سردار کوثری:

توانمندی ما در خلیج فارس چندین برابر شده است/ منافقین از ۱۰۷ نقطه جهان کارت اعزام به جبهه گرفته بودند

جانشین فرمانده کل سپاه در قرارگاه ثارالله (ع) گفت: توانمندی ما در خلیج فارس به نسبت ۳۱ سال پیش که با آمریکایی‌ها در خلیج فارس درگیر شدیم، چندین برابر شده است.
کد خبر: ۳۵۵۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶ - 29July 2019

توانمندی ما در خلیج فارس چندین برابر شده است/ منافقین از ۱۰۷ نقطه جهان کارت اعزام به جبهه گرفته بودندبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار «محمد کوثری» جانشین فرمانده کل سپاه در قرارگاه ثارالله (ع) شب گذشته در جمع نمازگزاران و بسیجیان مسجد جامع غدیر محله پاسداران درباره پذیرش قطعنامه، عملیات مرصاد و مسایل روز جامعه به ایراد سخن پرداخت.

کوثری در این مراسم اظهار داشت: در طول دفاع مقدس، شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ۹ قطعنامه صادر کرد که البته هشت قطعنامه قبل از قطعنامه ۵۹۸ بیشتر جنبه توصیه‌ای داشت؛ بدین معنی که بدونِ معرفی متجاوز و تعیین میزان خسارت، از طرفین می‌خواست که به پشت مرز‌های بین‌المللی بازگردند.

وی افزود: اما در سال‌های پایانی جنگ عملیات‌هایی همچون کربلای پنج و والفجر هشت صورت گرفت؛ نتیجه این دو عملیات باعث شد تا شورای امنیت سازمان ملل در تیر سال ۱۳۶۶ «قطعنامه ۵۹۸» را تصویب کند؛ قطعنامه‌ای که تا حدودی راضی‌کننده بود.

اولین درگیری سپاه در خلیج فارس با شناور‌های شوروی بود

سردار کوثری ادامه داد: در آن مقطع زمانی آمریکایی‌ها نیر به صورت مستقیم در خلیج فارس با رزمندگان ما وارد درگیری شده بودند؛ البته زمانی که در جبهه خلیج فارس طی سال‌های پایانی جنگ تحمیلی وارد درگیری با حامیان صدام شدیم، اولین درگیری با شوروی سابق (روسیه) و سپس انگلستان بود؛ به عبارت دیگر درگیری رزمندگان اسلام با ناو‌های آمریکایی سومین درگیری بود که انجام شد.

وی با بیان اینکه ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر ۱۳۶۷ عراق با حمایت آمریکا و سایر حامیان خارجی خود، حملات وسیعی را علیه مواضع رزمندگان اسلام آغاز کرد، گفت: این در حالی بود که ما در جبهه‌ها از وضعیت خوبی برخوردار نبودیم و حتی در طی مدت یاد شده ۲۳ هزار اسیر دادیم و در شهر‌ها نیز با بمباران و موشک باران شهر‌ها مواجه بودیم؛ علاوه بر این، شاهد استفاده گسترده عراق از سلاح‌های شیمیایی در مناطق مرزی بودیم و هم‌زمان آمریکا هم هواپیمای مسافری ایران را بر فراز خلیج فارس مورد اصابت قرار داده بود.

جانشین قرارگاه ثارالله (ع) اضافه کرد: در چنین شرایطی بود که هاشمی رفسنجانی در خرداد ۱۳۶۷ جانشین فرمانده کل قوا شد و ستاد کل نیرو‌های مسلح را با اعضای دولت تشکیل داد که به دنبال آن، نخست وزیر رئیس ستاد، بهزاد نبوی مسئول پشتیبانی، خاتمی مسئول تبلیغات و شمخانی مسئول اطلاعات و عملیات شدند.

برای تأمین تسلیحات جبهه‌ها ۳/۵میلیارد دلار نیاز داشتیم

وی گفت: زمانی که این ستاد تشکیل شد، از سپاه خواستند هرآنچه را که برای خاتمه جنگ لازم دارد، اعلام کند؛ بر این اساس، فرمانده وقت کل سپاه هم در لیستی آنچه را که مورد نیاز بود، اعلام می کند. به دنبال این نامه، هاشمی به نخست وزیر اعلام می‌کند برای تأمین تجهیزات جبهه‌ها به ۳/۵ میلیارد دلار نیاز است که نخست وزیر اعلام می‌کند یک دلار هم ندارد.

سردار کوثری در ادامه عنوان کرد: بهزاد نبوی هم گفت که انبار‌ها خالی است؛ خاتمی هم عنوان کرد که مردم از جنگ خسته شده‌اند و نمی‌توان مردم را برای رفتن به جبهه‌ها تهییج کرد؛ لذا این باعث شد تا هاشمی موضوع را در جمع مسئولان کشور مطرح کند که وقتی این گزارش ناامیدکننده بیان شد، مسئولان به هاشمی اعلام کردند شما هر چه تصمیم می‌گیرید به امام هم اطلاع دهید.

وی افزود: بدین ترتیب گزارش مورد اشاره به امام (ره) منتقل شد. در پی این موضوع، امام (ره) قطعنامه را قبول کردند و این در حالی بود که در جبهه‌ها با محدودیت امکانات و نیرو مواجه بودیم و البته مسئولان هم به اصطلاح کم آورده بودند.

جانشین قرارگاه ثارالله (ع) ادامه داد: تمام کشور‌هایی که حامی صدام بودند تا پیش از قبول قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران دائماً عنوان می‌کردند که ایران جنگ‌طلب است؛ شرایط آن زمان همانند سال‌های اخیر است؛ زیرا همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با برجام عنوان کردند که نمی‌توان به آمریکایی‌ها اعتماد کر، در روز‌های پایانی جنگ نیز علی‌رغم اینکه ایران قطعنامه را پذیرفته بود، اما عراق با حمایت آمریکا و سایر کشور‌ها حملات سراسری را به سمت ایران آغاز کرد.

وی تأکید کرد: عراق در زمان شروع جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۷ تعداد ۱۲ لشکر و ۱۵ تیپ مستقل داشت، اما در پایان جنگ ۶۲ لشکر داشت؛ زیرا تمام امکانات کشور را برای تقویت جبهه‌های خود به‌کار گرفته بود.

سردار کوثری عنوان کرد: در این شرایط وقتی ایران قطعنامه را پذیرفت، رژیم بعثی به تصور اینکه ایران ضعیف شده است، همانند روز‌های نخستین جنگ حملات گسترده‌ای را علیه مواضع رزمندگان ما آغاز کرد، به نحوی که توانست در جنوب با عبور از جاده اهواز ـ خرمشهر تا نزدیکی کارون پیشروی کند و در غرب نیز در حلی که در سال ۱۳۵۹ نتوانسته بود، سرپل ذهاب و دهلران را اشغال کند، در تیر ۱۳۶۷ این شهر‌ها را اشغال کرد.

منافقین قصد داشتند ۳۱ شهریور ۱۳۶۷ حمله گسترده‌ای انجام دهند

وی در ادامه گفت: منافقین هم که تا یک ماه قبل از پذیرش قطعنامه توانسته بودند مهران را اشغال کنند، از وضعیت جمع‌آوری اطلاعات برای عراق به وضعیت عملیاتی درآمده بودند به نحوی که آن‌ها در پادگان اشرف شعار می‌دادند «امروز مهران، فردا تهران»؛ البته بعد‌ها در بازجویی از منافقین مشخص شد که آن‌ها قصد داشتند در ۳۱ شهریور ۱۳۶۷ حمله گسترده‌ای را انجام دهند.

جانشین قرارگاه ثارالله (ص) با بیان اینکه در روز‌های پایانی جنگ تحمیلی، متأسفانه برآورد مسئولان کشورمان غلط بود، اظهار داشت: مسئولان می‌گفتند مردم برای حضور در جبهه‌ها روحیه ندارند، اما بعد از قبول قطعنامه، مردم وقتی با اخبار حملات عراق و منافقین به شهر‌های کشورمان مواجه شدند، به سوی جبهه‌ها هجوم بردند به نحوی که جبهه‌ها مملو از نیروی انسانی شده بود؛ به عنوان مثال لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) که در زمان علمیات و الفجر مقدماتی در سال ۱۳۶۱ بیشترین تعداد گردان را یعنی ۲۱ گردان داشت، در روز‌های پایانی جنگ ۳۴ گردان تشکیل داد.

وی با تأکید بر اینکه مردم در بزنگاه‌ها برای حمایت از انقلاب اسلامی و ولایت در صحنه حضور می‌یابند، افزود: وقتی منافقین در عملیات مرصاد شکست خوردند در اسناد و مدارکی که از آن‌ها به جای مانده بود، متوجه شدیم که منافقین از ۱۰۷ نقطه جهان کارت اعزام به جبهه را دریافت کرده بودند؛ در عملیات مرصاد اگر منافقین دو هزار کشته دادند، به واسطه حضور همه‌جانبه مردم در جبهه‌ها بود.

سردار کوثری همچنین اضافه کرد: امروز هرچند توانمندی ما در خلیج فارس به نسبت ۳۱ سال پیش که با آمریکایی‌ها در خلیج فارس درگیر شدیم، چندین برابر شده است، اما عامل تاثیرگذار بر تحولات، ایمان است.

آمریکایی‌ها می‌خواستند در خلیج فارس حرکتی علیه ایران انجام دهند

وی درباره انهدام پهپاد جاسوسی آمریکا بر فراز آب‌های کشورمان نیز اظهار داشت: پیشرفته‌ترین پهپاد آمریکا زمانی مورد اصابت قرار می‌گیرد که مدافعان مرز‌های کشورمان در آمادگی به سر می‌بردند؛ زیرا آمریکایی‌ها می‌خواستند حرکتی -علیه ایران- انجام دهند که با سقوط پهپاد، به هدف خود نرسیدند.

جانشین قرارگاه ثارالله (ع) تأکید کرد: دکترین نظامی ایران به گونه‌ای است که شروع‌کننده هیچ جنگی نیست، اما در برابر متجاوزان، به صورت همه‌جانبه دفاع خواهد بود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار