روسیه: خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد اشتباه بزرگی است

وزارت خارجه روسیه روز جمعه خروج واشنگتن از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد را اشتباه بزرگ توصیف کرد.
کد خبر: ۳۵۶۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰ - 02August 2019

روسیه: خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد اشتباه بزرگی استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد که خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد اشتباه بزرگی است.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود اشاره کرد که این اقدام پس از تلاش‌های متعمدانه واشنگتن در راستای تضعیف این توافقنامه بوده که دستاویزی برای نابودی این توافق بوجود آورد.

وزارت خارجه روسیه اضافه کرد: این تلاش‌ها تاکید دارد که آمریکا دوره‌ای را به پیش می‌برد که طی آن تمامی توافقنامه‌های بین‌المللی را که به هر دلیل مناسب واشنگتن نباشد از بین می‌برد.

همچنین «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در مصاحبه با خبرگزاری تاس گفت که حمایت پیمان آتلانتیک شمالی از خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد، کاملا ناتو را بی اعتبار کرد.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا امروز (جمعه) از خروج رسمی این کشور از معاهده «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» موسوم به INF خبر داد.

پامپئو در صفحه شخصی توئیتر خود با تکرار ادعای عدم پایبندی روسیه به این معاهده، نوشت: «در تاریخ دوم فوریه 2019، ایالات متحده به روسیه شش ماه فرصت داد تا به پایبندی به معاهده من موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بازگردد. روسیه مخالفت کرد، پس این توافق امروز پایان می‌یابد».

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های زمین‌پایه میان‌برد (۱۰۰۰ - ۵۰۰۰ کیلومتر) و کوتاه‌بردتر (۱۰۰-۵۰۰ کیلومتر) منع می‌کند.

این پیمان در دهه هشتاد میلادی و در دوران ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان» و «میخائیل گورباچف» روسای جمهوری وقت آمریکا و شوروی سابق منعقد شد. واشنگتن اما بارها روسیه را به نقض این معاهده متهم کرده است اما روسیه تمامی اتهامات را رد می‌کند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها