یادداشت/ اکبر صفرزاده

چرا هالیوود «تایتانیک» و «چرنوبیل» می‌سازد

درباره فیلم «تایتانیک» هیچ‌کس ننوشت این فیلم یک فیلم صادراتی است که برای خالی کردن جیب مردم دنیا تولید شده و تقریبا هیچ‌کس نگفت و ننوشت که «تایتانیک» قبل از آنکه تهاجم فرهنگی باشد، یک تهاجم اقتصادی تمام‌عیار است که میلیاردها دلار را نصیب کشور آمریکا می‌کند.
کد خبر: ۳۵۹۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۵ - 27August 2019

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- اکبر صفرزاده؛ حدودا 20 سال پیش که فیلم صادراتی تایتانیک روی پرده سینماهای دنیا آمد و فروش بالای دو میلیارد را تجربه کرد بسیاری از نویسنده‌ها و منتقدان سینمای ایران دست به قلم شدند و درباره این فیلم مطلب نوشتند، برخی برای اینکه خود را مدرن‌تر نشان دهند برای این فیلم ویژه‌نامه چند صفحه‌ای منتشر کردند و برخی ویژه نامه 50 صفحه‌ای یا بیشتر.

تا آنجا که به خاطر دارم هیچ کس ننوشت این فیلم یک فیلم صادراتی است که برای خالی کردن جیب مردم دنیا تولید شده و تقریبا هیچ کس نگفت و ننوشت که «تایتانیک» قبل از آنکه تهاجم فرهنگی باشد یک تهاجم اقتصادی تمام عیار است که میلیاردها دلار را نصیب کشور آمریکا می‌کند.

بسیاری از نویسنده‌ها و منتقدان سینمای ایران در آن زمان طبق روش و عادت مالوف برخی کشورهای جهان سوم تحلیل محتوا کردند و گفتند که این کشتی نماد تمدن است و این کوه یخ نماد فلان و این افرادی که از طبقه زیرین کشتی بالا می‌آیند نماد انقلاب است و طبقه مستضعف از پایین به بالا می‌رود و... همین حالا هم سینمای ایران پر است از نمادسازی و نمادتراشی. شاید برای اینکه بگویند چیز بیشتری از مردم از فیلم می‌فهمند. اگر مطالب پر از نماد تراشی تایتانیک را ترجمه می‌کردند و برای جیمز کامرون می‌خوانند حتما یک دل سیر می‌خندید.

چرا هالیوود تایتانیک و چرنوبیل می‌سازد؟ به دلیل اینکه این اتفاقات جهانی هستند و تقریبا تمامی مردم دنیا با آن اتفاق و رویداد آشنایی دارند. با فعالیت‌های رسانه‌‌ای بسیار زیادی که درباره این دو موضوع شده تقریبا تمامی مردم دنیا تا حدودی می‌دانند این دو اسم مربوط به چیست؛ بنابراین تولیدکنندگان فیلم از لحاظ تبلیغات جهانی 70 درصد جلو هستند.

در بسیاری از موارد سینمای هالیوود با رصد کردن احوالات و اخبار مهم دنیا دنبال تولید همان موضوعی می‌روند که در صدر اخبار دنیا قرار دارد. ساخت سریال چرنوبیل بی دلیل نیست؛ حدودا ده سال است اخبار هسته‌ای ایران در صدر اخبار دنیا قرار دارد؛ همچنین قبل از تولید این سریال فیلم‌ها و کتاب‌های زیادی درباره این موضوع تولید شده است. تایتانیک نیز قبل از آنکه توسط جیمزکامرون ساخته شود به اندازه کافی مشهور بود؛ هم به دلیل فیلم‌هایی که در این باره ساخته شد و هم به دلیل تبعات فاجعه.

فیلمی صادراتی مانند «تایتانیک» برای ارتباط با مردم دنیا و فروش بیشتر علاوه بر کشتی تایتانیک موضوعی الهی و دینی را سرمشق خود قرار داد. درست است که برخی صحنه‌های این فیلم غیراخلاقی هستند و با فرهنگ دینی ما در تضاد، اما این فیلم در کلیت پیامی الهی را به تماشاگر منتقل می کند؛ «وفاداری».

در طول فیلم دختر پولدار بارها و بارها فرصت پیدا می‌کند که دی کاپریو را رها کند و برود اما نمی‌رود و تا آخرعمر به این عشق وفادار می‌ماند. تولیدکنندگان تایتانیک با در نظر گرفتن فطرت الهی انسان‌های روی کره زمین و در نظر گرفتن این اصل مهم که انسان‌ها فطرتا طالب زیبایی‌های خداپسندانه هستند «وفاداری» به عنوان یکی از مهمترین اصول تائید شده توسط ادیان مختلف را به نمایش گذاشتند و مطمئن بودند فطرت الهی انسان‌های روی کره زمین آنها را برای دیدن این فیلم ترغیب خواهد کرد و فیلم بیش از دو میلیارد دلار خواهد فروخت. تایتانیک به خاطر وجود برخی صحنه‌های غیراخلاقی فروش نکرد؛ فروش تایتانیک به دلیل نمایش بسیار زیبای وفاداری بود.

مردم دنیا با تکیه بر فطرت الهی خود برای دیدن زیبایی‌های معنوی هزینه می‌ کنند نه دیدن زشتی‌های شیطانی. این تئوری را می‌توان به شرح زیر امتحان کرد: بهترین بازیگران دنیا را در فیلمی با بودجه تولید یک میلیارد دلار جمع کنید بهترین فیلم‌نامه و کارگردانی را هم روی آن بگذارید اگر در پایان داستان، بدی بر خوبی پیروز شود غیر ممکن است این فیلم بفروشد.

اگر تایتانیک را برخی کارگردان‌های ما تولید می‌کردند به طور حتم دختره همان بار اول دی کاپریو را رها می‌کرد و سوار قایق می‌شد و می‌رفت و احتمالا در همان قایق با مرد دیگری طرح دوستی می‌ریخت. تعداد فیلم‌هایی که «خیانت» نشان می‌دهند در سینمای ایران کم نیستند. در برخی از این فیلم‌ها متاسفانه دوربین همراه فرد خائن است و به وی بابت خیانتی که می‌کند حق می‌دهد.

انتهای پیام/  121

نظر شما
پربیننده ها