در نشست خبری «مسابقات ملی کتابت قرآن کریم» مطرح شد؛

غفلت ۱۰۰ ساله از هنر فاخر ایران/ خوشنویسی مقدس‌ترین هنر در خدمت قرآن و اهل بیت (ع) است

مدیر مدرسه هنر اسلامی به غفلت از هنر فاخر ایرانی اشاره کرد و گفت: خوشنویسی مقدس‌ترین هنری است که طی ۱۴۰۰ سال در خدمت قرآن و روایت اهل بیت (ع) بوده است.
کد خبر: ۳۶۰۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲ - 01September 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری اولین دوره «مسابقات ملی کتابت قرآن کریم» ظهر امروز با حضور «حجت‌الاسلام مصطفی حسینی» رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام «سید محمدحسین نواب» مدیر مدرسه هنر اسلامی و «احسان پورنعمان» مدیر مدرسه کتابت قرآن در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

خطاطی و کتابت قرآن، امری  مقدس است

حجت‌الاسلام مصطفی حسینی در این نشست ضمن تشریح اهداف این جشنواره اظهار داشت: با توجه به اهمیت و قداست کتاب آسمانی قرآن، از صدر اسلام موضوع خطاطی و کتابت قرآن به عنوان یک امر مقدس در دستور کار مسلمانان قرار داشته و کاتبان جایگاهی نظیر حافظان قرآن داشته‌اند و آدابی برای کتابت قرآن وجود داشته‌ است.

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: علیرغم کارهای خوبی که در خصوص کتابت قرآن پس از پیروزی انقلاب اسلامی رخ داده، سازمان اوقاف با توجه به فرمایش اخیر مقام معظم رهبری و دستور ایشان برای توجه به موضوع هنرهای قرآنی در مسابقات قرآن و با تصمیمات اخیر سازمان اوقاف برای تاسیس مدرسه هنر اسلامی، قرار شد بحث کتابت قرآن کریم در کنار مسابقات قرآن کریم برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال سازمان اوقاف با همکاری مدرسه اسلامی هنر، مدرسه کتابت قرآن را تأسیس کرد و بحث مسوولیت کتابت قرآن را نیز به مدرسه اسلامی هنر محول کرد.

آسان نویسی قرآن مورد تایید علما

حجت‌الاسلام حسینی گفت: اینکه قرآن را به‌گونه‌ای بنویسیم که آسان‌تر توسط جوانان و نوجوانان خوانده شود، مورد تایید علما است. سیاست مدرسه کتابت قرآن، ادامه حرکت دارالکتابت است. برخی علما، سلاطین به عنوان کاتب قرآن مطرح بوده‌اند و به این موضوع اهتمام داشته‌اند لذا کتابت قرآن باید همگانی و رواج داده شود و حداقل حوزه‌های علمیه به گذشته خودشان برگردند و دانشجویان رشته‌های معارف در این خصوص آموزش داده شوند.

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: ارتباط مستقیمی بین خط و توسعه فرهنگی وجود دارد به همین خاطر خیلی از کشورهای همسایه گوی سبقت را از ما ربوده‌اند و ما بخاطر برخی از اختلاف سلیقه‌ها بسیاری از این ظرفیت‌ها را از دست داده‌ام.

وی حمایت از خوشنویسان را یکی از وظایف مدرسه هنر اسلامی دانست و گفت: امسال چندین پروژه در خصوص کتابت کامل قرآن کریم با هنرمندان پیشکسوت منعقد شده است و در مدرسه کتابت موضوع تسهیلات حمایتی، خرید آثار هنرمندان را نیز خواهیم داشت. 

خوشنویسی مقدس‌ترین هنری در خدمت قرآن و روایت اهل بیت (ع)/ غفلت یک صده از هنر فاخر ایران

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام «سید محمدحسین نواب» مدیر مدرسه هنر اسلامی گفت: یکی از هنرهای اسلامی است که ۱۴۰۰ سال تلاش کرده مفاهیم دینی را منتقل کند، خوشنویسی است. همه متفق القول‌اند که خوشنویسی مقدس‌ترین هنری است که در خدمت قرآن و روایت اهل بیت (ع) بوده که متاسفانه در صده اخیر به این هنر بی نظیر کم توجهی شده است. یک کم توجهی بخاطر تکنولوژی بوده است اما غفلت دیگری شکل گرفته است چراکه شروع خوشنویسی از ایران است اما متاسفانه قرآن نسخ ایرانی وجود ندارد درحالی که خط نسخ ایرانی آثار شگفتی را آفریده است.

وی گفت: پرچم هنر اسلامی امروزه بر دوش ایران نیست چراکه در خوشنویسی ترکیه سرآمد شده است و حتی قطر و مالزی پرچم هنر اسامی را بردوش دارند. تلاش ما در مدرسه هنر اسلامی برای احیای نسخ ایرانی است. خط نسخ از ایران وارد ترکیه شده و حمدالله استاد خوشنویسی که از اهالی ترکیه است، شاگرد اساتید خوشنویسی ایرانی بوده است.

مدیر مدرسه هنر اسلامی خاطرنشان کرد: امروزه در منازل ما چند قرآن به خط عثمان طه وجود دارد اما قرآنی به خط ایرانی وجود ندارد. یکی از کارهای مدرسه کتابت، کارهای پژوهشی است چراکه سنت‌های فراموش شده‌ای وجود دارد که به پژوهش نیاز دارد. عمده کارهای پژوهشی جهان درباره خط نسخ و ثلث توسط مستشرقان صورت گرفته که باید خودمان در این عرصه کار کنیم.

خوشنویسی حال خوبی ندارد اما اساتید بزرگی داریم

حجت‎الاسلام نواب پژوهش و آموزش را در راستای مسابقات ملی خوشنویسی دانست تا استعدادها دیده شوند و افزود: یک بخش از این مسابقات در بخش اساتید حرفه‌ای با عنوان «کتابت فاخر» و بخش دیگری آن مربوط به جوانان با عنوان «کاتبان جوان» است؛ هدفمان در این بخش مشاهده نتیجه آموزش‌ها در صحنه عمل است چراکه جوانان آینده خوشنویسی ایران را رقم می‌زنند. خوشنویسی با اینکه حال خوبی ندارد اما اساتید بزرگی دارد که اتفاقات بزرگی را رقم زده‌اند.

وی تصریح کرد: وظیفه دارم از زحمات مرکز دارالکتابه بخاطر تلاش‌های سال‌های گذشته تشکر کنم؛ تلاش می‌کنیم با این مجموعه کار موازی نداشته باشیم. گام ابتدایی ما با خوشنویسی و خوشنویسان ترکیه در نمایشگاه بین‌المللی قرآن شکل گرفت و با این هم‌افزایی خواهیم توانست اتفاقات بزرگی را رقم بزنیم. در این نمایشگاه مقرر شد نمایشگاهی برای معرفی خط نسخ ایران، خارج از کشورمان و در ترکیه برگزار کنیم چراکه در مسابقات بین‌المللی نسخ ایرانی جزء مسابقات نیست.

وی تاکید کرد: تلاش ما این است که سرمایه‌ها و استعدادهای  جوانان شکوفا شود. هنر اسلامی به عنوان هنری که ۱۴۰۰ سال تلاش کرده در خدمت قرآن و اهل بیت (ع) باشد، فرصتی بود که ما از آن غافل بوده‌ایم. این موهبت الهی زبانی برای بیان دستورات و کلام الهی بوده است.

۲۰ برگزیده کتابت قرآن تجلیل می‌شوند

در بخش دیگر این نشست، «احسان پورنعمان» مدیر مدرسه کتابت در سخنانی گفت: فراخوان مسابقات در عید غدیر منتشر شد و عموم خوشنویسان و کاتبان در جریان این رویداد هستند و تا ۲۰ شهریور منتظر ارسال آثار از سوی کاتبان قرآن هستیم. پایان مهر داوری مرحله اولیه را انجام خواهیم داد و در دو بخش کتابت فاخر و کاتبان جوان ۲۰ برگزیده انتخاب خواهد شد.

وی گفت: یکی از مسائلی که با نظر شورای سیاست‌گذاری و با توجه به بررسی جشنواره‌های خوشنویسی مدنظر گرفته شده، تدوین شیوه‌نامه داوری است تا کاتبان در جریان داوری‌ها باشند و این مسئله را با کمک هیئت داوران آماده می‌کنیم تا این مسابقات نحوه داوری را در رشته‌های خوشنویسی ارتقاء دهد و از طرفی بتوانیم بهترین ملاک‌ها را برای کاتبان در نظر گرفته باشیم.

مدیر مدرسه کتابت در خصوص جوایز این مسابقات گفت: در دو رشته خوشنویسان می‌توانند شرکت کنند که به ترتیب نفر اول تا سوم، ۱۵۰، ۸۰، و ۵۰ میلیون ریال و ده جایزه تقدیری ۲۰ میلیون ریال را دریافت خواهند کرد. همچنین سه جایزه ۴۰، ۳۰ و ۲۰ میلیون ریالی برای بخش کاتبان جوان در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها