گروه اجتماعی دفاعپرسـ رحیم محمدی؛ دانشگاه عالی دفاع ملی که دانشگاهی حاکمیتی است، سال گذشته در مراسمی مدرسهای به نام «حکمرانی شهید بهشتی» را تأسیس کرد که اکنون پس از گذشت یک سال از راهاندازی این مدرسه، قرار است در ۲۰ آبان امسال همایشی تحت عنوان «اولین همایش ملی حکمرانی» را در چهار محور برگزار کند؛ بر این اساس، خبرنگار دفاعپرس با «مهدی غضنفری» رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی و مسئول برگزاری کنفرانس مورد اشاره گفتوگویی را در خصوص مدرسه حکمرانی و «اولین همایش ملی حکمرانی» انجام داد که بخش نخست آن پیشتر منتشر شد و در ادامه بخش دوم و پایانی آن آمده است.
دفاعپرس: خروجی کنفرانس چه خواهد بود؟
اولین خروجی مانند هر کنفرانس دیگری انتشار مجموعه مقالات در قالب کتابچه یا سی دی و قرار گرفتن آن بر روی سایت کنفرانس است، اما ما در این کنفرانس خروجی دیگری مد نظر داریم و آن این است که اگر پنلها آنگونه که پیشبینی کردیم با موفقیت برگزار شود، بخش دانشی و اجرایی با یکدیگر آشنا میشوند و بدینصورت شبکهسازی صورت میگیرد.
خروجی دیگری که به دنبال محقق ساختن آن هستیم، برخورد اندیشهها در پنلها به منظور بررسی موشکافانه هر مسئله از جوانب مختلف است. خروجی بعدی که مدنظر قرار دادیم، انعکاس مباحث مطرح شده در پنلها از سوی رسانههاست تا بدینصورت مردم هم با مباحث مطرح شده به نوعی مشارکت پیدا کنند، چون مردم همواره به دنبال آن هستند تا حکومت، زندگی آنها را ارتقا بخشد، ولی به روشهایی که حکومت طی میکند، چندان کار ندارند؛ لذا امیدواریم که با انعکاس مباحث این کنفرانس، در مردم مطالبهگری ایجاد شود و آنها از حکومت انتظار داشته باشند تا مباحث مطرح شده اجرایی شود؛ البته ناگفته نماند که این کنفرانس به دنبال ایجاد انتظارات واقعی در جامعه است.
دفاعپرس: آیا قرار است مطالبات مردم در این کنفرانس مطرح شود؟
سعی کردیم در این کنفرانس و پنلهای آن مطالبات مردم مطرح شود؛ به عنوان مثال در پنل اقتصاد ممکن است موضوع گرانی، نقدینگی، رونق تولید، کیفیت تولید، صادرات، ساختار بودجه، ناترازی بانکها، شفافیت در بورس، فرار مالیاتی، وضعیت شهرکهای صنعتی و امثالهم توسط دستگاهها و متخصصانی که در جلسه حضور دارند، مطرح شود؛ اما اینکه به چند موضوع پرداخته شود، معلوم نیست؛ با وجود این تلاش میکنیم که بیشتر این موارد در این کنفرانس مطرح و به آنها پرداخته شود.
دفاعپرس: در صحبتهایی که داشتید، عنوان کردید که در ۱۵۰ کشور مدارس حکمرانی فعالیت دارند؛ با توجه به این موضوع آیا در تأسیس چنین مدرسهای در کشورمان از الگوهای خارجی بهره گرفتید یا فکر و ایده ایرانی پشت سر آن قرار دارد؟
اولین بار که این ایده را دانشگاه عالی دفاع ملی مطرح کرد، ریاست دانشگاه از من خواست تا روی این موضوع تحقیق کنم؛ بر این اساس، مطالعات ما شش ماه طول کشید و این در حالی بود که هنوز نمیدانستیم ساختار مدرسه در دیگر کشورها چگونه است.
اما در مطالعاتی که انجام دادیم، خیلی از سوالات ما پاسخ داده شد؛ اینکه ورودی این مدرسه چه کسانی هستند و چه آموزشهایی را باید فرا بگیرند و اینکه چه انتظاری از افرادی که وارد این مدرسه میشوند، باید داشت؛ بنابراین درسهایی که در مدارس مشابه در کشورهای دیگر ارائه میشود را در این مدرسه نخواهیم داشت به همین خاطر اکنون در حال نگارش درسنامههایی هستیم تا مباحث کشورمان در آن به بحث گذاشته شود؛ البته نوع اداره کلاس هم اینگونه نیست که کسی درس ارائه دهد و دانشجو هم جزوه بردارد و بعد آن را امتحان دهد؛ در واقع موضوعاتی که در کلاس بیان میشود، موضوعات واقعی گذشته ما هستند؛ مثل آتش گرفتن ساختمان پلاسکو و موضوعات مرتبط با آن که خود یک موضوع مدیریت بحران است؛ لذا با اینگونه آموزشها در مدرسه مورد اشاره به دنبال ارتقای مهارت حکمرانی، آن هم با توجه به ویژگیها و شرایطی که در کشورمان داریم، هستیم.
پس همانگونه که عنوان شد، آموزشهایی که در مدارس مشابه سایر کشورها ارائه میشود در این مدرسه مورد استفاده قرار نمیگیرد.
دفاعپرس: در اینجا صحبت از مدرسه که میشود، ناخود آگاه ذهن به سمت کیف و کتاب دوران ابتدایی و راهنمایی سوق پیدا میکند؛ برای روشن شدن این موضوع بفرمایید که این مدرسه چگونه مدرسهای است؟
هرچند با این مطلب شما موافق هستم، اما این مدرسه در واقع یک دانشکده است که بعد از چهار سال، دکترای حکمرانی میدهد. به عبارت دیگر برای اینکه این دانشکده با سایر دانشکدههای موجود در کشور متفاوت باشد، عنوان مدرسه را برای آن انتخاب کردیم؛ زیرا در دانشکدههای کشورمان بیشتر مباحث نظری ارائه میشود و دانش مهارتی ارتقا نمیيابد.
بنابر این، بر روی عنوان مدرسه تاکید داریم تا بگوییم در این مدرسه ملاک مهارتافزایی است نه دانشافزایی؛ چون مهارت قدرت اجرا را افزایش میدهد.
دفاعپرس: همانگونه که عنوان کردید، مدرسه حکمرانی در ذیل دانشگاه عالی دفاع ملی قرار دارد؛ حال ممکن است این سوال مطرح شود که چرا این مدرسه در دانشگاه شریف یا تهران پیشبینی نشده است؟
دانشگاه عالی دفاع ملی، چون یک دانشگاه حکومتی است، باعث شده تا خیلی از مقامات کشور در این دانشگاه مشغول تحصیل بوده یا فارغ التحصیل این دانشگاه باشند، به عبارت دیگر سایر دانشگاههای موجود در کشور چنین نقشی را در آموزش حکمرانان ندارند و از سوی دیگر در اساسنامه آنها هم چنین موضوعی ذکر نشده است، اما اساسنامه این دانشگاه که به تأیید رهبر معظم انقلاب اسلامی هم رسیده است، وظایفی را به صورت انحصاری برعهده دانشگاه گذاشته که برای سایر دانشگاهها چنین وظیفهای پیش بینی نشده است؛ لذا شاید کار سختی باشد که ما از دانشگاه پزشکی یا مدیریتی بخواهیم چنین آموزشهایی را ارائه دهند؛ چون در اساسنامه آنها ارائه اینگونه آموزشها پیشبینی نشده است؛ پس این دانشگاه مرتبطترین دانشگاه برای برگزاری آموزش حکمرانان است.
دفاعپرس: موضوع حکمرانی تا چه حد میتواند یک دغدغه باشد؟
آثار موضوع حکمرانی در زندگی همه مردم نقش دارد؛ یعنی هیچ شهروندی را پیدا نمیکنید که تحت تأثیر تصمیمات حکمرانی نباشد. اما اینکه میتواند یک دغدغه باشد یا نه را میتوان اینگونه بیان کرد که مردم هرچند ممکن است دانش حکمرانی را برای خود دغدغه ندانند، اما آثار رفتار حکمرانان برای آنها ذغدغه است؛ بنابراین موضوعی که ما در این کنفرانس دنبال میکنیم، دانش و شیوههای حکمرانی است و اینکه حکمران چگونه تربیت شود و چه آموزشهایی را فرا بگیرد تا تصمیمات او منجر به یک زندگی راحت برای مردم شود.
انتهای پیام/ 231