به بهانه سالروز ورود آزادگان به میهن؛

آزاده جانبازی که به افتخار شهادت رسید/ شهادت پس از ۵ سال اسارت

شهید «بهروز ترکاشوند» با ۳ مدال افتخار جانبازی، اسارت و شهادت، نه تنها مایه افتخار بچه محل‌های خود در منطقه «روغنکشی» ورامین است که جوانان دشت ورامین به وی افتخار می‌کنند.
کد خبر: ۳۵۸۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹ - 16August 2019

آزاده جانبازی که به افتخار شهادت رسید/ شهادت پس از ۵ سال اسارتبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از مهر، در آستانه ۲۶ مرداد سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی، فرصت مناسبی است تا یادی کنیم، از رشادت های آزادگان سرافراز و بزرگ که با شجاعت ایستادند و سال ها در زندان های رژیم بعثی ماندند، اما لحظه ای در حقانیت راه خود شک نکردند.

یکی از این آزادگان که به تعبیر مرحوم حجت الاسلام سید علی اکبر ابوترابی، سید آزادگان ایران اسلامی سه مقام دارد؛ اول اینکه اسارت را تحمل کرد دوم به افتخار جانبازی نائل آمد و سوم شهادت که حقش بود و نصیبش شد.

برخی نام ها با فرهنگ دفاع مقدس گره خورده اند و مرور زمان نیز نمی تواند گرد فراموشی را بر  ایثار و ازخودگذشتگی آنان بنشاند، یکی از این نام ها، شهید بهروز ترکاشوند به عنوان اولین آزاده شهید این سرزمین است که با نثار خون مطهر خود در راه دفاع از ارزش های نظام اسلامی، درخت تنومند انقلاب را آبیاری کرد و با اقتدا به مولا و مقتدای خود حضرت سیدالشهدا (ع)، فارغ التحصیل حقیقی مکتب سرخ حسینی لقب گرفت.

شهید ترکاشوند به خوبی مسیر حق را تشخیص داد و در آن ثابت قدم بود

برادر شهید ترکاشوند در خصوص زندگی آن شهید بزرگوار گفت: شهید ترکاشوند در سال ۴۷ به دنیا آمد و فعالیت خود را در سال ۶۰ با حضور در پایگاه شهید صدوقی حوزه سجاد آغاز کرد.

بهزاد ترکاشوند اضافه کرد: این شهید در سال ۶۲ به جبهه حق علیه باطل اعزام شد و در عملیات های مختلفی همچون بدر و والفجر حضور داشت تا اینکه در عملیات والفجر ۸ از ناحیه کتف و صورت مجروح و با حضور در عملیات ام الرصاص دوباره از ناحیه صورت مجروح و در حدود ۵۰ روز در بیمارستان نجمیه بستری شد، اینجا بود که بهروز اولین مدال افتخار که همانا مدال جانبازی در راه دین مبین اسلام و فداکاری برای کشور بود را بر گردن آویخت.

وی اضافه کرد: هنوز جراحات این شهید بهبود نیافته بود که دوباره به جبهه اعزام و عضو گردان حضرت علی اصغر تیپ سیدالشهدا(ع) شد، این شهید در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۶۵ در فکه مجروح شد و به اسارت نیروهای بعثی درآمد، تا دومین مدال افتخار که همان اسارت بود، بر گردن آویزد، شهید بهروز ترکاشوند در حدود پنج سال در اردوگاه «الرمادی ۱۰» عراق دوران اسارت را گذراند، او در سال ۶۹ به میهن بازگشت و هفت روز پس از ازدواجش به علت شکنجه های دوران اسارت، در ششم آذر ۱۳۶۹ در ورامین دعوت حق را لبیک گفت و لباس زیبای شهادت را بر تن کرد، تا سه مدال افتخارش کامل شود.

آیت الله سید مرتضی محمودی گلپایگانی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در شهرستان ورامین و یکی از باسابقه ترین ائمه جمعه کشور در مورد این شهید گفته است: شهید ترکاشوند، به خوبی مسیر حق را تشخیص داده و در پیمودن این مسیر ثابت قدم بود، تا لحظه ای که در قید حیات بود برای دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی جنگید.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران نیز در توصیف شهید ترکاشوند می گوید: شهید ترکاشوند سه افتخار دارد ، اولین افتخار مدال جانبازی است، که به گردن انداخته، دومین افتخار تحمل اسارت در راه دفاع از آرمان ها و سومین و والاترین افتخار شهادت است.

شهید ترکاشوند از پرورش یافتگان حقیقی مکتب عاشورا و کربلا است

حجت الاسلام سید محسن محمودی امام جمعه موقت ورامین و رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران نیز در توصیف خصوصیات شهید ترکاشوند می گوید: این شهید یکی از پرورش یافتگان حقیقی مکتب عاشورا و کربلا بود که در راه دفاع از ارزش ها و اصول انقلاب اسلامی از همه سرمایه های خود گذشت و امروز به عنوان یک اسوه در میان مردم مطرح است.

وی افزود: خوشبختانه خانواده شهید ترکاشوند در حوزه احیای فرهنگ شهید و شهادت فعال بوده و قدم های موثری را برای معرفی هر چه بیشتر شهدای شهرستان ورامین برداشته اند، مستندهای مختلفی از زندگی شهید ترکاشوند تهیه شده که مناسب است، از سوی مردم به ویژه جوانان و آینده سازان کشور مشاهده شود، چرا که توسعه و ترویج فرهنگ شهادت زمینه ساز خنثی سازی توطئه های دشمن خواهد شد.

سردار علی فضلی رییس دانشگاه امام حسین (ع) نیز در مورد شهید ترکاشوند می گوید: شهید بزرگوار بهروز ترکاشوند به آن چیزی که هدف و حقش بود رسید.

سردار علی نصیری فرمانده سابق سپاه سید الشهدا و فرمانده حفاظت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشته است: شهید ترکاشوند از جمله شخصیت هایی بود که از لذت های دنیوی خود گذشت و برای دفاع از ارزش های اسلامی به میدان آمد.

وی گفت: حضور در عرصه های دفاع از ارزش ها و اصول انقلاب اسلامی توسط شهیدانی نظیر شهید ترکاشوند بسیار ارزشمند و مایه مباهات است.

سردار احمد ذوالقدر جانشین سابق سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ گفته است: شهید ترکاشوند از شهدای قرآنی کشور محسوب می شود و ایشان یک شهید آزاده به حساب می آید.

دشت ورامین در طول هشت سال دفاع مقدس بیش از یک هزار و ۴۰۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و جوانان مومن و انقلابی این منطقه با تاسی به شهدای قیام ۱۵ خرداد ۴۲ همواره در بزنگاه های مهم انقلاب اسلامی در صحنه حضور داشته اند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار