یادداشت/ حجت‌الاسلام کمال جهانبخشی

جبهه‌های دفاع مقدس از قله‌های مرتفع کربلا سرچشمه می‌گرفتند

جبهه‌های دفاع مقدس همچون چشمه‌هایی بودند که از قله‌های مرتفع کربلا سرچشمه می‌گرفتند و گویی خونی که در روز عاشورا بر خاک کربلا چکید در رگ‌های نوجوانان و جوانان رزمنده جاری بود.
کد خبر: ۳۶۰۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴ - 02September 2019

گروه استان‌های دفاع‌پرس - کمال جهانبخشی؛ وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب؛ «هرکس شعائر الهی را بزرگ دارد، این کار نشانه تقوای دل‌ها(ی آنها) است.»

ماه محرم از مصادیق شعائر الهی هست و وظیفه ما این است که این شعائر را حفظ کنیم؛ همچنان که رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در آن بحبوحه جنگ، با برپایی دسته‌های عزاداری و نوحه‌سرایی از اعتقاد و ایمانشان حفاظت می‌کردند.

بی‌شک فرهنگ عاشورا در ايجاد و تداوم انقلاب اسلامی تأثير فراوان داشته و به فرمايش حضرت امام خمينی (ره) ما هر چه داريم از محرم و صفر است. براي پی بردن به عمق تأثير فرهنگ عاشورا در دفاع مقدس بايد جلوه‌ها و يادگارهای دفاع مقدس يعنی وصيت‌نامه‌ها، نوشته‌ها و خاطرات شهدا و همچنين تابلوهای جبهه و جنگ، اسامی اماكن، مقرها، سنگرها، مناطق عملياتی و محورها، لشكرها، گردان‌ها، گروهان‌ها و به‌ویژه عمليات‌ها و رمز عمليات‌ها و شعرها و شعارهای جنگ را مطالعه و بررسی كرد.

با بررسی اينگونه مصاديق و آثار به جا مانده از دفاع مقدس به اين نتيجه می‌رسيم كه جبهه‌های دفاع مقدس همچون چشمه‌هايی بودند كه از قله‌های مرتفع كربلا سرچشمه می‌‌گرفتند و گویی خونی كه در روز عاشورا بر خاک كربلا چكيد در رگ‌های نوجوانان و جوانان رزمنده جاری بود.

پيشانی‌بندها و لباس‌نوشته‌ها حكايت از آرمان‌های رزمندگان بود كه زينت‌بخش پيشانی و لباس آن‌ها بود. عباراتی مانند يا اباعبدالله، يا حسين، زائر كربلا، يا حسين شهيد، مسافر كربلا، يالثارات الحسين، لبيك يا اباعبداالله، يا زيارت يا شهادت، يا زينب (س)، فدای لب تشنه حسين و كربلا كربلا ما داريم می‌‌آييم.

و اینک وظیفه نسل جوان و جنگ‌ندیده این است که باید از این یادگار و وصیت شهدا به خوبی حراست و حفاظت کنند تا آن را سینه به سینه به نسل‌های بعد از خودمان انتقال دهیم و برای منتقم خون امام حسین (ع) زمینه‌سازی کنیم تا که حق و عدالت را پیاده کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها