رئیس پژوهشکده دولت اسلامی:

اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت کشیدن نیست

برنامه «گفت‌وگوی سیاسی» با موضوع (تحلیل و تبیین مقاومت در اندیشه رهبری به خصوص محور مقاومت در منطقه) با حضور ناصر فخاری، استاد دانشگاه، پژوهشگر، کارشناس مسائل سیاسی و رئیس پژوهشکده دولت اسلامی روانه آنتن شبکه رادیو گفت‌وگو شد.
کد خبر: ۳۶۲۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶ - 20September 2019

اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت کشیدن نیست/ برخی برای رابطه با آمریکا قرآن را هم تحریف می‌کنندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «ناصر فخاری» پژوهشگر و کارشناس مسائل سیاسی و رئیس پژوهشکده دولت اسلامی در مصاحبه‌ای اظهار داشت: برخی افراد داخلی مسئول در گفتمان رقیب سال ۱۳۸۲ در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، کتابی تحت عنوان «مبانی برنامه چهارم» نوشتند، در این کتاب که شرک مطلق است، در مقدمه‌اش آمده، دنیا به مثابه یک ارکست سمفونیک است که یک رهبر ارکست دارد و او ملودی را تعریف می‌کند و به هر کسی سازی می‌دهد، ما باید آن ساز را بگیریم و در آن ملودی بنوازیم. رهبر این ارکست آمریکاست! این سخن شرک است یا نه؟!

وی افزود: نواختن در ارکستری به رهبری آمریکا نقطه مقابل گفتمان انقلابی است یا خیر؟ چنین کتابی را در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جمهوری‌اسلامی نوشتند، بعد بزرگان نظام دستور می‌دهند، این کتاب را جمع و خمیر کنند. چون مقدمه و درون کتاب شرک است، کتابی که قرار بود، مبانی برنامه چهارم که نقطه عزیمت به سمت چشم‌انداز است، حرکت چشم‌انداز با این مبانی است که دنبال رو ساز آمریکا باشیم! ما قرار است در مسیری که آمریکا برایمان تعیین می‌کند، حرکت کنیم؟!

رئیس پژوهشکده دولت اسلامی ادامه داد: بنابراین وقتی سخن از مقاومت می‌زنیم، یعنی عدم تبعیت از کافرین. زیرا لااله الا الله گفتیم و پس از آن دیگر نمی‌توانیم به کافرین اقتدا کنیم. وقتی پنج وعده در نماز ایاک نعبد و ایاک نستعین می‌خوانیم، آیا در نمازمان دروغ می‌گوییم؟! اگر قرار است که از آمریکا تبعیت کنیم و در ملودی او بنوازیم، پس این چه توحیدی است که ما داریم! البته بعدا آفرادی قرآن را تفسیر می‌کنند، در آنجا که قرآن می‌گوید وقتی به شما سخت گذشت، آیا ما زمین را برای شما فراخ قرار ندادیم؟ بعضی افراد به جای آن‌که از این آیه برداشت هجرت و مقاومت کنند و پای مبانی الوهیت بایستند، از آن به برداشت به مذاکره و سازش با دشمن می‌کنند!

ناصر فخاری گفت: لذا برخی افراد طرفدار سازش با آمریکا اگر بخواهند تئوری خودشان را پیاده کنند، مجبور هستند، تحریف در قرآن و قیام سیدالشهداء هم بکنند. ما در عین حال قصد انزوا و قطع رابطه با جهان را نداریم، رابطه با دنیا جزء مطالبات ماست و در این رابطه حرف برای گفتن بسیار داریم. برخی کشورها از صدور انقلاب ترسیدند، در حالی که ما با صدور انقلاب قصد نداشتیم که جغرافیا بگیریم، ما یک پیام فرهنگی را به دنیا مخابره کردیم که دشمنان ما فهمیدند، پیام فرهنگی ما، پیامی است که مستضعفان دنیا را بیدار می‌کند.

وی افزود: کشورهای سلطه‌گر از پیام فرهنکی انقلاب ترسیدند و با کمک کشورهای منطقه جنگ تحمیلی را علیه ما راه انداختند، به جنگ بسنده نکردند، رفتار فشار حداکثری و تحریم‌های مختلف راه انداختند. در حالی که همه این رفتارها بهانه بود، آنها فهمیده بودند، گفتمان انقلاب‌اسلامی، گفتمانی است که می‌تواند مرزها را در نوردد. حال ما در برابر این رفتارهای سلطه‌گرانه چه کردیم؟

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: درباره اقتصاد مقاومتی باید اشاره کنم، وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی است، در اینجا هم واژه مقاومت به کار بردیم، حالا باید دید مقاومت در حوزه اقتصاد به چه معناست؟ برخی از همان روزی که رهبری گفتمان اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، برداشت‌شان بر این بود که این اقتصاد ریاضتی است! بر آن شدند که در اداره‌ها و سازمان‌ها جلوی اضافه کارها را بگیرند و هزینه‌ها را کم کنند. در حالی که مساله کاهش حقوق‌ها نبود، اما یکی از اضلاع اقتصاد مقاومت تغییر الگوی مصرف است.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها