یادداشت/ سردار یعقوب زهدی

چگونه تردیدها برای تشکیل یگان توپخانه سپاه از بین رفت؟

اولین قبضه‌های غنیمتی توپخانه در عملیات ثامن‌الائمه (ع) به دست نیرو‌های سپاه افتاد و آن‌ها را سازماندهی کردند ولی هنوز در تشکیل توپخانه برای سپاه تردید وجود داشت. عملیات‌های پیروز فتح‌المبین و بیت‌المقدس بیش از ۲۰۰ قبضه توپ غنیمتی برای ما به ارمغان آورد و دیگر جای هیچ تردیدی باقی نماند.
کد خبر: ۳۶۱۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۱ - 25September 2019

//به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس‌، سردار یعقوب زهدی از فرماندهان توپخانه دوران دفاع مقدس یادداشتی اختصاصی را با محوریت عملکرد توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنگ تحمیلی در اختیار خبرگزاری دفاع مقدس قرار داد که در ادامه می‌خوانید:

اوج عملکرد توپخانه سپاه به لحاظ کمی و کیفی در عملیات کربلای ۵ بود. عملیات کربلای ۵ جنگ آتش بود؛ ارتش بعثی با استعداد توپخانه بیش از هزار قبضه، در برابر ما صف‌آرایی کرده بود. علاوه بر آن زمین هم به نفع او بود زیرا ۲۷۰ درجه صحنه عملیات در اختیار او بود و ما در ۹۰ درجه مستقر بودیم.

در این عملیات ۴۵ گردان توپخانه داشتیم که ۱۰ گردان آن مامور از ارتش و ۳۵ گردان آن سازمانی سپاه بود. برای پشتیبانی عملیات معادل ۷۰۰ قبضه توپ فعال بود.

در اثنای عملیات به شهید شفیع زاده گفتم «یادت هست در ابتدای جنگ در حصر آبادان با یک قبضه خمپاره ۱۲۰ که روزی دو گلوله سهمیه داشت می‌جنگیدی؟» گفت: «بله. گلوله برای ما مثل جواهر بود آن‌ها را با آستین‌مان برق می‌انداختیم و در قفسۀ سنگر قرار می‌دادیم. یک روز که در دیدگاه دیدبانی می‌کردم یک گلوله خمپاره که با الله‌اکبر شلیک شد آمد روی برجک یک تانک، سه تا رگباری درخواست کردم تا چند تانک و نفربر کنار آن تانک هم منهدم شود. شهید مهدی باکری که پای قبضه بود گفت «حسن، الله بنده‌سی، چه خبرته دونه به دونه!» گفتم «حالا ۷۰۰ قبضه توپ تحت امر شماست و در این عملیات بیش از یک میلیون گلوله شلیک کرده‌اند. اگر خوب نگاه کنیم قدرت خدا و تحقق وعدۀ الهی در نصرت به مومنین صابر را می‌بینیم و این بزرگترین درس خداشناسی است.»

در آن روز‌های ابتدای جنگ که با آن امکانات کم می‌جنگیدیم هرگز تصور نمی‌‎کردیم که روزی صاحب چند گردان توپخانه شویم. اولین قبضه‌های غنیمتی توپخانه در عملیات ثامن‌الائمه (ع) به دست نیرو‌های سپاه افتاد و آن‌ها را سازماندهی کردند ولی هنوز در تشکیل توپخانه برای سپاه تردید وجود داشت، چون اولا توپ، سلاح گرانقیمتی بود و تهیه آن مشکل، ثانیا برخی فرماندهان، سازمان توپخانه را موجب سنگینی سپاه و مغایر با چالاکی آن می‌دانستند. عملیات‌های پیروز فتح‌المبین و بیت‌المقدس بیش از ۲۰۰ قبضه توپ غنیمتی برای ما به ارمغان آورد و دیگر جای هیچ تردیدی باقی نماند. برادر محسن رضائی فرمانده وقت کل سپاه، حکمی را در ابتدای سال ۱۳۶۱ برای تشکیل توپخانه سپاه خطاب به شهید حسن تهرانی مقدم صادر کرد.

برادرانی که در خمپاره و دیدبانی سابقه داشتند و کسانی که سربازی را در توپخانه ارتش خدمت کرده بودند، جمع شدند و با هدایت و برنامه‌ریزی شهید تهرانی مقدم و شهید شفیع زاده و دیگر یارانشان توپخانه سپاه را شکل دادند بطوریکه به فاصلۀ کمتر از دو ماه آتشبار‌های سپاه در کنار توپخانه ارتش در عملیات رمضان انجام ماموریت کردند.

با همت و تلاش ایثارگرانه برادران و عنایت و نصرت الهی، رشد و توسعه توپخانه سپاه به سرعت ادامه یافت بطوری که در عملیات والفجر ۸ و عملیات کربلای ۵ حماسه‌های بیادماندنی از آتش توپخانه را آفریدند که از عوامل تعیین‌کننده در موفقیت رزمندگان اسلام بود.

رزمندگان توپخانه در دفاع مقدس با کوله‌باری از تجربه در صحنه جنگ سوریه برای دفاع از حرم اهل بیت و حریم اسلام حاضر شدند و با تشکیل و سازماندهی توپخانه قدرتمند از نیرو‌های داوطلب در کنار توپخانه ارتش سوریه و با بهره‌گیری از آموخته‌های تاکتیکی و تکنیکی هشت سال دفاع مقدس توانستند تروریست‌های تکفیری را تارومار کنند و نقش موثری را در پیروزی عملیات‌ها ایفا کنند.

هم اکنون توپخانه نیروی زمینی سپاه که با تشکیل یگان‌های موشکی قدرت آتش خود را کامل کرده و با بکارگیری تکنولوژی نوین در هدایت آتش و گلوله‌های هوشمند نقطه‌زن قادر به پشتیبانی موثر از هرگونه عملیات آفندی و پدافندی یگان‌های رزمی و در کنار توپخانه قدرتمند ارتش پشتوانه مطمئن و محکمی برای نیرو‌های مسلح تحت فرماندهی رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

در هفته دفاع مقدس جا دارد از فرماندهان شهید و قریب هزار و ۴۰۰ شهید توپخانه سپاه در دفاع مقدس که راه مولایشان حضرت سیدالشهدا را پیمودند، یادی کنیم. 

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار