مدیر کل حفظ آثار گیلان:

موزه‌ها، یکی از راه‌های انتقال فرهنگ به آیندگان است

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه یکی از راه‌های انتقال فرهنگ به آیندگان موزه‌ها هستند، گفت: موزه‌ها معبد و مسجد هستند و با وضو باید وارد آن شویم.
کد خبر: ۳۵۶۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۳ - 01August 2019

موزه‌ها، یکی از راه‌های انتقال فرهنگ به آیندگان استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از گیلان، اولین جلسه کمیته استانی مهندسی اجرایی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس امروز در سالن جلسات حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان برگزار شد.

«عباس بایرامی» مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان در این جلسه با تسلیت سالروز شهادت جواد‌الائمه (ع) به موضوع موزه دفاع مقدس و فرهنگ سازی آن در بین جوامع مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از روش‌های فرهنگ سازی برای نسل های بعد، موزه‌ها هستند.

وی افزود: در فرانسه موزه های مختلف با زیر شاخه های گوناگون وجود دارد که بیانگر اهمیت آن ها است.

بایرامی موزه جنگ در فرانسه را سومین موزه جنگ در کشور فرانسه دانست و با تاکید بر حدیث حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه ملتی که تاریخ خود را نشناسد مجبور است آن را تکرار کند، اظهار کرد: تا قبل از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، در دوران حکومت 200 ساله آن هر جنگی بر ملت ایران تحمیل شد منجر به شکست و نابودی کشور شده بود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار با بیان اینکه ایران در ابتدا کشوری با وسعت فراوان بود ولی در این جنگ ها قطعه قطعه شد، گفت: بحرین در سال 1351 از کشور ما جدا و از ترس به انگلیسی ها داده شد.

وی اضافه کرد: وقتی از دفاع مقدس صحبت می کنیم  برای ما عزت است چراکه جنگ هشت ساله ما را به نقطه ای رساند که امروز پنجه در پنجه همه قدرت های دنیا در مقابل همه آنها سرافرازیم.

بایرامی تصریح کرد: در حال حاضر ما به نقطه ای رسیدیم که توانستیم قوی ترین پهباد دشمن را از آسمان‌های ایران پایین بیاوریم. زمانی ما در جنگ کیسه شن و سیم خاردار وارد می کردیم و امروز به جایی رسیده ایم که می توانیم موشک صادر کنیم.

وی با بیان اینکه این روحیه سلحشوری و اعتماد به نفس باید به نسل های آینده تزریق شود، گفت: در تاریخ معاصر ما مثل این روحیه وجود نداشته است. در گیلان ما «میرزا کوچک» داریم و تا قرن های آینده باید این شخصیت مبارز را به نسل ها معرفی کنیم، ما یک دفاع مقدس هشت ساله را در کارنامه خود داریم که انقلاب باید به این دفاع مقدس ببالد.

بایرامی با تاکید بر اینکه ارتش ما ارتش راهبردی است، به فرمایش مقام معظم رهبری اشاره کرد که فرمودند«من حضور شما را در اقیانوس ها می خواهم»، اظهار کرد: این جزو منافع بزرگ ملی ما است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ما گیلانی ها در بین ایرانی ها از لحاظ تقدم شهدا و ایثارگران جز برترین ها هستیم، خاطرنشان کرد: طبق آمار 97 هزار نفر رزمنده از گیلان به جبهه رفته اند و 8 هزار شهید، 22000 هزار جانباز و 2600 آزاده از افتخارات گیلانی‌ها است در حالی که در اواخر جنگ جمعیت گیلان کمتر از یک میلیون و 500 هزار نفر بود.

بایرامی در ادامه با اشاره به انتشار کتب، مقالات، موشن گرافیک ها، مستندها و ... در حوزه دفاع مقدس، اظهار کرد: فرهنگ خیلی دیر به ذهن ها می نشیند ولی وقتی بنشیند خارج نمی شود. از این رو یکی از راه‌های انتقال فرهنگ بحث موزه ها است.

بایرامی همچنین با بیان اینکه در سال 60 وقتی هنوز جنگ ادامه داشت و مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری خود بود فرموده بودند که «بروید و موزه های جنگ دنیا را مطالعه کنید»، تصریح کرد: مقام معظم رهبری همچنین بعد از جنگ هم بر این موضوع تاکید داشتند و فرمودند«بروید موزه های جنگ را مطالعه کنید،حتی موزه جنگ آمریکا را که دشمن ما است، جنگ ما فقط با عراق نبود بلکه با تمام مستشاران عالم بود».

وی ادامه داد: از سال 85 تاکید رهبر انقلاب اسلامی بر این بود که حتما موزه جنگ در هر استانی ساخته شود و هم اینکه دانشنامه جنگ نوشته شود.

بایرامی گفت: از 31 استان کشور تا کنون 15 استان موزه جنگ خود را به اتمام رسانده اند و 10 استان نیز 85 تا 90 درصد کار را انجام داده اند و پنج استان نیز کارشان را آغاز کرده اند و تا 30 درصد کار را انجام داده اند اما متاسفانه استان گیلان به خاطر مشکل در زمین مناسب برای این طرح دچار بی مهری های فراوان شد و کارش به تاخیر افتاد.

وی در ادامه اظهار کرد: برای ساخت موزه گیلان سه کمیته مهندسی، فضای سبز و محتوایی در نظر گرفته شده است.

بایرامی با ابراز تاسف از اینکه اگر ما 10 سال پیش ساخت این موزه را آغاز می کردیم قطعا امروز در جای خوبی قرار داشتیم، افزود: ما همچنان تلاشمان را می کنیم تا اقدامات خوبی را به نتیجه برسانیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان همچنین با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند«آخرین سنگر و آخرین تفنگ شما رزمنده ها مربوط به اسناد و موزه دفاع مقدس است که باید به نسل های آینده انتقال داده شود»، گفت: هنوز رزمندگان 50 درصد به جنگ بدهکارند.

وی در ادامه با بیان اینکه نباید نگاه ها فقط به بحث اعتبارات باشد، خاطر نشان کرد: نیازمند همکاری همه دستگاهها هستیم.

بایرامی موزه ها را معبد و مسجد دانست که باید با وضو وارد آن شد و ادامه داد: تشییع و تدفین شهدا گمنام هم از دیگر برنامه هایی است که در این موزه می توان انجام داد.

وی ادامه داد: اکنون مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس گیلان در زمینی به مساحت 10 هکتار با زیر بنای 13 هزار متر مربع و در سه فاز اجرایی ساخته خواهد شد.

بایرامی با بیان اینکه مجری طرح بسیج سازندگی سپاه است که اقدامات لازم را انجام می دهد، اذعان کرد: در حال حاضر کف تراشی کل 10 هزار هکتار به انجام رسیده است و زهکشی زمین به طول 600 متر مربع انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه پی ساختمان اول کنده شده است، اضافه کرد: در حال حاضر تحکیم بستر و ساخت جاده و دسترسی تا ساختمان اول در حال انجام است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار