آیت‌الله فقیهی:

مشکلات امت اسلام بخاطر انحراف از خط غدیر است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: تمام مشکلاتی که برای جامعه اسلامی به وجود آمده بخاطر انحراف از مسئله غدیر است.
کد خبر: ۳۵۸۷۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹ - 21August 2019

مشکلات امت اسلام بخاطر انحراف از خط غدیر استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، آیت‌الله «محسن فقیهی» عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در مورد عید سعید غدیر در گفت‌وگو با «مهر» اظهار داشت: خداوند به پیامبر اکرم وحی کرد که «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّـهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ» و این رسالت (که مسئله غدیر است) را به پیامبر داد. آنقدر این رسالت از نظر خدا مهم است که اگر پیامبر این رسالت را انجام ندهد کل زحماتش از ارزش می‌افتد. ارزش رسالت پیامبر و پیامبری او به این است که این رسالت آخر را انجام دهد. اکمال دین و اتمام نعمت خدا بر مردم با این رسالت تمام می‌شود که آن مسئله غدیر است.

وی ادامه داد: ممکن بود مخالفین و دشمنانی برای این مسئله برای پیامبر به وجود آیند که خدا در آیه قرآن می‌فرماید «وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ» یعنی خدا تو را در مقابل دشمنان حفظ می‌کند؛ لذا تو رسالت خود را انجام بده. همه علمای شیعه و سنی متفق‌اند که این آیه در فضیلت امیرالمومنین نازل شده و آن بحث حدیث غدیر که فرمود: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» ذیل آن بیان شده و این رسالت پیامبر است که باید انجام شود.

وی افزود: این آیه شریفه و آیه دیگری که در این رابطه وارد شده که «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً» شیعه و سنی باز متفق‌اند که آیه اکمال، به مسئله غدیر اشاره دارد و پیامبر رسالت خود را انجام داده‌اند.

آیت‌الله فقیهی گفت: لذا مسئله غدیر از اهمیت زیادی برخوردار است؛ اما چرا اینقدر خدا و پیامبر برای مسئله غدیر اهمیت قائل شده‌اند؟ به این خاطر که تمام مشکلاتی که برای جامعه اسلامی به وجود آمده بخاطر انحراف از مسئله غدیر است. اگر امیرالمومنین به عنوان خلیفه بعد از پیامبر قرار می‌گرفت و نظام حکومتی را سامان می‌داد و بعد از آن ائمه طاهرین بر این مسند می‌نشستند، این انحرافات و فرقه‌های مختلف و مشکلات امت اسلام پدید نمی‌آمد. تمام مشکلاتی که معاویه‌ها و یزید‌ها به وجود آوردند، همه به خاطر این است که از غدیر انحراف پیدا کردند.

وی افزود: در مسئله غدیر دو مطلب مهم است. یک مسئله این است که خدا این امر را تعیین کرده و پیامبر آن را ابلاغ می‌کند. «بلغ ما انزل الیک» خدا این را دستور داده است. پیامبر می‌خواهد این دستور خدا را با رای مردم هم هماهنگ کند؛ لذا در روز غدیر، پیامبر، امیرالمومنین را روی دست گرفت و به مردم اعلام کرد که خدا اینچنین خواسته و مردم هم همه بیعت کردند. یعنی رای مردم را در کنار امر خدا قرار داد. مردم همه بیعت کردند و این بیعت مردم هم مهم است.

وی ادامه داد: هم مسئله فرمان خدا مهم است و ما باید به فرمان خدا توجه کنیم و هم باید به مردم توجه کنیم. هم باید بیعت مردم را داشته باشیم که در کنار احکام اسلام باشند و هم اینکه به احکام اسلام توجه کنیم. اگر این دو همراه هم باشند ما همیشه پیروز خواهیم بود. اگر این دو از هم جدا شوند و ما نتوانیم مردم را در کنار فرمان خدا داشته باشیم، در اهداف اسلامی و انقلابی خود ممکن است دچار مشکل شویم.

آیت‌الله فقیهی گفت: در زمانه ما، مسئله ولایت فقیه را داریم که ادامه رسالت انبیاء و اولیاست و باید بدانیم که پیروی از ولایت فقیه ممکن است با مشکلاتی همراه باشد. همانطور که خدا به پیامبر فرمود: «و الله یعصمک من الناس» یعنی تو حق را بیان کن، ولی مشکلاتی ممکن است داشته باشی و باید تحمل کنی و خدا تو را در این مشکلات کمک خواهد کرد، ما هم در رابطه با اطاعت از، ولی فقیه باید مشکلات را تحمل کنیم. ما باید سعی کنیم در این خط انحراف ایجاد نشود. همه استکبار دست به دست هم می‌دهند برای اینکه فرمان خدا را زیر پا بگذارند، ولی باید سعی ما این باشد که فرمان خدا به کرسی بنشیند و مردم را در کنار آن داشته باشیم همانطور که پیامبر از مردم بیعت گرفت و مردم را در کنار رهبری قرار داد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار