معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش:

حمله هوایی ۱۴۰ فروندی به عراق معادلات جنگ را تغییر داد

امیر «مهدی هادیان» گفت: نیروی هوایی در روز اول مهر سال ۵۹، با حمله غرورآفرین ۱۴۰ فروندی به دشمن، حماسه بزرگی را خلق کرد که به‌عنوان نقطه عطفی در دفاع مقدس، سرنوشت جنگ را تغییر داد و در این حمله بسیاری از مناطق حساس و حیاتی عراق مورد حمله قرار گرفت.
کد خبر: ۳۶۳۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶ - 23September 2019

حمله هوایی ۱۴۰ فروندی به عراق معادلات جنگ را تغییر دادبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ خلبان «مهدی هادیان» معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در مراسم تجلیل از قهرمانان و حماسه‌سازان پاسخ هوایی ۱۴۰ فروندی نیروی هوایی ارتش علیه دشمن متجاوز (عملیات کمان ۹۹)، که شب گذشته در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس، بی‌شک تحقق وعده الهی بود و به منشأ بسیاری از تحولات در حوزه قدرت‌های سخت و نرم در داخل کشور، منطقه و بین‌الملل تبدیل شد؛ همچنین بسیاری از نظریات در حوزه جنگ‌های سخت را دچار تغییر و تحول کرد.

وی با بیان این‌که مؤلفه‌های گوناگونی در خلق حماسه‌های دوران دفاع مقدس وجود دارد، افزود: آموزه‌های قرآنی و دینی به‌ویژه آموزه‌های قیام حضرت سیدالشهداء (ع)، نقش بی‌بدیل حضرت امام خمینی (ره)، حضور آحاد مردم انقلابی و نقش دولتمردان و نیرو‌های مسلح از ارکان و مؤلفه‌های حماسه‌های دوران دفاع مقدس هستند.

امیر هادیان با اشاره به دیدگاه بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران درباره نیروی هوایی گفت: امام خمینی (ره) نیروی هوایی را با عنوان «نیروی الهی» خطاب و مفتخر کردند و امام خامنه‌ای نیز درباره نیروی هوایی فرمودند «نیروی هوایی یک مجموعه باشکوه و زیباست؛ آمیزه‌ای است از نظامی‌گری، دانش، فناوری، شجاعت و هنر».

معاون هماهنگ‌کننده نهاجا تصریح کرد: قبل از جنگ تحمیلی، ما در وضعیت هواپیما‌های شکاری و بمب‌افکن، صاحب هواپیما‌های F۵، F۴ و F۱۴ بودیم و در وضعیت ناوگان ترابری نیز هواپیما‌های ۷۴۷، ۷۰۷، C۱۳۰ و F۲۷ را داشتیم. از طرف دیگر نیز پدافند هوایی که آن روز‌ها در زیرمجموعه ارتش بود، شامل سایت‌های راداری، سایت‌های شنود، موشک‌های «هاگ» و سامانه‌های ۲۰ میلی‌متری بود.

وی گفت: بعد از انقلاب اسلامی و خروج مستشاران نظامی خارجی و تحریم‌های ظالمانه، آموزش‌ها متوقف شد و در موضوع آماد و نگهداری هم به دلیل این‌که پشتیبانی لازم را نداشتیم، بخشی از ناوگان هوایی ما زمین‌گیر بود؛ اما رزمندگان نیروی هوایی به گونه‌ای عمل کردند که آمریکایی‌ها حتی فکر آن را هم نمی‌کردند این همه توانایی در متخصصان فنی و خلبانان ما با توجه به تحریم‌ها، وجود داشته باشد که بتوانند نیروی هوایی را در اقتدار کامل نگه دارند.

امیر هادیان با بیان این‌که دشمن بعثی و حامیانش در معادلات خود برای شروع جنگ، نیروی هوایی را نادیده گرفته بودند و این نیرو با غیرت و ایمان کارکنان خود وارد عرصه نبرد شد، تصریح کرد: نیروی هوایی در روز اول جنگ تحمیلی یعنی ۳۱ شهریور سال ۵۹، تنها ۲ ساعت و نیم پس از آغاز تجاوز عراق، بر اساس آمادگی ذاتی خود، از طریق پایگاه‌های هوایی «شهید نوژه» همدان و «شهید یاسینی» بوشهر، اولین پاسخ کوبنده را به رژیم بعثی عراق داد و پایگاه‌های «شعیبیه»، «الرشید» و «کوت» را هدف قرار داد.

وی افزود: نیروی هوایی با تدبیر شهید «فکوری»، به لحاظ برنامه‌های عملیاتی، تعرض رژیم بعث عراق را پیش‌بینی کرده بود و با توجه به این‌که احتمال حمله برای نیروی هوایی نزدیک به یقین بود، یگان‌های عملیاتی آماده و طرح‌های عملیاتی به‌خوبی مشخص شده بودند که در روز اول مهر سال ۵۹، نیروی هوایی با حمله غرورآفرین ۱۴۰ فروندی، حماسه بزرگی را خلق کرد که به‌عنوان نقطه عطفی در دفاع مقدس، سرنوشت جنگ را تغییر داد و در این حمله بسیاری از مناطق حساس و حیاتی عراق ازجمله پایگاه‌های هوایی، پایگاه‌های زمینی و سکو‌ها و پالایشگاه‌های نفتی مورد حمله قرار گرفت تا آن‌جا که صادرات نفت عراق در روز اول عملیات به حداقل خود رسید و سه روز بعد نیز به طور کامل متوقف شد.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش خاطرنشان کرد: نیروی هوایی در سه‌ماهه اول جنگ، نزدیک به هفت هزار عملیات جنگی انجام داد و نزدیک به ۱۰۰ شهید را تقدیم انقلاب کرد؛ همچنین نزدیک به ۳۰۰ هزار عملیات را در کل دوران دفاع مقدس انجام داد که با توجه به روزشمار جنگ، نیروی هوایی، روزانه به صورت میانگین حدود ۱۰۰ عملیات انجام داده است.

وی گفت: محور عملیات‌های ما انهدام دشمن در خاک خود و خاک ما و همچنین پشتیبانی نزدیک هوایی از نیرو‌های سطحی، عکس‌برداری هوایی، ترابری هوایی و... بود و می‌توان گفت که در مجموع حدود ۴۴۰ عملیات زمینی سطحی در هشت سال دفاع مقدس صورت گرفت و در هیچ عملیات زمینی نبود که پشتیبانی نیروی هوایی وجود نداشته باشد؛ چه به لحاظ عکس‌هایی که قبل از عملیات‌ها برای شناسایی تهیه می‌شد و چه در حین عملیات‌ها که باید از نیرو‌های سطحی پشتیبانی صورت می‌گرفت و چه بعد از عملیات‌ها.

سرتیپ هادیان ادامه داد: در موضوع ترابری هوایی، به‌دلیل این‌که ما امکانات خوبی را در این زمینه در اختیار داشتیم، تجهیزات زیادی را در جریان دفاع مقدس جابه‌جا کردیم و نیرو‌های سطحی توانستند در کوتاه‌ترین زمان، در جبهه‌های حق علیه باطل نقش‌آفرینی کنند و ماشین جنگی عراق را که به سرعت در حال حرکت به عمق خاک میهن اسلامی ما بود را متوقف کنند که نیروی هوایی در این زمینه بسیار تأثیرگذار بود.

وی خاطرنشان کرد: از سال‌های ابتدایی تا اواسط جنگ به صورت مطلق برتری هوایی با جمهوری اسلامی ایران بود و در این زمینه هواپیما‌های نیروی هوایی پوشش هوایی لازم را انجام می‌دادند و در کنار سایت‌های موشکی ما، این اجازه را ندادند که دشمن بعثی، مراکز اقتصادی، سیاسی و شهر‌ها و حتی در خط مقدم جبهه، تعرض خاصی داشته باشد.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش تصریح کرد: امروز نیز به برکت خون شهدا و عنایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، مردم صدای هواپیما‌های جنگنده و ترابری ما را در آسمان می‌شنوند که در حال صیانت از آسمان جمهوری اسلامی ایران هستند.

امیر هادیان با اشاره به «جنگ نفت‌کش‌ها» گفت: اقتصاد ما در دوران دفاع مقدس به نفت گره خورده بود و در طول این دوران که هر روز جزیره «خارگ» مورد حمله دشمن قرار می‌گرفت. خلبانان نیروی هوایی و نیروهای پدافند هوایی همیشه‌بیدار ما هرگز اجازه ندادند که صادرات نفت کشور قطع و اقتصاد جنگ دچار مشکل شود و در موضوع تأمین کالا‌های اساسی هم به همین صورت بود.

معاون هماهنگ‌کننده نهاجا افزود: بعد از گذشت سالیانی از شروع جنگ، کشور‌های حامی «صدام» برای این‌که بتوانند معادلات جنگ را به نفع شرق و غرب رقم بزنند، نیروی هوایی عراق را بهسازی کردند و پیشرفته‌ترین تجهیزات آفندی و پدافندی را در اختیار آن قرار دادند.

امیر هادیان خاطرنشان کرد: بعد از دوران دفاع مقدس نیز نیروی هوایی برای صیانت از آسمان کشور، همچنان مأموریت‌های خود را انجام می‌دهد و فعالیت‌های ما در کلیه پایگاه‌ها به‌صورت ۲۴ ساعته برقرار است و هواپیما‌های شکاری ما به‌عنوان اولین لایه پدافند در عمق عمل می‌کنند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها