نیروی انتظامی.
6- برگزاری مراسم غبارروبی و عطر افشانی مزار مطهر شهدا.

7- برگزاری نشستهای تخصصی با موضوع دفاع مقدس در برخی دانشگاهها.

8- تقدیر از اساتید جانباز و آزاده و خانواده شهدای دانشگاه.

9- حمایت از برنامههای تشکل های دانشجویی و کانونهای فرهنگی با موضوع دفاع مقدس.

10- برپایی نمایشگاه فرهنگی و هنری در برخی دانشگاهها.

11- برگزاری نشستهای تخصصی با عنوان ایده، پژوهش و کارگردانی.

12- مراسم نکوداشت سردار شهید علی هاشمی به مدت 3 روز.

13- اجرای ویژه برنامه دفاع مقدس به همراه همایش یادواره شهدا در تالار فجر.

14- برگزاری یادواره شهدای فرهنگی در شهرستان آبادان در دوم مهرماه با پیام وزیر آموزش و پرورش.

15- تجلیل از رزمندگان و فرزندان شهدای آموزش و پرورش دراستانهای گلستان، قم، زنجان و اردبیل.

16- آغاز سال تحصیلی جدید با نام و یاد یک شهید فرهنگی و یا دانش آموز در شهرستان ناحیه و یا منطقه.

17- نواختن زنگ گرامیداشت هقته دفاع مقدس درتمامی مدارس سراسر کشور.

18- برگزاری یادواره شهدا در مدارسی  که بیش از 50 شهید دارند به خصوص در استان اصفهان.

19- برگزاری یادواره مهر پایداری در باغ موزه دفاع مقدس.

20- اجرای طرح دیدار یاران(ویژه فرهنگیان ) و طرح نام آوران ایثار( ویژه دانش آموزان) از خانواده شهدا و ایثارگران.

21- برپایی نمایشگاه مرتبط با هفته دفاع مقدس با عنوان شهدای مقاومت و بیداری اسلامی و شهدای اقتدار فرهنگی در تهران.

22- نشست علمی و تخصصی با موضوع ایستادگی دیروز اقتدار امروز در استحکام و ساخت درونی قدرت ملی.

23- برگزاری یادواره شهدای روحانی در چند شهر کشور.

24- تهیه زندگینامه 20 نفر از شهدای روحانی به صورت تلویزیونی و پخش آن در ایام هفته دفاع مقدس.

25- رونمایی از پوستر و تابلوهای شهدای شاخص روحانی درمدرسه فیضیه.

26- برگزاری همایش تکریم از خانواده شهدا ایثارگران با حضور طلاب و اساتید حوزه علمیه.

27- برگزاری همایش نقش اصناف در دفاع مقدس.

28- برگزاری عصر شعر دفاع مقدس و خوانش اشعار با موضوع جنگ و دفاع مقدس و نقاش کودک و دفاع مقدس .

29- برپایی نمایشگاه فرهنگی با معرفی کتابهایی از وقایع جبهه و جنگ و مقاومت غزه و لبنان توسط مربیان به همراه اجرای مسابقه.

در مجموع با توجه به اهداف، سیاستگذاریها، اقدامات و عملکرد ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس میتوان گفت که امسال شاهد حضور پربار اغلب سازمانها و نهادهای مختلف در بزرگداشت هفته دفاع مقدس بودیم به نحوی که میتوان گفت بیش از 90 درصد از برنامههای از قبل تعیین شده به مرحله اجرا درآمد و از این منظر هفته دفاع مقدس امسال در مقایسه با سالهای قبل از شور و حرارت خ

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار