یادداشت/ علی لقمان پور

پیروزی در عملیات مرصاد پشتوانه محکم قطعنامه ۵۹۸

پیروزی قاطع و ظفرمندانه رزمندگان اسلام در عملیات مرصاد توان هرگونه باج‌خواهی را از دشمن بعثی گرفت و صدام را نیز مجبور کرد در ۱۵ مرداد همان سال آتش بس را پذیرفته و بر سر میز مذاکره بنشیند.
کد خبر: ۳۵۵۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷ - 27July 2019

گروه استان‌های دفاع‌پرس- علی لقمان پور؛ تاریخ هشت ساله دفاع مقدس سمبلی از ایثار، شهادت و مقاومت رزمندگانی است که قله‌های بلند حماسه را در راه دفاع از آرمان‌های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در نوردیده و با اهدای خون و جانشان سطر سطر تاریخ این مرز و بوم را قلم زده‌اند.

از زمان پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی حضرت امام (ره) در ۲۷ تیر ۱۳۶۷ تا طی مراحل قطعیت یافتن آن، مجالی برای یکی از سفاک‌ترین گروه‌های تروریستی جهان با عنوان منافقین به وجود آمد که به خیال خام خود نظام مستحکم جمهوری اسلامی ایران را ظرف سه روز ساقط کنند.

با قبول قطعنامه، رژیم عراق در بن‌بست سیاسی و نظامی قرار گرفت و در این میان، منافقین تنها گروهی بودند که همه حیثیت و هستی خود را در گرو جنگ و خونریزی و ترور گذاشته بودند؛ لذا فرصت پیش‌آمده را زمان مناسبی دانسته و همزمان، عراق نیز نیروهایش را آماده حمله به ایران کرد و با حمایت و پشتیبانی تسلیحاتی و هوایی از منافقین و برای کاستن حجم نیرو‌های خودی در غرب و اهدافی که در جنوب داشت، اقدام به تک وسیعی در خرمشهر نمود.

سوم مرداد سال ۶۷ درست ۶ روز پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل از سوی ایران، مقارن ساعت ۱۴:۳۰ منافقین با همراهی ارتش عراق و به تصور اینکه اوضاع داخلی ایران نابسامان است، عملیات مشترک خود را با نام فروغ جاویدان با هجوم زمینی از مسیر سرپل ذهاب و از جنوب گردنه پاتاق (نزدیکی سرپل ذهاب) آغاز و به طرف شهر کرند پیشروی کردند.

برنامه منافقین به گونه‌ای تدارک دیده شده بود که همزمان با آغاز حمله نیرو‌های عراقی از منطقه جنوب ایران و در حالی که بیشتر نگاه‌ها و برنامه‌ها به آن خطه معطوف بود، بر اساس یک برنامه زمان‌بندی شده ۳۳ ساعته طی پنج مرحله از شهر‌های کرمانشاه، همدان و قزوین عبور کنند و خود را به تهران برسانند تا به خیال واهی، حضور خود را در میدان آزادی جشن بگیرند.

نیروهای داوطلب به سوی جبهه‌ها روانه شدند و مسوولان کشور با تدبیرى هوشمندانه توانستند عملیات غرور آفرین مرصاد را با رمز مبارک یا علی بن ابی طالب (ع) طراحى و با فرماندهى امیر سرافراز ارتش جمهورى اسلامى ایران سپهبد شهید على صیاد شیرازی اجرا نمایند.

نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مردمی سازمان یافته و خودجوش با همراهی ارتش ظفرمند جمهوری اسلامی در عملیات مرصاد اجازه پیشروی تا چهار زبر را به منافقین دادند و در یک تاکتیک کاملا مشخص و پیش‌بینی شده به طور همزمان در صبحگاه پنجم مرداد از هوا و زمین به آنان یورش برده و طی دو روز درگیری سنگین، چهره بی‌آبروی منافقین را کنار زده و هیمنه پوشالی آنان را برای همیشه درهم شکستند.

پیروزی قاطع و ظفرمندانه رزمندگان اسلام در مرصاد توان هرگونه باج‌خواهی را از دشمن بعثی گرفت و ضمن اینکه منافقین با تحمل شکست سنگین و متلاشی شدن تمام تجهیزات و ادوات جنگی و تحمل چندین هزار کشته و زخمی پا به فرار گذاشته و به عراق گریختند، صدام را نیز مجبور کرد در ۱۵ مرداد همان سال آتش بس را پذیرفته و بر سر میز مذاکره بنشیند.

عملیات غرورآفرین مرصاد که آخرین عملیات جنگ ۸ ساله محسوب مى شد، دستاورد‌های داخلی و خارجی ارزشمندی برای کشور داشت که از آن جمله می‌توان به اتحاد هر چه بیشتر مسئولان، نیرو‌های نظامی و بسیج مردمی در داخل کشور، خواری و ذلت برای منافقین در سطح دنیا و قرار گرفتن آنان در لیست گروهک‌های تروریستی، خنثی شدن تلاش مذبوحانه صدام و ایادی بعثی وی برای سهم‌خواهی از ایران در پای میز مذاکرات پذیرش قطعنامه ۵۹۸، تثبیت قدرت و توان بالای نظامی و امنیتی نظام جمهوری اسلامی در سطح منطقه و جهان و ارزیابی عکس‌العمل سریع رزمندگان اسلام در برابر هرگونه تجاوز احتمالی و از همه مهمتر همدلی و حرکت بیش از پیش حول محور تبعیت از اوامر رهبری نظام اشاره کرد.

در ایام خاطره انگیز عملیات مرصاد، یاد و خاطره امیر شهید صیاد شیرازی و بیش از ۳۰۰ شهید والامقام آن عملیات و بخصوص شهیدان سیدمجتبی تولیت، محمود علیمددی و محمدحسین کمیلی که نام مبارک شان در زمره شهدای قم در این عملیات ثبت شده را گرامی میداریم و به ارواح تابناکشان درود می‌فرستیم.
انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها