در نشست بررسی تبعات منفی حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا مطرح شد؛

دوران ابرقدرتی آمریکا به پایان رسیده است/ جنگ یمن، جنگ آمریکایی است

کارشناسانی از ایران، عراق، یمن، بحرین و فلسطین در نشستی تحلیلی ـ تبیینی به بررسی تبعات منفی حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا پرداختند.
کد خبر: ۳۵۶۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶ - 07August 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، نشست تبیینی ـ تحلیلی «کاخ سیاه» با همکاری مقاومت اسلامی نُجَباء و سازمان بسیج دانشجویی در محل لانه جاسوسی در تهران برگزار شد.

در این میزگرد کارشناسانی از ایران، عراق، یمن، بحرین و فلسطین به بررسی تبعات منفی حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا پرداختند.

پایان دوران ابرقدرتی آمریکا

«سعدالله زارعی» تحلیلگر ارشد مسائل منطقه، در این نشست اظهار داشت: آمریکایی‌ها از ۲۰ سال پیش تاکنون در وضعیت فقدان استراتژی به‌سر می‌برند. اگر راهبرد و هدف مشخصی داشتند، سیاست‌های هیجانی کوتاه‌مدت، بی‌فایده و پرهزینه‌ای مانند حمله محدود به سوریه را اجرا نمی‌کردند.

وی افزود: آمریکایی‌ها ۳۲ پایگاه نظامی در کشور‌های مختلف منطقه و ۷۰ شناور نظامی در آب‌های منطقه از جمله ۵۰ شناور در خلیج‌فارس دارند، اما با این وجود کاری از دستشان برنمی‌آید.

زارعی ادامه داد: دوره‌ای که آمریکا عامل تعیین‌کننده خط و ربط منطقه بود، تمام شده است. به‌عنوان مثال در جنگ یمن شاهد بودیم با وجود کمک آمریکا به ائتلاف سعودی، مقاومت ملت یمن در هم نشکست.

 

نمایندگان ارشد جبهه مقاومت پشت میز سفیر آمریکا در تهران

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی دوران ابرقدرتی آمریکا را تمام‌شده دانست و گفت: آمریکا دیگر عناصر ابرقدرتی را ندارد و نمی‌تواند مبانی ارزشی خود را به جهان دیکته کند. دولت ایالات‌متحده از ائتلاف‌سازی و کنترل مخالفان خود نیز عاجز شده است، زیرا دیگر نمی‌تواند منافع هم‌پیمانانش را تأمین کند. کاخ‌سفید از فهم تحولات پیش رو درمانده است و به تبع آن در طراحی سیاست‌های جدید ناکام خواهد بود.

جنگ یمن، جنگ آمریکایی است

در ادامه این نشست «سید صادق الشرفی» عضو جنبش انصارالله یمن با اشاره به نقش آمریکا در جنگ یمن، اظهار داشت: این جنگ از همان ابتدا یک جنگ آمریکایی بود و سفیر عربستان آغاز جنگ را در واشنگتن اعلام کرد. دولت ایالات‌متحده در این جنگ به‌طور کامل از نظر سیاسی و نظامی رژیم سعودی را مورد حمایت قرار داد و اساسا عربستان ابزاری برای اجرای سیاست‌های آمریکا در یمن است.

الشرفی ادامه داد: سفارت آمریکا در دوران «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور معدوم یمن، در امور تمام دستگاه‌های نظامی و امنیتی کشور دخالت داشت و سفیر ایالات‌متحده حتی با افسران و درجه‌داران یمنی دیدار می‌کرد. نفوذ سفیر آمریکا در آن دوران از علی عبدالله صالح هم بیشتر بود و حتی با قبایل یمنی وارد مذاکره می‌شد. تعداد زیادی از نخبگان و منتقدان یمنی توسط سفارت آمریکا ترور شدند.

نمایندگان ارشد جبهه مقاومت پشت میز سفیر آمریکا در تهران

عضو جنبش انصارالله خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در دوره علی عبدالله صالح با او برای ایجاد پایگاه‌های نظامی در کشور ما به توافق رسیدند؛ اما «سید حسین الحوثی» مؤسس جنبش انصارالله، با شعار «مرگ بر آمریکا» مبارزه با دخالت‌های واشنگتن در یمن را آغاز کرد.

آمریکا حامی دیکتاتورهاست

«راشد الراشد» عضو شورای مرکزی جریان عمل اسلامی بحرین در سخنان خود با اشاره به خوی سلطه‌جوی آمریکا، اظهار داشت: در دورانی قرار داریم که آمریکا از هر شیوه‌ای برای تحمیل سلطه خود بر کشور‌های جهان استفاده می‌کند و در این راستا حاضر است ملت‌ها و کشور‌ها را نابود کند.

راشد الراشد اضافه کرد: آمریکایی‌ها پشت تمام مشکلات دنیا قرار دارند. آن‌ها در پوشش شعار‌های حقوق‌بشری، از استبداد، دیکتاتوری و اشغالگری حمایت می‌کنند.

عضو شورای مرکزی جریان عمل اسلامی بحرین، رژیم آل‌خلیفه را ضعیف و وابسته به آمریکا توصیف کرد و افزود: رژیم آل‌خلیفه برای مردم انقلابی بحرین صاحب سیادت نیست و بقای خود را مدیون آمریکاست. به همین خاطر دولت ایالات‌متحده نشست زمینه‌ساز «معامله قرن» را در منامه برگزار کرد.

 باید از موضع قدرت با آمریکا برخورد کنیم

 «خالد القدومی» نماینده جنبش حماس در ایران با اشاره به شراکت راهبردی آمریکا و رژیم صهیونیستی، تأکید کرد: اسرائیل یک پایگاه پیشرو برای استکبار در منطقه است. آمریکا سالانه بیش از سه میلیارد دلار به صهیونیست‌ها می‌پردازد و تلاش می‌کند برتری اسرائیل بر کشور‌های عربی در همه ابعاد حفظ شود.

نمایندگان ارشد جبهه مقاومت پشت میز سفیر آمریکا در تهران

القدومی ادامه داد: ترامپ دشمنی است که به صراحت خصومت خود با ما را اعلام کرده و آمریکا در دوره او با معامله قرن به‌دنبال بستن پرونده فلسطین است؛ بدون آنکه چیزی به فلسطینی‌ها بدهد.

نماینده حماس در ایران خاطرنشان کرد: البته مقاومت در برابر آمریکا ایستادگی کرده است. ایالات‌متحده قدرت گذشته خود را از دست داده و باید از موضع قدرت با آن‌ها برخورد کنیم.

 سفارت آمریکا در بغداد باید مثل لانه جاسوسی در تهران به موزه تبدیل شود

مهندس «نصر الشِمَّری» سخنگوی مقاومت اسلامی نُجَباء به‌عنوان نماینده مقاومت عراق  در این میزگرد اظهار داشت: کشور‌های عربی اگر خواهان استقلال و حق تصمیم‌گیری هستند، باید راه جمهوری اسلامی ایران را در پیش بگیرند.

وی آمریکا را «شر اصلی» خواند و با اشاره به نقش منفی واشنگتن، ادامه داد: عراق کشوری ثروتمند و صاحب تمدن است. آمریکایی‌ها به بهانه سرنگونی حکومتی که حسب اعتراف یکی از رهبران حزب بعث خودشان آن را به‌جود آورده بودند، به عراق هجوم آورده و نکبت فراوانی به کشور ما تحمیل کردند.

سخنگوی نُجَباء پیروزی انقلاب اسلامی در ایران را به صاعقه‌ای بر سر آمریکایی‌ها تشبیه کرد و افزود: آن‌ها از کشور‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس خواستند که با ایران بجنگند، اما این کشور‌ها توان چنین کاری نداشتند. آمریکایی‌ها سپس به سراغ عراق آمدند و در نهایت صدام را وادار کردند که به ایران حمله کند.

الشِمَّری افزود: بعد از پایان جنگ ایران و عراق، آمریکا از سویی کشور‌های عربی را علیه صدام تحریک می‌کرد و از سوی دیگر به او برای حمله به کویت چراغ سبز می‌داد تا بهانه مداخله خود در منطقه را فراهم کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازگشت دوباره نظامیان آمریکایی به کشورش گفت: مقاومت عراق، یک بار آمریکا را بیرون کرد و تا آخرین روز عقب‌نشینی سربازان متجاوز، حملات مقاومت به آن‌ها ادامه داشت؛ ولی اشغالگران دوباره به بهانه نبرد با داعش به عراق برگشتند.

نمایندگان ارشد جبهه مقاومت پشت میز سفیر آمریکا در تهران

معاون دبیرکل نُجَباء اضافه کرد: آمریکا علاوه بر پایگاه‌های مخفی، ۱۱ پایگاه نظامی در عراق ایجاد کرده و ۱۱ هزار سرباز در آن‌ها مستقر نموده است. نیرو‌های مقاومت همه این پایگاه‌ها را شناسایی کرده و تحت نظر دارند.

مهندس الشِمَّری در ادامه توجه حاضران در نشست را به نقش منفی سفارت آمریکا در بغداد جلب کرد و خاطرنشان ساخت: آمریکا بزرگترین سفارتخانه دنیا را در بغداد احداث کرده و هزاران نفر را در آنجا به‌کار گرفته است. این سفارتخانه در همه امور کشور ما دخالت می‌کند و حتی به سراغ نیرو‌های مقاومت رفته تا با پیشنهادات اغواکننده، آنان را جذب کند؛ ولی نیرو‌های مقاومت جواب رد داده‌اند.

وی در پایان ضمن اشاره به حملات مستمر امریکا به نیرو‌های الحشد الشعبی، تصریح کرد: ثبات عراق در گرو خروج نیرو‌های امریکایی است. بهتر است سفارت امریکا در بغداد، تعطیل و همچون لانه جاسوسی در تهران به موزه تبدیل شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار