یادداشت/ ولی منصوریان

محرم در کنار هیئت رفتن، کتاب بخوانیم

امروز که جوانان کمتری نسبت به گذشته خود را ملزم به گوش سپردن به منبرها می‌دانند، مطالعه تاریخ عاشورا می‌تواند راه‌گشا و چاره‌ای برای رفع سطحی شدن ما نسبت به چنین موضوعاتی باشد.
کد خبر: ۳۵۹۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴ - 31August 2019

محرم در کنار هیئت رفتن، کتاب بخوانیمگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس - ولی منصوریان؛ محرم و برگزاری مراسم عزای حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، همواره با هیئت و منبر عجین بوده است؛ تصور برگزاری مراسم عزای حضرت‌شان بدون این مناسک، شدنی نیست. اهمیت منبر بخاطر ایراد خطبه توسط خطیب مجلس است؛ خطبه‌هایی که موجب روشنگری و بصیرت‌افزایی بوده و شیعه در گذشته از آن به عنوان مهمترین ابزار تبلیغی برای بیان مصائب و سیره زندگی اهل بیت (ع) و افشاگری علیه ظلم از آن بهره گرفته است.

البته که در عصر کنونی و با ورود فناوری‌های جدید و تکنولوژی‌های رسانه‌ای، رونق منبر به عنوان رسانه‌ای برتر کاسته شده اما هنوز در هیئت‌ها و در گوشه و کنار ایران، بزرگانی به منبر می‌روند که توجه مخاطبین زیادی را جلب می‌کنند. موفقیت این خطیبان به دلیل قوت و غنای مطالبی است که در این منابر عرضه می‌کنند اما عصر ارتباطات علیرغم همه معایب، به دلیل حجم گسترده اطلاعات مخاطب را تسلیم به سطحی شدن در موضوعات کرده است.

در گذشته به دلیل رونق داشتن منبرها، پدران و مادران ما با سطح تحصیلاتی کمتر از نسل کنونی، اطلاعات مستندتر و بیشتری نسبت به وقایع تاریخی از جمله واقعه عظیم عاشورا داشتند لذا امروز که جوانان کمتری نسبت به گذشته خود را ملزم به گوش سپردن به منبرها می‌دانند، مطالعه تاریخ عاشورا می‌تواند راه‌گشا و چاره‌ای برای رفع سطحی شدن نسبت به چنین موضوعاتی باشد.

کتاب‌های صوتی، اپلیکیشن‌های مختلف کتابخوانی از جمله امکانات فضای مجازی برای دسترسی آسان به کتاب است تا بتوان سطح دانش و اطلاعات خود را نسبت به موضوعات مختلف از جمله واقعه عاشورا ارتقاء دهیم. ایام محرم فرصت مناسبی است که می‌توان در کنار حضور در هیئات‌ که بزرگ‌ترین حرکت اجتماعی و دینی جهان‌اند، بتوانیم از کتاب‌های موجود درخصوص تاریخ عاشورا بهره بگیریم چراکه تاریخ عاشورا در تمام ابعاد زندگی ما انسان‌ها می‌تواند مورد استفاده و راه‌گشا باشد.

واقعه عاشورا رخدادی است که دربرگیری جهانی دارد و نویسندگان بزرگ سعی کرده‌اند آثاری را درباره آن به زبان‌های مختلف بنویسند لذا کتاب‌های بزرگی به زبان‌های مختلف و در گونه‌های ادبی خلق شده است. این ظرفیت ادبی فراهم شده در کنار تکنولوژی رسانه‌ای فرصتی ایجاد کرده است تا مخاطبین به راحتی بتوانند به کتاب‌های مورد علاقه خود به هر زبانی دسترسی داشته باشند.

هيأت مذهبی می‌توانند با راه‌اندازی نمایشگاه‌های موضوعی کتاب، مسابقات کتاب‌خوانی و پویش‌های مطالعاتی با محوریت آثار موجود درباره واقعه عاشورا و موضوعات پیرامون آن، موجب رونق بخشیدن به این مهم باشند. اگرچه هيأت به دلیل حجم گسترده فعالیت‌های در این ایام، فرصت و شرایط لازم را برای پرداختن به این موضوعات پیدا نمی‌کنند اما با برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از جوانان و نوجوان خوش فکر برای تشویق مخاطبین به کتابخوانی، می‌توان به غنای فرهنگی فعالیت‌هایشان بیافزایند.

هيأت مذهبی ماه‌ها نشست برنامه‌ریزی و پیش‌بینی برای برگزاری مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) برگزار می‌کنند تا ضمن کاستن آسیب‌ها و مشکلات سال‌های گذشته، بتوانند بهترین خدمات را ارائه کنند. هماهنگی‌های لازم برای سخنران و مداح؛ تجهیز هیئت به سیستم‌های صوتی و تصویری؛ تهیه و تدارک منابع مالی برای پذیرایی و موضوعات مختلف مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد اما شاید بعُد فرهنگی، مظلوم‌ترین بحث در میان دغدغه‌های مهم آن‌ها باشد.

البته گاهاً برخی از هیئت‎های موفق در سال‌های گذشته کتاب‌های عاشورایی را در قالب نمایشگاه‌هایی در کنار هیئت با تخفیف ارائه می‌کردند که موجب دلگرمی و خرسندی بود اما دردسرهای کار و دیده نشدن زحمات این عزیزان عاملی بود تا کمترین رغبت به ادامه آن وجود داشته باشد. حالا که گرانی کاغذ خودش بهانه‌ای دوری مردم از کتاب شده شاید از هر زمانی ضروری‌تر باشد که در کنار هیئت‌ها کتاب‌های عاشورایی را با تخفیف‌های ویژه عرضه کرد.

اگر بخواهیم برای حضور در مراسم عزاداری ماه محرم یک هیئت مناسب انتخاب کنیم، در کنار سخنران و مداح شاید آن دسته از هیئت‌هایی که بتوانند نمایشگاه‌های کتاب و فرهنگی دایر کنند شرایط مناسب‌تری را برای مخاطب خواهند داشت چراکه در این هيئت‌ها علاوه بر بهره گرفتن از برنامه‌های پیش‌بینی شده هیئت می‌توان کتاب مناسب خود را تهیه و در همین ایام مطالعه کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار