معلم شهید «قاسم‌نیا» از حضور در کلاس درس و جبهه تا شهادت در بمباران هوایی

شهید «محمدحسین قاسم‌نیا» از فرهنگیان استان قم بود که سال ۱۳۶۷ در بمباران هوایی مناطق مسکونی قم به همراه پدرش شهید «مسلم قاسم‌نیا» به شهادت رسید.
کد خبر: ۳۶۳۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰ - 24September 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم، معلم شهید «محمدحسین قاسم‌نیا» از شهدای فرهنگی استان قم است که علی‌رغم چندین بار حضور مستقیم در صحنه نبرد در جبهه، هنگامی که برای مرخصی آمده بود، بر اثر بمباران هوایی دشمن بعثی به همراه پدرش در محله «چاله کاظم» قم به شهادت رسید.

شهید قاسم‌نیا متولد سال ۱۳۴۶ در قم بود. وی چندین بار به عنوان نیروی بسیجی عازم جبهه شد و همزمان با قبولی در دانش‌سرای تربیت معلم و گذراندن دوره دو ساله، سال ۶۶ به عنوان معلم ابتدایی در روستای علی آباد قهستان قم مشغول خدمت شد.

«محمد احمدی» همرزم شهید و از جانبازان دفاع مقدس که علاوه بر حضور در جبهه، از زمان دانش آموزی و سپس تربیت معلم نیز با شهید قاسم نیا همراه و مانوس بوده در این رابطه می‌گوید: هر یک از ما دو نفر چندین نوبت به جبهه اعزام شده بودیم، اما اولین باری که با هم اعزام شدیم، سال ۶۳ در گردان امام سجاد (ع) بود. ابتدا برای آموزش‌های آبی خاکی به سد دز رفتیم سپس به مدت شش ماه به سردشت اعزام و محمدحسین در رسته کمک آرپی جی و من هم به عنوان بی‌سیم‌چی مشغول انجام وظیفه شدیم و پس از شهادت سردار شهید «مهدی زین الدین» فرمانده لشکر ۱۷، ترخیص شده و سپس در عملیات بدر شرکت کردیم.

معلم شهید «قاسم نیا» از حضور در کلاس درس و جبهه تا شهادت در بمباران هوایی

وی با بیان اینکه سال ۶۴ با هم از دبیرستان شهید رجایی قم در رشته تجربی دیپلم گرفتیم و همان سال تربیت معلم پذیرفته شدیم، ادامه می‌دهد: به مدت یک سال در مرکز تربیت معلم شهید بهشتی آستارا و یک سال دیگر هم در مرکز تربیت معلم شهید دستغیب تهران دوره‌های مربوطه را گذراندیم؛ در مدت حضور در آستارا نیز به جبهه اعزام شدیم و با استقرار در سوسنگرد، در منطقه والفجر ۸ در عملیات فاو شرکت کردیم.

همرزم شهید قاسم‌نیا که خود در عملیات کربلای ۴، ۵ و ۸ به افتخار جانبازی نائل شده است، می‌افزاید: اعزام ما به جبهه همچنان تا سال ۶۶ در عملیات والفجر ۱۰ ادامه داشت و این در حالی بود که از اول مهر سال ۶۶ به عنوان معلم به آموزش و پرورش قم معرفی شده بودیم؛ من در مدارس روستای جنت‌آباد و شهید قاسم‌نیا نیز در مدارس روستای علی‌آباد قهستان تدریس خود را آغاز کرده بودیم.

احمدی عنوان می‌کند: پس از عملیات والفجر ۱۰ برای مدت کوتاهی برای مرخصی به قم آمدیم؛ زمستان سال ۶۶ اوج حملات هوایی رژیم بعثی به مناطق مسکونی بود که چهار راه سجادیه واقع در خیابان چهارمردان (انقلاب) قم هدف بمباران هوایی قرار گرفت و جمع زیادی از عزاداران ایام فاطمیه (س) به شهادت رسیدند و همچنین منزل شهید قاسم‌نیا نیز تخریب شد.

خانواده این شهید عزیز به ناچار از آن محله نقل مکان کردند و در منزل جدید در محله چاله کاظم قم مستقر شدند، بمباران هوایی شهر‌ها همچنان ادامه یافت تا اینکه در ۱۷ فروردین سال ۶۷، مجددا بر اثر اصابت موشک به منزل جدید این شهید عزیز، خود و پدر بزرگوارش شهید مسلم قاسم نیا به شهادت رسیدند و در گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) قم به خاک سپرده شدند و اکنون محل بمباران و شهادت این دو شهید عزیز به «میدان موشکی» معروف است.

وی در مورد خصوصیات شهید قاسم‌نیا می‌گوید: این شهید بزرگوار جوانی متعادل، خوش‌خلق، داری جاذبه‌ای قوی بود و نسبت به انجام تکالیف مذهبی، اجتماعی و معنوی تقید خاصی داشت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار