فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش:

آیت‌الله خامنه‌ای کوتاهی در پدافند هوایی را گناه می‌دانند/ هیچ دوگانگی و فاصله‌ای بین ارتش و سپاه وجود ندارد

امیر «علیرضا صباحی‌فرد» با اشاره به سخن حضرت امام خامنه‌ای مبنی بر اینکه توجه به پدافند هوایی یک اولویت است و اگر این اولویت رعایت نشود یک گناه شرعی و ملی است، گفت: هر تعللی بر اساس حکم حکومتی و شرعی که مظم‌له صادر کرده‌اند، قابل توجیه نیست.
کد خبر: ۳۵۵۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱ - 30July 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از «فارس»، ۱۴ خردادماه سال جاری، در حالی سی‌امین سالروز آغاز رهبری و زعامت حضرت امام خامنه‌ای رقم خورد که طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به جهت پرچمداری مبارزه با سلطه‌گری و استکبارستیزی در جهان، این انقلاب مردمی با طیف وسیعی از تهدیدات داخلی و خارجی از سوی قدرت‌های سلطه‌گر و مستکبر مواجه بوده است.

شاید بتوان با قطعیت ادعا کرد نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بعنوان یکی از ارکان مستحکم جمهوری اسلامی ایران در طول چهل سال گذشته بیشترین سطح تماس و مقابله را با تهدیدات و توطئه‌های دشمنان داشته اند که از جمله آن‌ها می توان تحرکات تجزیه طلبانه، کودتای نظامی، جنگ تحمیلی هشت ساله، ترور و ناامنی، تهدیدات ناشی از جنگ‌های کشورهای همسایه و حضور بیگانگان در اطراف کشور، فتنه‌های پیچیده امنیتی داخلی، گسترش تروریسم تکفیری در منطقه غرب آسیا و ... را برشمرد.

بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی فرماندهی کل نیروهای مسلح، عزل و نصب رئیس ستادکل نیروهای مسلح، فرماندهان کل سپاه و ارتش و فرماندهان عالی نیروهای نظامی و انتظامی بر عهده مقام رهبری و بر اساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی نیز مصوبات شورای عالی امنیت ملی بعنوان نهادی برای تعیین سیاست‌های دفاعی ـ امنیتی کشور در محدوده سیاست‌های کلی نظام، پس از تایید رهبری قابل اجرا خواهد بود.

گروه دفاعی خبرگزاری فارس به مناسبت سی‌امین سالگرد آغاز رهبری حضرت امام خامنه‌ای در سلسله گفتگوهایی با فرماندهان نیروهای مسلح به بررسی نقش و عملکرد حضرت امام خامنه‌ای در جایگاه فرماندهی کل قوا پرداخته است.

پدافند هوایی از جمله موضوعاتی است که دائما مورد تاکید حضرت امام خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا بوده و به دلیل مشترک بودن این حوزه میان ارگان‌های نظامی (ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج) از حساسیت و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد فرمانده ۵۶ ساله نیروی تازه تاسیس پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در سال ۱۳۶۳ به استخدام نیروی هوایی ارتش درآمد و پس از طی دوره تخصصی عملیات زمین به هوا، تا پایان جنگ تحمیلی در جبهه‌ها حضور داشت که در این ایام موفق به انهدام ۵ فروند هواپیمای دشمن و اسارت ۳ خلبان بعثی شد.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش تا کنون در مسئولیتی‌هایی چون فرماندهی یگان پدافندی مناطق عملیاتی نفت خیز گچساران در دوران دفاع مقدس، فرماندهی یگان پدافندی ولایت، فرماندهی یگان پدافندی شهید مطهری، فرماندهی گروه پدافندی واکنش سریع شهید ستاری، فرماندهی منطقه هوایی تهران، جانشینی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) و فرماندهی این قرارگاه را بر عهده داشته که در مجموع طول دوره خدمتی خود ۶۹ بار مورد تشویق قرار گرفته است.

امیر صباحی فرد که در خردادماه سال ۱۳۹۷ به فرماندهی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء منصوب شد، یک سال بعد (خردادماه ۱۳۹۸) به دنبال تشکیل نیروی پدافند هوایی بعنوان نیروی چهارم ارتش جمهوری اسلامی ایران از سوی فرمانده معظم کل قوا به فرماندهی این نیرو منصوب شد.

مصاحبه پیش رو حاصل گفت‌وگوی تفصیلی گروه دفاعی خبرگزاری فارس با امیر علیرضا صباحی فرد درباره فرماندهی حضرت امام خامنه‌ای بر نیروهای مسلح است که حاوی نکاتی از جمله تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه پدافند هوایی، نگاه رهبر انقلاب به ارتش، تفکیک وظایف در حوزه پدافند هوایی و ... است.

آیت‌الله خامنه‌ای کوتاهی در پدافند هوایی را گناه می‌دانند/ هیچ دوگانگی و فاصله‌ای بین ارتش و سپاه وجود ندارد

آیت‌الله خامنه‌ای از ابتدا نگرش مثبت و درستی نسبت به ارتش داشتند

امیر! در سال‌های ابتدایی انقلاب از سوی افراد و گروه‌های منحرف تفکراتی منفی نسبت به ارتش وجود داشت که با درایت امام (ره) نقشه‌های شوم آنان نقش بر آب شد؛ از سویی پس از آغاز زعامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز مجددا تفکراتی از سوی برخی خواص حول نیرو‌های مسلح شکل گرفت که از جمله آن‌ها می‌توان به بحث ادغام ارتش و سپاه اشاره کرد، نقش رهبر انقلاب در تثبیت جایگاه ارتش و دیدگاه ایشان نسبت به مجموعه ارتش را چگونه می‌بینید؟

بسم الله الرحمن الرحیم - خوشبختانه فرماندهی معظم کل قوا یکی از ستون‌ها و پایه‌های اساسی و اثرگذار در به ثمر رسیدن و پیروزی انقلاب اسلامی بودند در همه لحظات و مسئولیت‌های خطیر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند و می‌توان گفت: تاریخ زنده این انقلاب هستند؛ لذا از اوضاع و شرایط ارتش در قبل و بعد از انقلاب و نقش ارتش در دفع توطئه‌ها و هشت سال دفاع مقدس کاملاً آگاهی دارند و در بسیاری از مقاطع این آگاهی و هوشمندی و درایت عمیق باعث شد که رهبر انقلاب در مقام دفاع از ارتش در برابر بدخواهان برآمدند.

با یک بررسی و تحلیل بیانات گهربار معظم له از ابتدای زعامت‌شان تا به امروز، در خواهیم یافت که دیدگاه و نگرش بسیار مثبت و درستی نسبت به ارتش داشته و دارند. ایشان ارتش را کلمه طیبه و شجره طیبه که دارای ریشه‌های مستحکم و استوار مردمی و شاخه و برگی که در پرتو انوار الهی، میوه شیرین امنیت را به ملت خود هدیه می‌دهد، توصیف کرده‌اند. ارتش همیشه مردمی بوده و برای مردم جانفشانی کرده است، البته باید اشاره کرد که قبل از انقلاب تعدادی از سردمداران سرسپرده در ارتش وجود داشت و قدرت در تصرف نا اهلان بود که این قدرت را مختص حفظ منافع حاکمان و ابرقدرت‌ها و استکبار جهانی می‌دانستند.

البته با توجه به اینکه قاطبه نیروی انسانی ارتش برخواسته از دل مردم و مومن و دارای اعتقادات اصیل دینی بودند، تحمل این خفت برایشان سخت بود، از این رو آشکارا و پنهان به مخالفت و مبارزه بر علیه رژیم طاغوتی ستم شاهی برخواستند که اوج آن بیعت کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی با امام راحل در ۱۹ بهمن سال ۱۳۵۷ اتفاق افتاد. نتیجه این ایستادگی، مقاومت و همراهی با امام راحل و ضرب آهنگ الهی مردم ستمدیده، پیروزی اسلام بر کفر و به زیر کشیدن ظالم بود.

بعد از انقلاب هم وجود دست‌های توطئه گر در جامعه و ارتش که از سوی رانده شدگان هدایت می‌شدند، احساس می‌شد، هدف آن‌ها ایجاد فاصله بین ارتش و مردم و ارتش با نظام بود که البته هر توطئه‌ای با هوشیاری خود کارکنان وفادار ارتش و تدابیر حکیمانه امام راحل و رهبری معظم، یکی پس از دیگری نقش بر آب شد. در رابطه با نقش آفرینی‌ها، دلاوری‌ها، ایثار و از خودگذشتگی کارکنان ارتش در عرصه و میادین مختلف ۸ سال دفاع مقدس، اسناد و شواهد بسیار زیادی موجود است. رزمندگان اسلام، بی ادعا و بدون چشم داشتی و فقط با هدف دفاع از دین، شرف و میهن خود به جبهه‌های حق علیه باطل شتافتند و دوشادوش سایر رزمندگان اسلام و نیرو‌های مردمی، با نثار جان و مالشان، دشمن را از کرده خود پشیمان ساختند.

ارتش معنویت محور و الهی، مردمی، اخلاق مدار، پایبند به ارزش‌های اسلامی و آرمان‌های انقلاب، بالنده و پویا، در خدمت منافع ملی و مردم، مخالف جریان سلطه و سلطه ناپذیر و ... اوصاف ارزشمندی از ارتش کنونی است که بار‌ها در بیانات و سخنرانی‌های فرمانده معظم کل قوا به آن اشاره و تاکید شده است.

این نگرش و حسن نظر معظم له، افتخار و مایه مباهات فرزندان ایران زمین در ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

آیت‌الله خامنه‌ای کوتاهی در پدافند هوایی را گناه می‌دانند/ هیچ دوگانگی و فاصله‌ای بین ارتش و سپاه وجود ندارد

هیچ دوگانگی و فاصله‌ای بین ارتش و سپاه وجود ندارد

حوزه عملکردی مجموعه تحت فرمان شما یعنی پدافند هوایی از جمله حوزه‌های مشترک در نیرو‌های مسلح است که شامل ارتش، سپاه، ناجا و حتی بسیج می‌شود؛ هماهنگی میان این سازمان‌ها چگونه به وجود می‌آید که در نتیجه آن هم امنیت آسمان کشور تامین شود و هم از موازی کاری میان نهاد‌ها از جمله ارتش و سپاه جلوگیری شود؟

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهادی برآمده از دل انقلاب برای حفظ دستاورد‌های انقلاب است و اهداف عالی و غایی دو سازمان نظامی ارتش و سپاه هم راستای با اهداف نظام اسلامی است و بر خلاف القائات موهم و باطل دشمنان و بدخواهان انقلاب، هیچگونه دوگانگی، فاصله و یا اختلاف در اصول و اهداف کلان بین ارتش و سپاه وجود ندارد و هرچه هست، همدلی، هم افزایی، اتحاد، یکپارچگی و همکاری دو سازمان نظامی بر علیه دشمنان کشور است.

نمونه بارز و عینی همکاری و هماهنگی دو سازمان نظامی، در حوزه پدافند هوایی وجود دارد؛ یکی از اصول اساسی عملیات پدافند هوایی، اصل یکپارچگی و وحدت فرماندهی است. مقدورات، زیرساخت‌ها و تجهیزات عمده پدافند هوایی در هر دو سازمان ارتش و سپاه بحمدالله وجود دارد. فرماندهی معظم کل قوا بعد از تفکیک پدافند هوایی از نیروی هوایی و تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) در سال ۱۳۸۷ به منظور افزایش هماهنگی و انسجام، مسئولیت کنترل عملیاتی یگان‌های پدافند هوایی نیرو‌های مسلح اعم از سپاه و ارتش را به این قرارگاه محول کردند.

در حال حاضر نیز به منظور تقویت حوزه فرماندهی عملیات پدافند هوایی کشور، ماهیت قرارگاهی از قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) تفکیک و نیروی پدافند هوایی در ارتش شکل گرفت. قرارگاه تازه تاسیس که ترکیبی از کارکنان ارتش و سپاه و سایر ارگان ذیربط در عملیات هوایی هستند، مسئولیت خطیر عملیات پدافند هوایی کل کشور از طریق ایجاد هماهنگی و هدایت یگان‌ها و نیرو‌های پدافند هوایی در ارتش و سپاه را بر عهده دارد.

۶۰۰ بار تاکید رهبری بر موضوع پدافند هوایی

در سال‌های گذشته این جمله از فرمانده معظم کل قوا که پدافند در اولویت قرار دارد بار‌ها شنیده شده و بر آن تاکید شده است، علت تاکید معظم له بر موضوع پدافند هوایی چیست و ایشان چه نقشی را در تعیین استراتژی‌های پدافند هوایی ایفا می‌کنند؟

بررسی نتایج تجارب جنگ‌های اخیر و روند تهدید‌های نظامی، این واقعیت را آشکار می‌کند که دشمن در صورت استفاده از قوه قهریه بر علیه جمهوری اسلامی ایران، قطعا از فناوری‌های پیشرفته و قدرت هوایی ناهمتراز خود در آغاز جنگ بهره خواهد برد.

تنها نیرویی که در آغاز هر تهاجم نظامی در لجمن (لبه جلویی منطقه نبرد) دفاعی کشور قرار دارد، پدافند هوایی است و پدافند هوایی باید با حفظ آمادگی رزمی و ارتقاء توان دفاعی خود، قابلیت پاسخگویی سریع و به موقع به حملات هوافضایی دشمن را داشته باشد و به همین دلیل است که فرماندهی معظم کل قوا بیش از ۶۰۰ مرتبه به اهمیت و اولیت پدافند هوایی اشاره و تاکید کرده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای کوتاهی در پدافند هوایی را گناه می‌دانند/ هیچ دوگانگی و فاصله‌ای بین ارتش و سپاه وجود ندارد

پیگیری مستمر تدابیر رهبری در خصوص پدافند هوایی

این تاکیدات و توصیه‌های مکرر فرمانده معظم کل قوا به طور کامل در این حوزه محقق شده است؟

تدابیر، رهنمود‌ها و دستورات فرمانده معظم کل قوا برای نیرو‌های مسلح و ایضا پدافند هوایی، در رابطه با حوزه‌های ساختاری، تجهیزاتی، نیروی انسانی، آموزشی، معنوی و ... به عنوان سند راهبردی بالادستی، چراغ راهنما است که در تدوین اهداف، راهبردها، برنامه‌ها و کلیه اقدامات و فعالیت‌ها به آن استناد و هم راستا می‌گردد.

رصد تحقق کلیه فرمایشات رهبری معظم انقلاب، مرتبط با نیرو‌های مسلح و پدافند هوایی، از طریق ساز و کار اشراف فرماندهی، به طور مستمر تا تحقق ۱۰۰ درصدی پیگیری و گزارش‌گیری می‌شود.

کوتاهی در حوزه پدافند گناه شرعی و ملی است

در زمینه تاکیدات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر موضوع پدافند، آیا موردی وجود داشته که معظم له به طور خاص مسئولین را برای پشتیبانی از پدافند هوایی خطاب قرار دهند و این کار را از آن‌ها مطالبه کنند؟

با توجه به اهمیت و اولیت پدافند هوایی در ساختار دفاعی کشور، این یگان همیشه مورد لطف و عنایت معظم له بوده و همیشه از بیانات حکیمانه ایشان در دیدار‌های خصوصی و عمومی، انرژی و روحیه مضاعف دریافت کرده‌ایم.

ایشان در یکی از بیانات گهربار خود فرمودند: «باید به طور جد، همه نیرو‌ها به پدافند هوایی بپردازید و پشتیبانی از پدافند را اولیت اول خود قرار دهند و این یک اولویت واقعی است، یعنی اینکه اگر اولیت ندادید گناهکارید، این یک گناه شرعی است و هم یک گناه ملی».

در این فرمایش حضرت آقا تکلیف همه مسئولین ذیربط با پدافند هوایی در کلیه حوزه‌ها را مشخص کرده‌اند. مسئولیت سنگینی بر عهده همگان است و هر تعللی بر اساس حکم حکومتی و شرعی که مظم له صادر کرده‌اند، قابل توجیه نیست.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها