همزمان با تاسوعای حسینی؛

مازندران به سوگ و ماتم عزای «حسین (ع)» نشسته‌ است

همزمان با تاسوعای حسینی، مازندران سیاه‌پوش، شاهد برگزاری آیین‌های باشکوه عزاداری، اجتماعات عظیم سوگواران اباعبدالله‌الحسین (ع) در نقاط مختلف بود و مردم نماز ظهر تاسوعا را باشکوه خاصی برگزار کردند.
کد خبر: ۳۶۱۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۷ - 09September 2019

مازندران به سوگ و ماتم عزای «حسین (ع)» نشسته‌استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، به هر طرف که می‌نگری پرچم عزای حسین (ع) برافراشته است و مردم سیاه‌پوش و سوگوار شهادت سید و سالار شهیدان کربلا حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) هستند.

اینجا دیار علویان است و عشق و ارادت به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در رگ و جان مردم مازندران ریشه دوانده و به قول شاعر: «رشته‌ای بر گردنم افکنده دوست/ می‌برد آنجا که خاطرخواه اوست»

اینجا مردم «حسینی» هستند و همه جا «حسینیه» ای شده برای گردهم آمدن عزاداران حسین (ع)؛ کوچه به کوچه، خیابان به خیابان، هیئت به هیئت، مسجد به مسجد، حسینه‌ها و تکایا، امامزادگان و یادمان‌های شهدا، مجلس عزای حسین برپاست و مردم برای حضور در مجالس و محافل سید الشهدا گوی سبقت از دیگری می‌ربایند.

مردم علوی‌تبار مازندران که از دیرباز پایبند آداب و رسوم گذشتگان خود بوده‌اند و طبق آیین‌های دینی خود که از گذشتگان وام گرفته‌اند برای زنده نگه داشتن قیام حسین و نهضت خونین عاشورا از هر آنچه در توان دارند مایه می‌گذارند.

از شرق تا غرب مازندران را که بنگری آیین‌های باشکوه عزادارای را می‌بینی که هر کدام برای خود پیشینه تاریخی دارند. از مراسم عزاداری و سینه‌زنی و دسته روی گرفته تا آیین‌های باشکوه علم گردانی و نخل‌گردانی و تعزیه‌خوانی و صبح خوانی وشام غریبان و مجمع‌گذاری و تشت‌گذای و اطعام‌دهی و... همه و همه حکایت از دلباختگی و دلداگی مردم این سرزمین به امام حسین (ع) دارد.

حکایت، حکایت عشق و جنون آمیخته با شعور و معرفت مردمی است که عمری‌است زندگی‌شان با حسین گره خورده و هر جا که نام اباعبدالله می‌آید داشته‌ها و نداشته‌شان را به میدان می‌آورند و خرج ارباب می‌کنند.

پای روضه‌هایی که بوی حسین می‌دهد، می‌نشینند تا رزق روح‌شان شود و دل را در کوچه نام حسین صیقل می‌دهند تا آبرو بگیرند.

تاسوعا و عاشورا که از راه می‌رسد جای‌جای این استان رنگ ماتم و حزن و عزا می‌گیرد؛ اصلا محرم که می‌شود غم به دل‌ها خانه می‌کند و همه در تدارک مراسم برای ارباب سر از پا نشناخته قدم برمی‌دارند تا در نینوای حسین حضور یابند.

امروز همزمان با تاسوعای حسینی، مازندران سیاه‌پوش، شاهد برگزاری آیین‌های باشکوه عزاداری، اجتماعات عظیم سوگواران اباعبدالله‌الحسین (ع) در نقاط مختلف بود و مردم نماز ظهر تاسوعا را باشکوه خاصی برگزار کردند و امشب و فردا نیز این استان در سوگ این امام همام عزادار است.

انتهای پیام/    

نظر شما
پربیننده ها