گفت‌وگوی دفاع‌پرس با سردار مهری؛

پایش روند مهارت‌آموزی سربازی توسط سازمان وظیفه عمومی ناجا/ برخورد با مراکز مشاوره غیرمجاز/ مشمولان بدون وثیقه می‌توانند به عتبات عالیات سفر کنند

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا با بیان اینکه سربازانی که دوره مهارت‌آموزی را گذرانده باشند، تسهیلات دریافت می‌کنند، گفت: در سازمان وظیفه عمومی مقرر شده است که قبل از خدمت، حین خدمت و پس از آن روند مهارت‌آموزی و راه‌اندازی کسب و کار رصد و پایش شود.
کد خبر: ۳۶۱۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸ - 15September 2019

گروه اجتماعی دفاع‌پرس: آغاز سن جوانی پسران با دغدغه‌ای مهم به نام «سربازی» همراه است. برخی با ورود به دانشگاه، خدمت خود را به تعویق می‌اندازند و برخی به دنبال کسر خدمت و معافیت هستند. هرچند طرح‌هایی همچون مهارت‌آموزی سربازان در حال اجراست، اما کماکان بسیاری از جوانان تلاش دارند که مدت خدمت سربازی خود را به حداقل برسانند تا زودتر وارد بازار کار شوند؛ البته امید است با توسعه طرح‌های مهارت‌آموزی شاهد این باشیم که جوانان برای تأمین آینده خود، نسبت به گذراندن خدمت سربازی اشتیاق داشته باشند تا سربازی را دورانی جهت کسب آمادگی بیشتر برای ورود به جامعه و بازار کار بدانند.

بر این اساس، خبرنگار دفاع‌پرس گفت‌وگویی را با سردار «تقی مهری» رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در خصوص موضوعاتی از قبیل حضور جوانان مشمول در مراسم اربعین، برخورد با مراکز مشاوره غیر مجاز و برگزاری طرح مهارت‌آموزی انجام داد که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

دفاع‌پرس: دوره‌های مهارت‌آموزی ستاد کل نیرو‌های مسلح تا چه حد توانسته در اشتیاق جوانان به سربازی کمک کند؟

طبق تدابیر ستاد کل نیرو‌های مسلح که به همه سازمان‌های نیرو‌های مسلح ابلاغ شده است، سربازان در حین خدمت سربازی می‌توانند مهارت‌هایی را در حوزه‌های مختلف فرا گیرند؛ در سازمان وظیفه عمومی ناجا یک بستر مشخص ایجاد شده است که مشمولان می‌توانند در آن ثبت نام و مهارت خود را ثبت کنند.

پایش و رصد طرح مهارت آموزی سربازی توسط سازمان وظیفه عمومی ناجا/ برخورد با مراکز مشاوره غیرمجاز/ مشولان بدون وثیقه می‌توانند به عتبات عالیات سفر کنند

دوره‌هایی تعیین شده که سربازان آموزش‌های لازم را در همان رشته‌هایی که از قبل از اعزام به خدمت اعلام کردند، فرا می‌گیرند. شعار ما این است که هر سربازی که به خدمت مقدس سربازی اعزام می‌شود، یک مهارت را کسب کند تا بعد از خدمت سربازی از طریق آن بتواند درآمدزایی داشته باشد.

طبق تفاهم‌نامه‌های که بین ستاد کل نیرو‌های مسلح و دولت امضا شده است، سربازانی که دوره مهارت‌آموزی را گذرانده باشند، تسهیلات دریافت می‌کنند؛ در سازمان وظیفه عمومی مقرر است قبل از خدمت، حین خدمت و پس از آن روند مهارت‌آموزی و راه‌اندازی کسب و کار رصد و پایش شود.

دفاع‎‌پرس: مراکز مشاوره بدون مجوزی راه‌اندازی شده است که به مشمولان در خصوص معافیت مشاوره می‌دهند؛ آیا برنامه‌ای برای برخورد با این مراکز دارید؟

در گذشته در این‌باره اطلاع‌رسانی شده است و مراکز مشاوره‌ای را که در این راستا فعالیت می‌کنند و به مشمولان مشاوره می‌دهند، مورد تأیید ما نیست؛ زیرا مشاوره ناقص می‌دهند؛ در ماه گذشته شاهد این بودم که برخی مشمولان به دلیل راهنمایی غلط این مراکز دچار مشکل شدند.

تنها مرجعی که می‌تواند مشاوره قانونی، دقیق و کامل به مشمولان ارائه دهد، سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی است که تمام قوانین، مقررات و بخشنامه‌های جدید را به‌روز در اختیار دارد و می‌تواند بهترین مشاوره را ارائه دهد.

سازمان وظیفه عمومی ناجا از طرق مختلف به مشمولان سربازی مشاوره ارائه می‌دهد؛ مشمولان می‌توانند از طریق سایت پلیس به سازمان وظیفه عمومی ناجا مراجعه و مشاوره دریافت کنند؛ همچنین مشمولان می‌توانند از طریق تلفن و پیامک مشاوره دریافت کنند.

پایش و رصد طرح مهارت آموزی سربازی توسط سازمان وظیفه عمومی ناجا/ برخورد با مراکز مشاوره غیرمجاز/ مشولان بدون وثیقه می‌توانند به عتبات عالیات سفر کنند

جهت‌گیری سازمان وظیفه عمومی ناجا بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در امر اطلاع رسانی و خدمات الکترونیک است و خوشبختانه امروز از جایگاه خوبی برخوردار است.

دفاع‌پرس: با توجه به در پیش بودن اربعین حسینی، مشمولان برای خروج از کشور و حضور در این مراسم چه اقداماتی باید انجام دهند؟

کسانی که می‌خواهند در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی حضور پیدا کنند به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ کسانی که ممکن است مشمول اما در حال تحصیل هستند و معافیت تحصیلی دریافت کردند، افرادی که ممکن است دانش آموز باشند و کسانی که طلبه هستند. برای این سه گروه، سامانه‌ای پیش‌بینی شده است به آن‌ها تسهیلات مناسبی ارائه دهد؛ در نیروی انتظامی بین پلیس اطلاعات و امنیت عمومی، اداره گذرنامه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و مدیریت حوزه‌های علمیه توافقاتی صورت گرفته که این سه گروه بدون گذاشتن هرگونه وثیقه‌ای بتوانند به عتبات عالیات سفر کنند.

دفاع‌پرس: طرح کسر خدمت فرزندان ایثارگران که سالیانه 20 هزار نفر می‌توانند از آن استفاده کنند، اکنون در چه وضعیتی است؟

هیچگونه محدودیتی در کسر خدمت فرزندان ایثارگران نداریم و این افراد حتی کسانی که حین خدمت هستند، می‌توانند با حضور در  سازمان وظیفه عمومی از این طرح استفاده کنند.

دفاع‌پرس: متاسفانه کسانی کارت‌های پایان خدمت را جعل می‌کنند؛ پلیس با این افراد چه برخوردی می‌کند؟

موضوع جعل در همه حوزه‌ها ممکن است که وجود داشته باشد. از ابتدای سال تا کنون تعداد اندکی کارت جعلی کشف شد و پلیس طبق گزارش‌هایی که دریافت می‌کند با کسانی که اقدام به جعل کارت‌های پایان خدمت می‌کنند، برخورد خواهد کرد.

پایش و رصد طرح مهارت آموزی سربازی توسط سازمان وظیفه عمومی ناجا/ برخورد با مراکز مشاوره غیرمجاز/ مشولان بدون وثیقه می‌توانند به عتبات عالیات سفر کنند

دفاع‌پرس: چند درصد از مشمولانی که دفترچه سربازی پست می‌کنند، جذب سازمان‌ها می‌شوند؟

طبق برنامه‌ریز‌های صورت گرفته، ستاد کل نیرو‌های مسلح سالیانه برای وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف سهمیه تعیین می‌کند و مدت‌زمان خدمت سربازی کسانی که در این مراکز حضور پیدا می‌کنند، 24 ماه است.

دفاع‌پرس: چه پیامی برای کارکنان وظیفه نیروهای مسلح دارید؟

از زحمات و اقدامات سربازانی که در نیرو‌های مسلح در حال گذراندن سربازی خود هستند، تشکر می‌کنم. امنیت ما مدیون نیرو‌های مسلح به ویژه سربازانی است که در مرزها، شهر‌ها و روستاها حضور دارند. اگر امنیت نباشد، هیچ کار فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی صورت نخواهد گرفت و سربازان بدانند که نقش آن‌ها بسیار مهم است.

همان‌طور که در قانون هم تاکید شده است، اگر هر فرد ذکور ایرانی سربازی خود را انجام دهد، امنیت پایدار برای آیندگان برقرار خواهد ماند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار