فرانسه گزارش سازمان ملل درباره انتقال اعضای داعش به عراق را رد کرد

وزارت خارجه فرانسه گزارش سازمان ملل درباره نقش این کشور در انتقال غیرقانونی اتباع فرانسوی مظنون به عضویت در داعش به عراق را رد کرد.
کد خبر: ۳۵۷۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ - 14August 2019

فرانسه گزارش سازمان ملل درباره انتقال اعضای داعش به عراق را رد کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، وزارت امور خارجه فرانسه گزارش اخیر سازمان ملل درباره نقش پاریس در انتقال غیرقانونی اتباع فرانسوی عضو داعش از سوریه به عراق را رد کرد.

بنا به گزارش شبکه «روداو»، «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل روز گذشته تأکید کرد که اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد، انتقال هفت عضو فرانسوی گروه تروریستی داعش با اعلام رضایت یا با مشارکت دولت فرانسه، برای محاکمه به عراق منتقل شده‌اند. سازمان ملل از احتمال اعدام این افراد ابراز نگرانی کرده است.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «اتهامات گزارشگر سازمان ملل بر اساس هیچ‌یک از تبادل نظرات با مقامات فرانسوی نبوده است و به هیچ عنوان پشتوانه‌ای ندارد و فقط بر اساس فرضیات محض است».

کالامارد روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای در خصوص سرنوشت هفت تبعه فرانسوی که در ماه فوریه توسط شبه‌نظامیان گروه موسوم به دموکراتیک سوریه (SDF) دستگیر و متعاقب آن به عراق منتقل شدند، ابراز نگرانی شدید کرد.

کالامارد روز دوشنبه در گفت‌وگو با نشریه «لوموند» گفت: طبق روایات منابع مطلع، مقامات فرانسوی در حین انتقال این هفت تن به عراق مشاهده شدند و بنابراین نقش فرانسه در این فرایند موثق است.

با این حال وزارت خارجه فرانسه در خصوص سرنوشت این اتباع فرانسوی گفت که پاریس «به حاکمیت دولت عراق از جمله نهاد قضایی این کشور احترام می‌گذارد. این نهاد اعلام کرده است که توانمندی محاکمه جنگجویان فرانسوی وابسته به داعش را دارا است».

وزارت خارجه فرانسه در خصوص لزوم محاکمه این اتباع فرانسوی گفت: «فرانسه موضع ثابتی درباره بزرگسالان، زنان و مردان فرانسوی دارد که به داعش پیوسته‌اند. آن‌ها باید حتی‌الامکان در نزدیکی محل‌هایی محاکمه شوند که مرتکب جرایم شده‌اند. این مسئله مربوط به عدالت و امنیت می‌شود».

خبرگزاری فرانسه مدعی شده است که عراق در ماه آوریل، برای محاکمه اتباع خارجی عضو داعش، درخواست دو میلیارد دلار کرده است.

پاریس پیش از این نیز گفته بود که انتقال اتباع وابسته به داعش این کشور بر اساس توافق دوجانبه میان گروه موسوم به نیرو‌های دموکراتیک سوریه و عراق صورت گرفته است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پیش‌تر گفته بود که اتباع اروپایی مظنون به داشتن ارتباط با داعش باید در کشور‌های خود محاکمه شوند.

کالامارد نیز در واکنش به بیانیه وزارت خارجه فرانسه در یک پیام توییتری، موضع «قابل تأسف و حیرت‌آور» مقامات فرانسه را محکوم کرد.

وی در پیام خود نوشت: «در واکنش به اتهامات انتقال غیرقانونی اعضای وابسته به داعش، وزارت خارجه فرانسه، شیوه کاری مرا مورد حمله قرار داد. هیچ چیز خارج از پروتکل در تحقیقات من صورت نگرفته است».

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها