دفاع پرس گزارش می دهد/

تشکیل کابینه فرمایشی بحرین با حضور خانواده آل خلیفه/ انقلابیون خواهان توجه بین المللی به نتایج همه پرسی هستند

همه پرسی بحرین حاوی پیام مهمی برای حاکمان آل خلیفه و از سو ی دیگر به رسمیت شناختن حق مردم در تعیین سرنوشتشان زیر نظر سازمان های بین المللی بود.
کد خبر: ۳۵۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹ - 10December 2014

تشکیل کابینه فرمایشی بحرین با حضور خانواده آل خلیفه/ انقلابیون خواهان توجه بین المللی به نتایج همه پرسی  هستند

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، 22 نوامبر مردم بحرین در اقدامی خودجوش و انقلابی اقدام به برگزاری همه پرسی کردند. این اقدام همزمان با انتخابات پارلمانی و فرمایشی حاکمان ال خلیفه برگزار شد، استقبال گسترده مردم از همه پرسی در برابر بی اعتنایی مردم به انتخابات بحرین پیامی آشکار برای حاکمان ال خلیفه داشت و آن به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت از سوی مردم بود.

یک از مخالفان بحرینی همزمان با برگزاری همه پرسی دلایل استقبال مردم از این اقدام خود جوش را مطرح کرد. فاضل عباس دبیر کل تجمع وحدت گرای دموکراتیک بحرین تصریح کرد: رژیم بحرین اوضاع کشور را به شرایط بغرنج کنونی رسانده است و به همین دلیل، مخالفان به همه پرسی که ساز و کار مردمی مورد تایید سازمان ملل متحد است، روی آورده و برگه های همه پرسی در میان مردم توزیع شده است.

وی افزود: درمقابل، رژیم بحرین برای مقابله با همه پرسی به روستاها و مناطق مسکونی حمله کرده است زیرا سیاستش همچنان سرکوب دموکراسی و تحمیل مقاصد سیاسی خود از طریق برگزاری انتخابات پارلمانی صوری است.

فاضل عباس ادامه داد: همه پرسی، ساز و کاری دموکراتیک است و جمعیت ها و احزاب سیاسی موضوع خود را در مارس 2011 در جریان ملاقات با نمایندگان ولیعهد بحرین مطرح کردند اما آل خلیفه هر گونه سخن از همه پرسی را مورد هجمه قرار داد.

پس از برگزاری همه پرسی بحرین تحت شدابیر امنیتی و محدودیت های گسترده رژیم آل خلیفه برای شرکت کنندگان که با  دستگیری تعدادی از دست اندرکاران همه پرسی و بازداشت فعالان و تفتیش منازل مردم همراه بود، بلقیس رمضان رییس هیئت ملی همه پرسی بحرین با اشاره به استقبال گسترده مردم از این اقدام خود جوش گفت : ۲۵۰ هزار نفر به مشارکت در همه پرسی تعیین سرنوشت فراخوانده شده بودند که ۱۷۸ هزار و ۶۲۵ نفر یعنی ۴ / ۷۱ درصد از کل مدعوین ، در این همه پرسی مشارکت کردند.

رمضان اظهار داشت: همه امور مربوط به برگزاری همه پرسی تعیین سرنوشت مطابق معیارهای بین المللی بوده است.

بی اعتنایی مردم به انتخابات فرمایشی آل خلیفه

همزمان با همه پرسی بحرین انتخابات پارلمانی بحرین که از چند ماه قبل با تبلیغات آل خلیفه همراه بود برگزار شد و با وجود اجبار کارمندان دولت برای شرکت در انتخابات مردم به نشانه اعتراض به رفتارهای متناقض حکومت از اتخابات استقبال نکردند.

دبیرکل جمعیت وفاق اسلامی بحرین تاکید کرد: میانگین مشارکت در انتخابات (دولت بحرین) به هیچ وجه در حدی نیست که بتوان آن را نظر ملت بحرین قلمداد کرد.

جمعیت وفاق اسلامی بحرین، پیش از این با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که میزان مشارکت مردمی در دور دوم انتخابات، با وجود تهدیدهای حکومت، از 30 درصد فراتر نرفت.

در این بیانیه آمده است: در دور دوم، نظامیان ملزم به شرکت در انتخابات شدند و شمار نظامیان در بحرین به ده ها هزار تن رسید. رژیم آل خلیفه همچنین، همه نظامیان و شهروندان همه نهادهای نظامی کشور را مجبور به رأی دادن کرد.

علاوه بر آن، همه کارمندان دولت در سازمان ها و نهادهای مختلف، برای شرکت در انتخابات تهدید شدند.از آن گذشته، تهدیدهایی کلی نیز از طریق نامه و پیامک برای سایر مردم ارسال شد.

کابینه فرمایشی بعد از انتخابات فرمایشی

بعد از انتخابات پارلمانی صوری ال خلیفه که از سوی مردم محکوم شد حاکمان آل خلیفه در صدد تشکیل کابینه جدید برآمدند.

«حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین شنبهشب (15 آذرماه) با صدور دستوری، کابینه جدید این کشور را معرفی کرد. این دستور پس از انتخابات اخیر پارلمانی صادر شد که با اقبال اندک مردمی در دو مرحله برگزار شد.

به گزارش روزنامه «الوسط» بحرین، حمد بن عیسی در این دستور، ترکیب کابینه جدید را اعلام کرد. این کابینه شامل نخستوزیر، 5 معاون و 17 وزیر است و بر اساس آن، سلمان بن حمد بن عیسی آل خلیفه، پسر پادشاه، ولیعهد و جانشین فرمانده کل، به معاون اولی عموی خود یعنی نخستوزیر، منصوب شد.

شاه بحرین هفته گذشته (30 نوامبر)، ساعاتی پس از اعلام رسمی نتیجه انتخابات و استعفای دولت قبل، «خلیفه بن سلمان» عمویش را دوباره نخستوزیر و مأمور تشکیل کابینه جدید کرده بود .

ابقای 3 وزیر ؛ خروج 3 وزیر از خانواده آل خلیفه

بنا بر این دستور، وزرای «امور خارجه»، «کشور» و «دارایی» تغییری نکردند و سه وزیر از وزرای قبلی آل خلیفه یعنی از «وزارت دفاع» (محمد بن عبدالله آل خلیفه)، «مخابرات» (فواز بن محمد آل خلیفه»، و «فرهنگ» (خانم می بن محمد آل خلیفه) از ترکیب کابینه جدید خارج شدند.

عدم افزایش وزرای شیعه و کاهش وزرای زن

6 نفر از این وزراء مانند دولت قبل، شیعه هستند و باقی از اهل سنت انتخاب شدهاند. کاهش تعداد وزرای زن نیز نکته دیگر کابینه جدید است.

حمد بن عیسی همچنین، 4 نماینده جدید پارلمان این کشور به نامهای «محمد بن مبارک آل خلیفه»، «علی بن خلیفه آل خلیفه»، «جواد سلام العریض» و «خالد بن عبدالله آل خلیفه» را معاونان نخستوزیر اعلام کرد.


بر این اساس، مهمترین وزرایی که از کابینه جدید کنار گذاشته شدهاند، «حسن فخرو» وزیر صنعت و بازرگانی، «جمعه الکعبی» وزیر شوراهای شهر، و «فاطمه البلوشی» وزیر توسعه اجتماعی هستند.


مهمترین عضو جدید کابینه دولت آل خلیفه نیز سرلشگر ستاد «یوسف بن احمد بن حسین الجلاهمه» وزیر وزارت «امور دفاعی» است که سابقا مدیر دیوان فرماندهی کل بود و اکنون جایگزین «محمد بن عبدالله آل خلیفه» شد. نکته جدید درباره این وزارتخانه این است که نام «وزارت مشاور در امور دفاع» به «وزارت امور دفاع» تغییر کرد.

همچنین تعدادی از وزارتخانهها ادغام و برخی منحل شدند. وزارت امور زیربنایی و امور شوراهای شهر و برنامهریزی عمرانی در یک وزارتخانه (شوراهای شهر) و 2 وزارتخانه راهوترابری و مخابرات نیز در هم ادغام شدند. وزارت فرهنگ نیز از مجموع وزارتخانهها حذف شد.

مردم بحرین خواهان تعیین سرنوشت خود هستند

همه پرسی بحرین حاوی پیام مهمی برای حاکمان آل خلیفه از یک سو و سازمان های بین المللی بود و آن به رسمیت شناختن حق مردم در تعیین سرنوشتشان زیر نظر سازمان های بین المللی بود. اگرچه حامان بحرین بدون توجه به خواسته های مردم انتخابات فرمایشی و پس از آن کابینه مورد نظر متشکل از اقوام آل خلیفه را معرفی کردند اما همچنان انقلابیون نسبت به رفتارهای حامان ال خلیفه که نقض حقوق بشر به حساب می آید اعتراض دارند.

اعتراض مردم و احزاب مخالف حکومت سیاسی بحرین به توافقنامه نظامی بحرین و انگلیس از نمونه های اعتراضات مردمی در بحرین است و همچنان انقلابیون و اقشار مختلف جامعه بحرین حقوق خود را مطالبه می کنند.

 

منابع:

www.bahrainobserver.com/ar/page/3909/

http://www.14febrayer.com/?type=c_art&atid=7976

http://fa.alalam.ir/print/1652330?img=0

انتهای پیام/ح
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار