حجت‌الاسلام رئیسی:

عدم مسؤولیت‌پذیری موجب گسترش فساد و ظلم در جامعه می‌شود

رئیس قوه قضائیه شاخص زنده بودن را امر به معروف و نهی از منکر و داشتن احساس مسئولیت دانست و گفت: این موضوع بسیار مهم است و اگر در جامعه‌ای حس مسئولیت کمتر شد، باید شاهد گسترش فساد و انواع ظلم باشیم.
کد خبر: ۳۶۰۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹ - 07September 2019

بی مسؤولیتی در مقابل رشوه گرفتن در ادارات کم‌کاری استبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام و المسلمین «سید ابراهیم رئیسی» رئیس قوه قضائیه صبح امروز (شنبه) در همایش فعالان حوزه امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: نام‌گذاری هفته اول ماه محرم به برکت قیام امام حسین (ع) و فلسفه قیام امام حسینی به نام «هفته امر به معروف و نهی از منکر» بسیار به‌جا و مناسب است.

وی افزود: فضای عاشورایی جامعه ما اقتضاء می‌کند که با فلسفه قیام حسینی آشنا شویم و اینکه امروز کسی در کسوت آمر به معروف قرار گیرد، تأسی از امام حسین (ع) است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه موعظه کردن و موعظه شدن امر بسیار خوبی است، تصریح کرد: حجت از امر است و امر شرایط خود را دارد و در کلمات فقهای بزرگ هم به آن اشارات ویژه‌ای شده است. همچنین در نهی هم استعلایی وجود دارد و فقها هم در این باب بحث کرده‌اند. به طوری که برخی فقها، آمر به معروف را مجاهد در راه خدا مطرح کردند و برخی فقها در کتاب جهاد در این رابطه مباحثی را مطرح کردند.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر از جلوه‌های الهی است، خاطرنشان کرد: در این رابطه آمر به معروف و ناهی از منکر، مجاهد در راه خدا بودن و وظیفه جهادی بودن انجام دادن است. آمر به معروف و ناهی از منکر در جایگاه جانشینی خدا و رسول خداست به همین منظور از رسانه آمر باید سخن خدا شنیده شود. در روایات آمده که آمر به معروف و ناهی از منکر، جایگاه جانشینی خدا و پیغمبر خدا را دارند.

وی با اشاره به اینکه خلافت مراتبی دارد، گفت: موضوع امر به معروف و نهی از منکر مرتبه‌ای از خلافت است.

رئیس دستگاه قضا یادآور شد: جلوه‌ای از کار خلافت، قضاوت است؛ چون قضاوت شأن خدا و رسول خدا و امیر المومنین است. کسی که در جایگاه قضاوت قرار می‌گیرد، غیر از آنچه خدا حکم کرده است، حق ندارد حکم دیگری اعلام کند و باید حکم الله را بگوید. در هر دانشگاهی تحصیل کرده و دارای هر مدرکی که باشد، باز هم باید حکم الله را صادر کند و به این منظور در قضاوت شناخت حکم و موضوع لازم است و دخالت نکردن هیچ‌گونه حب و بغضی در قضاوت ضروری است.

حجت الاسلام رئیسی افزود: آمر به معروف و ناهی از منکر باید فقط امور خدا را معروف کرده و از برخی جهات نهی کند. به قول معروف اگر این موضوع برای حال‌گیری باشد، اسمش امر به معروف نیست و اگر امر به معروف شد، باید برای خدا باشد.

به گفته وی، در امر و نهی کردن آنچه در قضاوت است، حقیقت امر و نهی است. آمر در جایگاهی قرار دارد که خالق و رب آن را گفته است که آن جایگاه، جایگاه برتری محسوب می‌شود. در این‌جا خدا قدرتی به آمر به معروف و ناهی از منکر می‌دهد که امرکننده و نهی‌کننده با قدرت در جایگاه برتر قرار گیرد. در اینجا خود شخص در جایگاه برتر نیست، بلکه این به واسطه آمر به معروف بودن است که در جایگاه برتر قرار می‌گیرد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: به این جهت باید قدرتمندانه این موضوع را پیگیری کرد تا موضوع امر به معروف و نهی از منکر محقق شود. در برخی از اوقات به یک بار گفتن‌ها نباید اکتفا کرد و اگر لازم شد چندین بار باید گفت، تا تلاش برای تحقق امر به معروف صورت گیرد؛ چرا که معروف به اندازه تمام زیبایی‌های عالم و منکر به اندازه تمام پلشتی‌ها در عالم است.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه اخلاق کریمه، باور‌های الهی از بهترین معروف‌ها محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: برای تحقق معروف‌های اداری، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی در کسب و کار و بازار و در حوزه‌های مختلف اخلاقی و اقتصادی باید تلاش‌های زیادی شود و همه آنچه نباید‌ها در حوزه کسب و کار و حوزه‌های مختلف است، باید لحاظ شود.

وی با تأکید بر اینکه در تحقق امر به معروف و نهی از منکر همه باید حس داشته باشند، گفت: کسی که امر به معروف نکند و حس این کار را نداشته باشد، طبق روایات یک فرد مرده است و بنابراین شاخص زنده بودن، امر به معروف و نهی از منکر و همچنین احساس مسئولیت است.

حجت الاسلام رئیسی ادامه داد: این امر به اندازه‌ای مهم است که در روایات آمده که تمام فرایض بند به این فریضه است. اگر در جامعه‌ای حس مسئولیت کمتر شد، باید شاهد گسترش فساد و انواع ظلم‌ها باشیم. تا جایی که وجود مقدس امیرالمومنین فرموده‌اند، اگر امر به معروف و تسلط اشرار در جامعه را در کفه ترازو قرار دهند، اگر امر به معروف در کفه سنگین‌تر قرار گیرد، اشرار در آن جامعه وجود نخواهند داشت.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: امروز فضای کشور فضای «مقاومت» است؛ نه مذاکره.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار