یادداشت/ رحیم محمدی

ضرورت استفاده از خودر‌وهای محافظت شده

امروز در بین نیرو‌های مسلح کشور‌های مختلف استفاده از خودرو‌های محافظت شده رو به افزایش است؛ زیرا هزینه خسارتی که به نیروی انسانی وارد می‌شود، بسیار بیشتر از سایر هزینه‌هاست.
کد خبر: ۳۵۶۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۰ - 04August 2019

ضرورت استفاده از خودور‌های محافظت شدهگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ دکترین نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر نیروی انسانی بنا شده است؛ بدین معنی که بر خلاف کشور‌های اروپایی و آمریکا که تجهیزات‌محور هستند، استراتژی نظامی ایران، انسان محور است و شاید به همین دلیل باشد که کشور‌های به اصطلاح قدرتمند در میان گزینه‌های مقابله با انقلاب اسلامی ایران، گزینه نظامی را به عنوان آخرین گزینه خود قرار داده‌اند؛ زیرا کشوری که نیرو‌های مسلح آن برای انجام هر نوع عملیاتی متکی به تجهیزات و امکانات متعدد ساخت دست بیگانگان باشد، به تدریج به این‌گونه تجهیزات وابستگی پیدا می‌کند تا جایی که بدون تجهیزات پیشرفته نظامی هرگونه اقدام عملی را غیرممکن تلقی می‌کند؛ از سوی دیگر به همراه داشتن تجهیزات مختلف نظامی حداقل در بخش نیرو‌های پیاده باعث کندی حرکت نیرو‌ها می‌شود و این می‌تواند به عنوان یک آفت بزرگ برای چنین نیرو‌هایی تلقی شود.

هرچند وابستگی به تجهیزات باعث جلوگیری از چابکی نیرو می‌شود، اما این نکته را هم نباید فراموش کنیم که نداشتن تجهیزات مناسب میدان رزم عملاً کارایی نیرو را کاهش می‌دهد و تلفات جانی و مالی بسیاری را به همراه خواهد داشت.

شاید توجه به همین نکته بود که صنایع دفاعی کشورمان را بر آن داشت تا برای حفاظت از نیرو‌های مرزبانی و عملیاتی، خودروی تاکتیکی محافظت شده «طوفان» را ساخته و در مراسمی تحویل نیرو‌های مربوطه دهند.

این نوع خودرو‌ها که به عنوان خودرو‌های «امرپ» نیز شناخته می‌شوند به گونه‌ای طراحی و ساخته شدند که می‌توانند در برابر مین‌های جاده‌ای، ترکش‌های حاصل از انفجار مواد منفجره و گلوله‌های شلیک شده از سلاح‌های سبک و انفرادی مقاومت کنند.

به همین دلیل است که امروز در بین نیرو‌های مسلح کشور‌های مختلف استفاده از چنین خودرو‌هایی رو به افزایش است؛ زیرا هزینه خسارتی که به نیروی انسانی وارد می‌شود، بسیار بیشتر از سایر هزینه‌هاست.

در این رابطه شاید بتوان گفت که هزینه کردن برای ایمنی نیروی انسانی هزینه‌ای لازم و ضروری است هر چند ممکن است هزینه در این بخش در نگاه اول بالا باشد، ولی نتایج این هزینه کرد، می‌تواند نوعی سرمایه گذاری محسوب شود.

پس با توجه به این موضوع که پایه و بنیان نیرو‌های مسلح کشورمان بر اساس نیروی انسانی بنا شده، لازم و ضروری است که نیروهای مسلح ایران هم از خودرو‌هایی نظیر «طوفان» استفاده کنند؛ البته سال گذشته در مراسمی خبر تحویل تعدادی از این خودرو‌ها به نیرو‌های مرزبانی منتشر شد؛ در حالی که تاکنون خبری مبنی بر استفاده و بکارگیری نیرو‌های مرزبانی از این‌گونه خودرو‌ها منتشر نشده است.

عدم استفاده از این‌گونه خودرو‌ها باعث شده تا مدافعان میهن اسلامی‌مان در یگان‌های مرزبانی ناجا و سپاه پاسداران در درگیری با اشرار، قاچاقچیان و گروهک‌های تروریستی که بعضاً با کمین این نیرو‌ها مواجه می‌شوند، شهدا و مجروحانی را تقدیم امنیت کشور کنند که آخرین نمونه آن درگیری بود که گروهک‌های تروریستی در سیستان و بلوچستان با نیرو‌های سپاه داشتند و در این درگیری یک نفر از پاسداران و یک نفر از بسیجیان به شهادت رسیدند؛ در صورتی که اگر از چنین خودر‌وهایی استفاده می‌شد، یا شاهد این‌گونه تلفات انسانی نبودیم و یا چنین تلفاتی به نحو چشمگیری کاهش می‌یافت.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها