مجتهدزاده:

مهم‎ترین وظیفه زنان در دفاع مقدس نواختن موسیقی ایثار بود

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت: مهم‌ترین وظیفه زن نواختن موسیقی ایثار بود که موجب ترغیب مردانشان برای حضور در جبهه شد‌.
کد خبر: ۳۶۳۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۳ - 23September 2019

زنان مسلمان ایرانی احساس زنانه را با روح جهاد و شهادت درآمیختندبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نشست تخصصی نقش زنان در دفاع مقدس با محوریت زنان اسیر به مناسبت هفته دفاع مقدس امروز دوشنبه یکم مهر در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

در این مراسم مریم مجتهدزاده رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس، نرگس کریمی مشاور امور ایثارگران معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، خانم طاها دبیر انجمن ایرانی مطالعات زنان، شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران و دو تن از زنان آزاده کشور حضور داشتند.

مریم مجتهدزاده با اشاره به نقش زنان در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: انقلاب ما ارائه یک ایدئولوژی جدید بود. انقلاب اسلامی ایران نه وابسته به شرق و نه غرب بود. پیام رهایی بخش به مستضعفان داشت برای همین دولت‌های شرق و غرب این موضوع را برنمی‌تابیدند. برنامه ریزی‌هایی انجام شد و جنگی بر ما تحمیل کردند تا انقلاب اسلامی به ثمر نرسد. در ائتلافی نانوشته جنگی برابر همه دنیا شکل گرفت. کشورهای مختلف تسلیحات به صدام داده شد با این وجود ما پیروز شدیم. در این هشت سال نه ذره‌ای از خاک و نه از ارزش‌ها عقب نشینی نکردیم.

وی افزود: نقش زنان در این جنگ‌ شاخص و برجسته بود. اگر می‌خواستند معادلات عادی و عشقی که به همسر و فرزند داشتند مانع از حضور مردانشان در جنگ باشد قطعا پیروز نبودیم. اگر زنان ما صبور نبودند شاهد حضور پرشور جوانان نبودیم‌‌، مدیریت احساس در زنان ما بسیار قوی بروز و ظهور داشت. منافع ملی را ارجح بر منافع شخصی می‌دانستند، زنانی داشتیم با سه فرزند شهید که ناراحت بودند چرا فرزندان بیشتری نداشتند تا به جبهه بفرستند.

مدیر سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت: زنان هم در جبهه امدادی و پشتیبانی و نظامی حضور داشتند. بخشی از اقدامات زنان در دفاع مقدس به صورت اسناد جمع آوری شده که دهه فجر در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نمایش درخواهد آمد.

وی تصریح کرد: زمانی که گفتمان ایثار، صبر و استقامت این زنان در سطح جامعه نمایان شد، مدل سومی از نقش زن بروز پیدا کرد که عشق و مهر و محبت داشت و با روحیه شجاعت و شهامت امیخته شده و مردانه ترین میدان را به تصرف خود درمی‌آورد. از این رو مدلی از زنی که در صحنه اجتماعی و سیاسی سنگر سازی می‌کند‌ به جهان عرضه شد.

مجتهدزاده ادامه داد: این را در قالب همسران شهدا، خواهران و مادران شهدا دیدیم.‌ زنانی که در پشت مردان خود ایستادند و با رفتار خود شهید را در معرض دید همه قرار دادند. این نقش کمی نیست. نقش تبلیغاتی، نظامی، امدادی و پشتیبانی داشتند. مهمترین وظیفه زن نواختن موسیقی ایثار بود که موجب ترغیب مردانشان شد‌. از نظر روانشناسی ثابت شده یک زن در خانواده تا سه نفر را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد. اگر مردان ما از ناحیه زنان خود اطمینان خاطر نداشتند که خلا وجود ناشی از همسر و فرزند را به راحتی جبران کنند هیچگاه به جبهه نمی رفتند. جوامعی را داشتیم که تبعات از بین رفتن مردان خانواده تا مدت‌ها در ملتشان وجود داشت اما این اتفاق در کشور ما وجود نداشت.

مجتهدزاده ادامه داد: ما در جنگ نشان دادیم اگر وحدت داشته باشیم و ایستادگی کنیم می‌توانیم پیروز شویم. آنها خودباوری و ایمان را به ایرانیان یاد دادند. سبک زندگی ساده را ما در دوران دفاع مقدس دیدیم پایدارترین زندگی و عشق را آن زمان دیدیم. باید این ایمان را همچنان حفظ کنیم.

وی در پایان گفت: ما با الهام از زندگی شهدا می‌توانیم خیلی اط کارهای دشوار را انجام دهیم. شهدا اکسیر وجود ما را صیقل می‌دهند و تعالی بخش و جهت دهنده هستند.

انتهای پیام/141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار