دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نقش ایران و عربستان در تحولات منطقه‌‌ای

دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در پیروی از آرمان‌های امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در راستای حمایت از مظلومان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است؛ اما در طرف مقابل، حکومت سعودی پرچمدار ائتلاف مبارزه با مظلومان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ازجمله یمنی‌هاست.
کد خبر: ۳۶۳۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۰ - 25September 2019

نقش ایران و عربستان در تحولات منطقه‌‌ایگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: ایران و عربستان دو قدرت بلامنازع منطقه‌ای مدتی است که در صف رویارویی با یکدیگر قرار دارند. این دو کشور در روز‌های اخیر سطح بحران و رویارویی بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند؛ اما دلیل اختلاف این روز‌های این دو قدرت بر سر مسائل خودشان نیست، بلکه بر اثر حوزه نفوذشان در منطقه است. حمله‌ نیرو‌های یمنی به تاسیسات نفتی آرامکو این تلقی را در ذهن سعودی‌ها بوجود آورده که این حملات به دستور مستقیم یا غیر مستقیم جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است؛ اما در واقع، این حملات بغض فروخفته‌ مردم یمن در برابر رژیم جنایتکار آل سعود بوده است.

از آنجایی که دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در پیروی از آرمان‌های امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در راستای حمایت از مظلومان جهان است؛ لذا ایران حمایت‌های معنوی را نیز از ملت مظلوم یمن در راستای این دکترین انجام می‌دهد، اما در طرف مقابل سعودی‌ها پرچمدار ائتلاف مبارزه با یمنی‌های بی‌گناه می‌باشند. سعودی‌ها در مدت چهار سال به طور واقع ضرر‌های بسیار زیادی در عرصه‌های مختلف از جمله اقتصاد به کشور یمن وارد کرده‌اند و به نوعی با نقض حاکمیت یمن ناقض مرز‌های بین‌المللی نیز هستند.

بر همین اساس، در باره حمله یمنی‌ها به تاسیسات نفتی آرامکو می‌توان اینگونه برداشت کرد که یمنی‌ها با این عمل در واقع به دنبال موازنه قدرت نظامی در برابر رژیم آل سعود بوده‌اند؛ اما در رابطه بین ایران و عربستان به دلیل انواع رویارویی که در رابطه با این دو کشور وجود دارد می‌توان از اصطلاحی تحت عنوان نقطه انفجار در این رابطه نام برد؛ که می‌توان به تهدیدات و لفظ بازی‌های طرف سعودی اشاره کرد. نکته حائز اهمیت دیگر این است که با اقدامات جدید ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ابتکار عمل میدانی به دست یمنی‌ها افتاده و نبرد را تقریبا به خاک این کشور کشانده است. تا قبل از اقدامات منحصر بفرد یمنی‌ها رژیم آل سعود اعتماد و امید بیش از اندازه‌ای به ایالات متحده آمریکا داشت و این انتظار در ورود به جنگ یمن به طور مستقیم خلاصه می‌شد، اما با سقوط پهپاد ایالات متحده آمریکا توسط جمهوری اسلامی ایران در اتاق‌های فکر این رژیم این گفته بار‌ها ذکر شده که ایالات متحده قصد ورود به جنگ آن هم در منطقه خاورمیانه را ندارد در ذکر مثالی می‌توان به این موضوع که تقریبا نزدیک به دو ماه پیش کنگره آمریکا امکان صدور سلاح به عربستان را برای استفاده در جنگ یمن منع کرد.

این ورود نکردن ایالات متحده به جنگ یمن و درکنار عربستان نبودن در واقع روشن شدن چراغ قرمزی برای عربستان بود که در صورت فکر‌های خامی همچون حمله به جمهوری اسلامی ایران یا مواضع هم پیماننش ایالات متحده تمایلی به حضور در این رویارویی ندارد؛ و با کمک گرفتن از همین دلیل می‌توان به عدم موضع گیری صحیح و دیپلماتیک ایالات متحده در برابر حمله یمنی‌ها به آرامکو و عدم متهم کردن هیچ کدام از این دو طرف اشاره کرد.

در پایان باید اشاره کرد که راه حل تنش بین ایران و عربستان پایان جنگ یمن است. عربستان با دادن هزینه‌های سنگین این جنگ می‌تواند در زمان فعلی با درس گرفتن از این موضوع در جهت خاتمه جنگ گام بردارد؛ قطعا با اعلام آمادگی طرف‌ها برای مذاکره با هدف پایان دادن به جنگ یمن تنش‌ها در منطقه نیز می‌تواند فروکش کند و از تنش کنونی خود فاصله بگیرد.

گزارش از پرهام پوررمضان‌

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار