بعد از ۲۰۰ روز خلأ قدرت

پارلمان لبنان امروز هم برای تعیین رئیس جمهور تشکیل جلسه می‌دهد

شانزدهمین نشست پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور امروز در حالی برگزار می‌شود که امیدی به حد نصاب رسیدن این جلسه نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۳۵۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱ - 10December 2014

پارلمان لبنان امروز هم برای تعیین رئیس جمهور تشکیل جلسه می‌دهد

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس به نقل از پایگاه العهد لبنان، با گذشت 200 روز از خلأ ریاست جمهوری در لبنان امروز قرار است شانزدهمین نشست پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور این کشور برگزار شود، این در حالی است که با وجود ادامه اختلافات گروههای سیاسی در تعیین رئیس جمهور به نظر میرسد نشست جاری نیز به سرنوشت نشستهای قبلی مبتلا شود.
 
پیش از این 15 زمان برای برگزاری نشست پارلمان لبنان جهت انتخاب رئیس جمهور تعیین شده که گروههای سیاسی در هیچ کدام از آنها موفق به توافق در تعیین رئیس جمهور نشده و بیشتر این زمانها با به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان حاضر در پارلمان مواجه شده است.
 
"میشل عون" و "سمیر جعجع" دو نامزد مهم ریاست جمهوری هستند که تاکنون پارلمان به اکثریت مطلق برای تعیین یکی از این دو نامزد نرسیده است. البته اسامی دیگری نظیر جان قهوه چی فرمانده ارتش نیز از محافل سیاسی لبنان به گوش می رسد.
 
میشل عون رئیس فراکسیون "تغییر و اصلاح" در پارلمان لبنان اخیرا طی سخنانی درباره دلایل تعویق نشست های پارلمان برای انتخاب ریاست جمهوری این کشور گفت: "سعود الفیصل" وزیر خارجه عربستان سعودی انتخابات ریاست جمهوری لبنان را متوقف کرده، به دلیل اینکه با نامزدی من برای انتخابات ریاست جمهوری موافق نیست.
 
کشور لبنان از ماه می گذشته که ریاست جمهوری میشل سلیمان به پایان رسیده، بدون رئیس جمهور است و گروههای سیاسی برای انتخاب رئیس جمهوری توافقی به تفاهم نرسیدهاند.
 
پانزدهمین جلسه پارلمان لبنان ویژه انتخاب رئیس جمهوری سیزدهم این کشور به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان به جلسه شانزدهم موکول شد.
 
جلسات مجلس لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری با حضور دو سوم نمایندگان (86  نماینده) به حد نصاب می رسد و رسمیت می یابد اما بر خلاف جلسه اول که برای انتخاب رئیس جمهوری به همین تعداد رای نیاز است، در جلسات دوم و دوم به بعد باید دو سوم نمایندگان حضور یابند اما هر نامزدی که بتواند اکثریت نصف بعلاوه یک یعنی 65 رای را کسب کند، می تواند به کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) برود.
 
تنها جلسه اول پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور جدید با اکثریت قاطع و بی سابقه تشکیل شد و در این جلسه «سمیر جعجع» نامزد گروه 14 مارس شکست سختی را از « برگه های سفید» متحمل و پرونده ترورهای او در لبنان بار دیگر گشوده شد.
 
البته این نخستین بار نیست که کرسی ریاست جمهوری این کشور خالی می ماند. در سال 1988هنگامی که دوره ریاست جمهوری «امین الجمیل » به پایان رسید، تا پس از توافق طائف که به جنگ داخلی 15 ساله لبنان پایان دهد و به انتخاب «رینیه معوض» به عنوان به رئیس جمهوری جدید منجر شد، کرسی بعبدا خالی ماند.
 
در سال 2007 میلادی نیز تا زمان انتخاب میشل سلیمان به عنوان جایگزین امیل لحود، خلأ رئیس جمهوری لبنان هشت ماه به طول انجامید.

انتهای پیام/ک . ح

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار