حذف نام شهدا-1/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

ماجرای حذف عنوان «شهید» از تابلوی برخی کوچه‌ها چه بود؟

روز‌های گذشته تصویری از حذف عنوان شهید از تابلوی برخی کوچه‌های منطقه یک تهران در فضای مجازی منتشر شد.
کد خبر: ۳۵۷۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶ - 11August 2019

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، از همان زمان که جنگ و جهاد درب خانه تک تک مردم این سرزمین را زد و پیر و جوان را به میدان‌های نبرد کشاند، ظاهر شهر هم تغییر کرد. رزمندگان با پیکرهای غرق به خون از میدان رزم بازگشتند و این حجله‌ها و پلاکاردهای تبریک و تسلیت بود که بر سر کوچه و منازل، رسانه‌ای برای اهالی کوچه و شهر بود تا بدانند این خانه در دفاع از کشور و ناموس، جان عزیزی را تقدیم کرده است. از همان زمان بود که رسم شد که کوچه‌های شهر به نام شهدا نام‌گذاری شود؛ اتفاقی که شاید قدمت زیادی نداشته باشد اما مردم را با نام شهدا بر سر کوچه و برزن انس و الفت داد.

ماجرای برداشتن عنوان شهید از تابلوی کوچه‌ها چه بود؟

این نام‌گذاری‌ها باعث می‌شود گهگاهی در بین مشغله‌های روزانه‌مان زمانی که تابلوی نام شهیدی را بر سر کوچه‌ای می‌بینیم به رسم ادب یادی از دلاورمردان دوران گذشته کنیم، بعید نیست از ذهنمان بگذرد اگر اینها نبودند که از کشور دفاع کنند، معلوم نبود که امروز چه بر سر شهر و دیارمان می‌آمد؛ چه رسد به کوچه و خیابان‌هایمان. هر جای این خاک نام شهیدی از اقشار و ادیان و فرهنگ‌های مختلف بر سر کوچه‌هایش نشسته است، میدان‌هایش آذین شده‌اند به اسم شهدا و اتوبان‌هایش نقشی از سرداران شهید دارند. امروز هویت شهرهای ما بسته به همین شهداست؛ شهدایی که در ادوار مختلف برای اسلام و انقلاب از خون خود گذشتند.

طی روزهای گذشته تصویری در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد در برخی کوچه های منطقه یک تهران عنوان شهید از اسامی کوچه‌ها حذف شده است. برای مثال نام کوچه شهید احمد ترک زبان به کوچه ترک زبان تغییر یافته است. تصویری که باعث واکنش کاربران فضای مجازی به این اتفاق شده و آن را امری مشکوک دانستند.

به دنبال این اتفاق و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی «مجید صالحی» مسوول روابط عمومی شهرداری منطقه یک تهران در برنامه زنده سلام صبح بخیر شبکه سه به بیان توضیحاتی در خصوص حذف نام شهید از تابلوی این منطقه پرداخت و گفت: ما در محدوده منطقه یک بیش از 409 معبر به نام شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم داریم. در محدوده زعفرانیه نام شش شهید بزرگوار بر معابر نصب شده است. در این شش معبر قریب به 150 تابلوی دیوارکوب و تابلوی ترافیکی داریم که تمامی تابلوهای دیوارکوب مزین به نام شهید و عنوان شهید بوده و صرفا چهار یا پنج تابلوی پرچمی که ازجمله تابلوهای ترافیکی است، فاقد عنوان شهید بوده و یا مخدوش شده است که به دستور شهردار همه این تابلوها پایش و رفع نقص می‌شود.

وی تصریح کرد: این چند تابلو جزو تابلوی ترافیکی است و جهت راهنمایی رهگذران نصب شده است. در طول معبر شهید ترک‌زبان ما 26 تابلو در سطح معبر به نام شهید داریم.

مسوول روابط عمومی شهرداری منطقه یک تهران در پاسخ به این سوال که برخی عنوان می کنند برداشته شدن نام شهید به خاطر درخواست برخی ساکنین منطقه بوده است، بیان کرد: چنین درخواستی را نه دریافت کردیم و نه اطلاعاتی درباره آن داریم. ما فقط با این تصاویر مواجه شدیم که 2 تصویر بسیار قدیمی است و چهار تصویر دیگر درست بود که در طول 2 روز گذشته کارکنان شهرداری رفع نقص را انجام دادند. از شهروندان می‌خواهیم در صورتی مشاهده چنین نقضی با سامانه 137 تماس بگیرند.

حال با توجه به اهمیت موضوعاتی از این دست این گلایه از شهرداری وجود دارد که چگونه در موضوعات مختلف نظارت دقیق بر کار پیمانکار وجود دارد اما در خصوص این موضوع شاهد سهل انگاری پیش آمده هستیم. لازم است شهرداری و تمامی مسوولان با دقت بیشتر اجازه بروز چنین مشکلاتی که می تواند تبعات زیادی در جامعه داشته باشد را ندهند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار