ظریف:

آمریکا نمی‌تواند ایران را به زانو دربیاورد

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که تهران تسلیم فشارهای اقتصادی دولت ترامپ نخواهد شد.
کد خبر: ۳۶۳۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴ - 23September 2019

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا اظهار داشت: ما در حال مقاومت در برابر یک تجاوز بی‌سابقه از سوی ایالات متحده هستیم. من می‌توانم به شما اطمینان بدهم که ایالات متحده قادر نخواهد بود تا از طریق فشار ما را به زانو دربیاورد.

ظریف در ادامه تصریح کرد: این توهم را کنار بگذارید که بتوان ایران را با فشار شکست داد.

این مصاحبه ظریف در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل انجام شده است. حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران قرار است چهارشنبه در سازمان ملل سخنرانی کند. انتظار می‌رود روحانی یک طرح صلح جدید را برای منطقه خلیج فارس پیشنهاد دهد.

ظریف درباره اینکه آمریکا ایران را به خاطر حملات هوایی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی سرزنش کرده است، گفت: می‌دانم که ایران هیچ ارتباطی با این حملات ندارد. چه کسی آن را انجام داده است؟ من فقط این مساله را عنوان می‌کنم که یمنی‌ها مسئولیت آن را بر عهده گرفته‌اند. اگر شما به دنبال تئوری توطئه باشید و سئوال کنید چه کسی در انجام این حملات منفعت داشته است، فهرست بلندبالایی از کشورها و افرادی را می‌توان آماده کرد که از این حملات سود می‌برده‌اند که آمریکا و اسرائیل نیز جزء آنها هستند.

ظریف در ادامه در پاسخ به این سوال که ایران چه هزینه‌هایی را حاضر است برای عدم پذیرش درخواست‌های آمریکا بپردازد، گفت: من می‌توانم به شما اطمینان بدهم که ایالات متحده قادر نخواهد بود تا از طریق فشار ما را به زانو دربیاورد. آمریکایی‌ها می‌توانند یک توافق بهتر با ایران داشته باشند؛ اگر از ابتدا مذاکراتی بر اساس احترام را آغاز می‌کردند، بر اساس احترام متقابل و بر اساس پیشرفت به جلو. چهارشنبه آینده قرار است نشستی برگزار شود که چهار عضو از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به همراه آلمان در آن شرکت خواهند داشت به همراه من و نماینده عالی اتحادیه اروپا. صندلی آمریکا در این نشست خالی است، ولی هنوز این فرصت برای ایالات متحده وجود دارد تا از قانون تبعیت کرده و در این نشست شرکت کند.

ظریف درباره بازداشت «شی یو وانگ» دانشمند آمریکایی-چینی در ایران نیز تأکید کرد: علاقه‌مند هستم که وی به خانواده‌اش بازگردد و سپتامبر گذشته پیشنهاداتی را مطرح کردم تا وی را قادر سازد تا بازگردد. ولی اجازه بدهید درباره یک استاد دانشگاه صحبت کنم که بدون اتهام 9 ماه است در آمریکا زندانی است. به او ویزا داده شده است تا به آمریکا بیاید. ویزای وی در زمان پرواز به آمریکا لغو شده است. او هیچ جرمی انجام نداده است. من به همسر این استاد چه باید بگویم؟ این شهروند آمریکایی چینی بر اساس اتهام مطرح شده از سوی یک دادگاه در زندانی در ایران است. من پیشنهاد داده‌ام تا آنها مبادله شوند؛ چرا که من به عنوان وزیر خارجه نمی‌توانم به دادگاه‌های خودمان بروم و به آنها بگویم تا این مرد را آزاد کنند. من می‌توانم به دادگاه بروم و به آنها بگویم که «می‌توانم این مرد را با یک ایرانی مبادله کنم.»

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار