یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

خبرنگاران؛ چشمان همیشه بیدار جامعه

اصحاب رسانه آتش به اختیار چشمان بیدار و زبان رسای مردم یک جامعه هستند و می‌توانند با انتقاد از عملکرد برخی از مسئولان اختیارات مدیران متخلف را محدود کرده و جلوی فساد را بگیرند.
کد خبر: ۳۵۶۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۵ - 06August 2019

//گروه اجتماعی دفاع‌پرس _سمانه حسن‌خانی؛ «17 مرداد» در تقویم ملی ما به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است. در دنیایی که سرعت گردش اطلاعات و تحولات سیاسی، اجتماعی و... هر روز در حال وقوع است و هرگز نمی‌توان جلودارش بود نقش مهم و کلیدی رسانه‌ها غیر قابل انکار است.

افزایش آگاهی و رشد بلوغ فکری هر فرد در یک جامعه آنقدر مهم است که یک خبرنگار می‌تواند با داشتن مهارت کافی و دانش درست نقش خود را به عنوان یک ناجی ملی و گاها بین‌المللی به خوبی ایفا کند.

انتقال اطلاعات درست و دقیق، مطالبه گری و انتقاد سازنده از متولیان دستگاههای دولتی بخش‌های مهمی از تعهد یک خبرنگار است تا بتواند جامعه را نسبت به وقایع رخ داده آگاه سازد و گاهی آتش به اختیار، زبان رسای یک شهروند باشد و با انتقاد از عملکرد برخی از مسئولان اختیارات مدیران متخلف را محدود کرده و جلوی فساد را بگیرد.

رسالت یک خبرنگار ایجاب می‌کند که در هر رویدادی از جمله جنگ، حوادث طبیعی از جمله سیل، زلزله و یا مناسبات ملی و بین‌المللی شرکت کند.

در طول هشت سال جنگ تحمیلی کم نبودند خبرنگاران و عکاسان خبری که در شرایط سخت و طاقت فرسا پا به پای رزمندگان در جبهه های نبرد حق علیه باطل حاضر شدند و در اجرای رسالت خود جان فشانی کرده و خود را به دل آتش زدند تا دفاع جانانه رزمندگان اسلام از کشورمان را به گوش جهانیان برسانند.

وجدان بیدار خبرنگاران تا جایی پیش می‌رود که از جان خود دریغ نمی کنند و در این کارزار برخی از آنها مجروح و شهید شدند.

شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف بود که در سال 1377 در جریان کشتار دیپلمات های ایرانی در این منطقه به دست طالبان کشته شد.

امروز نمونه‌های بسیاری از این خبرنگاران را می توان در کشور یافت از جمله خبرنگار شهید محسن خزایی  که پس از سه سال تلاش برای پوشش اخبار جنگ در سوریه، در روز ۲۲ آبان سال ۹۵ در شهر حلب به شهادت رسید.

در کنار حادثه بزرگی چون جنگ، حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله نیز سختی های خاص خود را دارد و خبرنگاران بحران در این شرایط  با مدیریت هوشمندانه با آگاهی دادن به مردم سعی می کنند با اطلاع رسانی مناسب فضا را متشنج نسازند. در این میان شبکه های اجتماعی هم به کمک خبرنگاران آمده و گاهی خیلی سریع تر اخبار را مخابره کنند.

امروز در عصر تکنولوژی دیگر دامنه انتخاب کاربران محدود به رادیو، تلویزیون و رسانه‌های مکتوب نیست.هر حادثه ای به محض وقوع در فضای مجازی بازنشر می شود و به نوعی می توان گفت هر شهروند، خبرنگاری برای منطقه خود می شود و به تبادل اطلاعات می پردازد.

با گسترش دامنه ارتباطات امروز شاهد رونق عرصه خبررسانی در جهان هستیم و به نظر می‌رسد در کنار خبرنگاران که چشمان بیدار جامعه هستند هر فرد هم می‌تواند با مشاهده هر رویدادی در هر مکانی آن را به جهان مخابره کند و در کوتاه ترین زمان ممکن مخاطبان بسیاری جذب کند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار