مسعود اطیابی مطرح کرد؛

گسترش بدآموزی در سینمای طنز/ فیلم‌هایی که برای سلامت مردم خطر داشته باشند باید مورد ممیزی قرار گیرند

یک کارگردان سینما به بدآموزی آثار کمدی و طنز اشاره کرد و گفت: اثری که برای اجتماع و سلامت مردم خطر داشته باشد باید مورد ممیزی قرار گیرد و شوراهای ممیزی وزارت ارشاد باید از این رویه، مراقبت کنند.
کد خبر: ۳۵۶۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵ - 03August 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، برنامه تلویزیونی «هفت» شب گذشته با موضوع سینما طنز و با حضور «مسعود اطیابی» تهیه کننده و کارگردان سینما، «سیدمحمد حسینی» منتقد و با مجری‌گری «محمدحسین لطیفی» روی آنتن شبکه سه رفت.

شاهد هجمه مشکوک علیه سینمای طنز هستیم

«مسعود اطیابی» تهیه کننده و کارگردان سینما در ابتدای این نشست به وضعیت سینمای کمدی ایران پرداخت و اظهار داشت: امروزه شاهد هجمه‌های زیادی علیه کلیت سینمای کمدی ایران هستیم که به بهانه چند فیلم معدودی که سالانه در این ژانر سینمایی تولید می‌شود، مطرح است.

وی هدف سینمای کمدی را خنداندن و تفریح برای مخاطب دانست و تاکید کرد: تفریح یکی از ضروریات انسان قدیم، امروز و آینده خواهد بود و نمی‌توان این مسئله را که یکی از بدیهیات است را کتمان کنیم. ما برای اینکه شادی و نشاط ایجاد کنیم به این ژانر سینمایی می‌پردازیم که در برهه‌های مختلف نیاز مردم به آن کم و زیاد می‌شود.

این کارگردان سینما افزود: وقتی جامعه دچار یک بحران کلی اجتماعی و خطراتی می‌شود که خودش در ایجاد آن‌ نقشی ندارد، دچار بحران‌های روحی می‌شود. برون رفت از این اتفاقات ضرورتی است که سینمای کمدی می‌تواند یکی از ابزارهای برای رفع آن و ایجاد نشاط مردم باشد. لذا ما برای کسانی که به صورت مشکوک به این ژانر حمله می‌کنند، باید فکری بکنیم که چرا در کشوری که در حال توسعه و پیشرفت است و یکی از ابزارهای پیشرفت آن، نشاط اجتماعی است، مخالفت می‌کنید.

مدیران سینمای کمدی را بیهوده می‌دانند
اطیابی تصریح کرد: اگر ما فیلم کمدی می‌سازیم، هدفمان همکاری با اجتماع برای مقابله با بحران‌ها و خطراتی است که از سوی دشمن و خودمان بخاطر کوتاهی‌های در مسائل اجتماعی به وجود آورده‌ایم. هجمه‌های وارد شده به سینمای کمدی به قدری است که برخی مواقع مدیران ما، سینمای کمدی را کار بیهوده‌ای می‌دانند.

وی اظهار داشت: ایده‌آل برای سینمای کمدی پرداختن به وجه تفریحی آن است؛ یعنی هدف اصلی آن تفریح کردن و خندان مردم است و در بخش کوچکی از آن اشاره‌ای به بی نظمی‌ها و ناهنجاری‌های اجتماع می‌شود اما اساس و ریشه سینمای کمدی تفریح است. البته همه تفریحات مورد نظر و تایید ما نیست چراکه لهو و لعب مورد تایید نیست و عرف جامعه آن را نمی‌پسندد.

این کارگردان ادامه داد: سینمای کمدی در اساس خود که خنداندن و تفریح است، موثرترین ژانری است که بدون خطر و التهاب بتواند تاثیرگذار باشد چراکه فیلم‌های جدی با تم خیانت می‌‌توانند کانون خانواده‌ها را از هم بپاشاند و خطر آن بسیار مهم است درحالی که آسیب یک فیلم کمدی خیلی کمتر است.

در سینمای طنز پولشویی وجود دارد
در ادامه این نشست سیدمحمد حسینی عمده‌ترین علت تولید فیلم‌های کمدی را کسب درآمد دانست و گفت: در تمام دنیا درآمد فیلم‌های کمدی بالاست و بازیگران کمدی نیز، گران قیمت هستند و اساساً فیلم کمدی به چرخه سینما کمک می‌کند و چیز بدی نیست. اگر خنده و تفریح را لازمه یک کار کمدی بدانیم، زیر متن و مفهوم متعالی را باید روح کار بدانیم که اگر نباشد، یک کار بی روح، بی مزه و غیر ماندگار را شاهد خواهیم بود.

وی گفت: بسیاری از کارهای کمدی سینمای ایران، بی‌روح و بی‌مزه‌اند. اتفاق دیگری که باعث شده سینمای کمدی در ایران خیلی گسترش پیدا کند، جریان پول‌های عجیب و غریبی است که منشا مشخصی ندارند و به اسم پول‌های کثیف و پولشویی مطرح می‌شوند. تهیه کنندگان و کارگردانان با جاری شدن این پول‌ها به دنبال راحت‌ترین مسیر برای رسیدن به سود هستند تا متضرر نشوند و پولشویی انجام می‌شود که این اتفاق موجب نوع نازلی از سینمای کمدی در کشورمان شده‌ است.

سینمای طنز به هنجارشکنی تبدیل شده است
این منتقد سینما تاکید کرد: معتقدم سینمای کمدی تا حدودی باعث شده تا ژانر در سینمای ایران کشته شود یعنی قالبی نداشته باشیم که سینمای اکشنی که قهرمان دارد در آن گنجانده شود. سینمای کمدی تنزل داشته است و علت‌ این تنزل، بهره گرفتن طنز از هنجارشکنی‌هاست. مسیر گذشته سینمای کمدی، مسیر رو به رشدی نبوده و عمدتاً از خطوط قرمز استفاده می‌کنند. خیلی از کمدی‌های پر فروش به نوعی هنجارشکنی قبیح اخلاقی رسیده‌اند.

در ادامه این نشست اطیابی در پاسخ به اینکه آیا سینمای کمدی ایران نسبت به گذشته تنزل پیدا کرده یا نه، گفت: ما در هر زمانه‌ای به سینمای کمدی انتقاد کرده‌ایم و معتقد نیستم ژانر کمدی تنزل داشته است.

وی گفت: حفظ اخلاق باید اصول هر ژانری باشد و فقط مختص به کمدی نیست. رعایت مسائل اخلاقی و آموزه‌های ارزشی جامعه باید اساس کار یک فیلمساز باشد. آثار سخیف فقط خلاصه در سینمای کمدی نیست بلکه در سینمای جدی نیز شاهد چنین آثاری هستیم. در سینمای کمدی مباحث و جملات بی ارزشی مطرح می‌شود که بد آموزی دارند و باید با این موضوع با اعمال ممیزی مبارزه کرد. اثری که برای اجتماع و سلامت مردم خطر داشته باشد باید مورد ممیزی قرار گیرد و شوراهای ممیزی وزارت ارشاد باید از این رویه، مراقبت کنند.

این کارگردان عنوان کرد: فیلم‌های کمدی وجود داشته که شوخی‌های سخیفی داشته‌اند و مردم نسبت به آن نخندیده‌اند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار