فرمانده سابق سپاه الغدیر یزد؛

عملیات قدس 5 با هدف آزادسازی پاسگاه «الیج» طرح‌ریزی شد

سردار «اکبر فتوحی» گفت: فرماندهان قرارگاه یک سلسله عملیات‌های محدود، با نام  قدس را با هدف آزادسازی پاسگاه الیج و سه پاسگاه فرعی در منطقه غربی هور را طرح ریزی و توسط دلاور مردان الغدیر اجرایی کردند.
کد خبر: ۳۵۶۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶ - 07August 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، سردار «اکبر فتوحی» فرمانده سابق سپاه الغدیر یزد به مناسبت  عملیات قدس 5 با بیان اینکه این عملیات با تدبیر فرماندهی کل قوا حضرت امام خمینی (ره) آغاز شد، اظهار داشت: دشمن را باید مشغول می‌کردیم و در فرصت مناسب ضربه نهایی را می‌زدیم.

وی افزود: دشمن با ایجاد چندین پاسگاه، در داخل هور و استقرار نیرو سعی داشت فشار مضاعفی را بر نیروهای ما در جزایر مجنون و جاده خندق که تنها دست آورد ما در عملیات‌های خیبر و بدر بود وارد کند.

فتوحی ادامه داد: بر اساس همین ایده؛ فرماندهان قرارگاه یک سلسله عملیات های محدود، با نام  قدس را طرح ریزی و اجرا کردند.

این یادگار دفاع مقدس عملکرد خوب نیروهای یزد در عملیات خیبر، بدر و توجیه بودن آنها نسبت به منطقه هور را عامل واگذاری انجام عملیات قدس 5 به تیپ الغدیر دانست و تاکید کرد: چون عملیات قدس 5 مختص تیپ بود، انتخاب رمز عملیات را هم به عهده خودمان گذاشتند. 

وی تاکید کرد: عملیات در دقایق اولیه بامداد روز 64/5/16 با رمز یا علی ابن ابی طالب (ع) و با هدف آزادسازی پاسگاه الیج و سه پاسگاه فرعی در منطقه غربی هور توسط دلاور مردان الغدیر انجام شد.

فرمانده سابق سپاه الغدیر یزد با اشاره به اینکه فرماندهی تیپ به عهده سردار کاظم میرحسینی بود، عنوان کرد: اما به دلیل حضور وی در مکه مکرمه جهت انجام اعمال حج تمتع، من در خدمت دلاور مردان الغدیر بوده و هدایت عملیات را به عهده گرفتم.

دلاور مردان الغدیر در قدس 5 خوش درخشیدند

این فرمانده هشت سال دفاع مقدس اضافه کرد: در این ماموریت هم برتری نیروهای خودمان را با برگزاری مراسمات دینی و مذهبی و هم از طریق تاکتیک های نظامی نشان دادیم.

سردار فتوحی با اشاره به اینکه در این عملیات برای اولین بار نیروهای غواص ما وارد عمل شدند، گفت: غواص ها قبل از آغاز عملیات خودشان را تا زیر پای دشمن رسانده و با اعلان رمز سنگرهای دشمن را تصرف کردند.

این یادگار دفاع مقدس عنوان کرد: در این عملیات بیست و پنج نفر از رزمندگان یزدی از جمله سرداران شهید رمضانعلی شفیعی جانشین گردان امام علی (ع)، شهید محمود جعفری خرمی فرمانده گروهان جندالله گردان امام علی (ع) و شهید محمود مقیمی مسئول محور اطلاعاتی تیپ به شهادت رسیدند و حدود پنجاه نفر از نیروها هم مجروح  شدند.

وی افزود: رزمندگان تیپ توانستند تعداد هفتاد و پنج نفر از نیروهای دشمن را کشته و حدود بیست نفر را هم به اسارت در بیاورند و با تصرف پاسگاه و استقرار در آن بلافاصله مجروحان، شهدا و اسرای دشمن را به عقب انتقال دادیم.

فرمانده سابق سپاه الغدیر یزد متذکر شد: شیر مردان تیپ مستقل 18 الغدیر موفق شدند بصورت مستقل در اولین ساعات عملیات قدس 5 با وارد کردن تلفات سنگین به دشمن اهداف مورد نظر را تصرف و در آن مستقر شوند.

منبع: کتاب قطره ای از اقیانوس دریا

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار