مسعود بصیری از اهداف بسیج در عرصه رسانه‌ای کشور می‌گوید

تشکیل جبهه واحد رسانه‌ای زیر چتر انقلاب

وقتی یک خبرنگار صرفاً برای انتشار حرکت نکند، به خوبی درخواهد یافت که کارش چه فواید یا مضراتی برای جامعه‌اش دربرخواهد داشت و با احساس مسئولیت بیشتری حرفه ‌خطیرش را دنبال خواهد کرد.
کد خبر: ۳۵۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴ - 10December 2014

تشکیل جبهه واحد رسانه‌ای زیر چتر انقلاب

به گزارش دفاع پرس، تقریباً سه سال پیش بود که فضای شلوغ و رسانهای جشنواره مطبوعات و خبرگزاریها شاهد نشستی از سوی سازمان بسیج مستضعفین بود. شاهبیت این نشست اعلام تشکیل سازمان بسیج رسانه به عنوان یکی دیگر از اقشار بیست و چندگانه بسیج مستضعفین بود که قرار است در راستای تعقیب اهداف نظام اسلامی رسانههای داخلی را هماهنگ و همسو کند. بعد از آن پیگیر اخبار این سازمان نورس بودیم که در نوع خود ایده خوبی به شمار میرفت و امیدهایی برای ایجاد جبههای متحد از رسانهایهای دلسوز و متعهد را ایجاد میکرد. هرچند بیخبری و شاهد انفعال، واژهای در توصیف فعالیتهای این سازمان طی این سه سال باشد، اما از دو ماه پیش که مسعود بصیری از همکاران قدیمی رسانهای سکان این سازمان را به دست گرفته است، بر آن شدیم تا فعالیتهای بسیج رسانه را مروری دوباره کنیم و از برنامههای آن جویا شویم.
 
آقای بصیری، سازمان بسیج رسانه دقیقاً چه اهدافی را تعقیب میکند؟
 
یکی از اولویتهای اصلی همه اقشار بسیج جذب، آموزش و ساماندهی نیروی قشرشان در بدنه بسیج مستضعفین است. قاعدتا ما که در بسیج رسانه فعال هستیم، خبرنگاران و در کل همه افراد فعال در عرصه رسانه را مخاطب قرار میدهیم و بر آن هستیم تا این عزیزان را تحت پوشش قرار دهیم. البته در بحث آموزش، جنبههای مختلف را مد نظر داریم. آگاهیرسانی رکن اصلی این آموزش است. اینکه خبرنگار بداند کارش تنها خبررسانی نیست بلکه آگاهیرسانی است و بصیرت لازم را کسب کند. وقتی یک خبرنگار صرفاً برای انتشار حرکت نکند، به خوبی درخواهد یافت که کارش چه فواید یا مضراتی برای جامعهاش دربرخواهد داشت و با احساس مسئولیت بیشتری حرفه خطیرش را دنبال خواهد کرد.
 
در همان نشست تشکیل سازمان بسیج رسانه، یکی از اهداف این سازمان همسوسازی رسانههای ارزشی در مسیر نظام اسلامی بیان شده بود، این موضوع چه جایگاهی در اهداف شما دارد؟
 
قطعاً جبهه کردن رسانهها زیر چتر انقلاب یکی از اصلیترین اهدافی است که تعقیب میکنیم. البته تعریف ما از رسانههای ارزشی که در مسیر اعتلای کشور اسلامیمان حرکت میکنند، صرفاً رسانههای جناح یا گروه خاصی نیست. بلکه همه رسانهها یا رسانهایهاییکه با سلیقههای مختلف هدف مشترکی چون پیشرفت ایران اسلامی را مد نظر دارند، در تعریف ما رسانههای ارزشی به شمار میروند و حمایت، پشتیبانی و هدایت آنها در مسیر و هدف مشترکی که داریم، از جمله وظایف ماست. به شکل کلی، کار بسیج هدایت اقشار در مسیر آرمانهای کشور اسلامیمان است. همان بحث جذب، ساماندهی و آموزشی که قبلاً عرض کردم، قدمی در جهت ایجاد جبههای واحد از رسانههای داخلی است.
 
برای ایجاد چنین جبههای، ابزار لازم را در اختیار دارید؟
 
لوازمی که بسیج در اختیار دارد، همان ایدئولوژی و هدف مشترک است. قاعدتاً برای رسیدن به هدفی، ابتدا باید تعریف مشترکی از ایدئولوژی یا هدف مورد نظر به دست آید، سپس ابزار فراهم میشود و در نهایت به سوی هدف پیش میرویم. حالا هدف ما مشترک است؛ میل به اعتلای نظام اسلامی و بسط ارزشهای آن، همان هدفی است که رسانههای خط انقلاب در جهت نیل به آن هستند و همین احساس و انگیزه مشترک بهترین ابزار بسیج به شمار میرود. البته صرفنظر از این موضوع، قاعدتا سازمان بسیج رسانه از ابزارهای مادی هم بهره میبرد که از جمله آن برگزاری کلاسها، اردوها، نشستها و هم اندیشیها و... است تا با اجتماع اصحاب رسانه، آگاهسازیهای لازم صورت گیرد و چگونگی حرکت در مسیر هدف مشترکی که داریم بیان شود. به عنوان نمونه ما از سال گذشته همایش بسیج و رسانه با حضور مسئولان رسانههای مختلف در مشهد را داریم که طی این همایش به بیان اهداف و رویکردهایمان میپردازیم و بهترین تعاملها و نشستها با اصحاب رسانه صورت میگیرد. یا اخیرا تسهیلاتی را برای حضور خبرنگاران در راهپیمایی اربعین حسینی فراهم آوردهایم که حرکت شایستهای است و انشاءالله نتایج معنوی و خوبی نیز از چنین حرکتهایی عاید میشود.
 
حالا که اشارهای به موضوع اعزام خبرنگاران به مراسم اربعین کردید، در این خصوص بیشتر توضیح دهید، به ویژه آنکه زمان انتشار این مصاحبه چند روز قبل از اربعین است.
 
ما با همکاری یکی از نهادهای فرهنگی، تسهیلاتی را برای سفر خبرنگاران به مراسم اربعین فراهم آوردیم. تنها نیروهای بسیجی هم مد نظرمان نبودند. آن کسی که دلش با آقا بود، تقاضا داد و ما هم با تهیه اتوبوس که با همکاری یکی از نهادهای فرهنگی صورت گرفت، تسهیلاتی چون خورد و خوراک و راهنمایی برای تهیه موکب و. . . را برای خبرنگاران در نظر گرفتیم. امیدواریم این حرکت، شروعی باشد در تعامل و ارتباط بیشتر ما با خبرنگاران که در اردوهای راهیان نور یا همایشها و گردهماییهای مختلف دیگر سعی میکنیم چنین ارتباطهایی را گسترش دهیم.
 
برگردیم به بحثی که اول گفتوگو مطرح کردید، شما از جذب حداکثری اصحاب رسانه در بسیج خبردادید، با وجود انفعالی که در فعالیتهای چندساله بسیج رسانه مشاهده کردهایم، چه راهکاری را برای جذب خبرنگاران دارید؟
 
خوشبختانه اخیرا ما با همکاری سردار کاظمینی فرمانده سپاه تهران بزرگ توانستیم سازمان بسیج رسانه تهران را راهاندازی کنیم. پیشتر در برخی از استانها و شهرستانها سازمان بسیج رسانه راهاندازی شده بود، اما در کلانشهر تهران موفق به این کار نشده بودیم که با مساعدت سپاه تهران بزرگ به این مهم دست یافتیم. از بعد اربعین هم کانونها و انجمنهای بسیج رسانه در تهران و سایر نقاط کشور راهاندازی شده و فعالیت خواهند کرد. آمار ما از بسیجیان رسانهای نشان میدهد که تعداد این عزیزان از حدود 700 نفر به 1700 نفر افزایش یافته است که انشاءلله با راهاندازی کانونها و انجمنهای بسیج رسانه، بر دامنه جذب و ساماندهی اصحاب رسانه افزوده خواهد شد.
 
چه برنامههایی برای آینده دارید، میتوانیم امیدوار باشیم که نگاه تیزبین رسانهایها به سازمان بسیج رسانه، صرفاً یک سازمان تشریفاتی نباشد؟
 
ما سعیمان را میکنیم. هم اکنون قدمهایی هم برداشته شده و چنانکه در بحث تشکیل کانونها و انجمنها گفتم، برآنیم تا به سرعت حرکتهای روبهجلویی را برداریم. خدمات و تسهیلاتی هم برای بسیجیان رسانهای در نظر گرفتهایم که ایجاد صندوق قرضالحسنه بسیج رسانه، تسهیلاتی در جهت بیمه خودروی خبرنگاران و... از مواردی است که در نظر داریم. محض اطلاعتان باید بگویم که بسیج رسانه از یک شورای عالی متشکل از چهرههای رسانهای مطرح و خوشنام بهره میبرد و یک شورای سیاستگذاری از خود خبرنگاران هم در شرف راهاندازی است که برآنیم این شورا را با کارگروههای مختلف قوت بخشیم. کار بسیج رسانه برعهده خود ما رسانهایهاست و اگر از همراهی و همکاری بسیجیوار اصحاب رسانه بهرهمند شویم، به لطف خدا میتوانیم برنامههایمان را با قدرت و سرعت بیشتری پیش ببریم.

منبع : روزنامه جوان
 

نظر شما
پربیننده ها