آستان قدس رضوی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین نشریات دفاع مقدس رونمایی کرد

در بیست‌ و هفتمین برنامه از سه‌شنبه‌های فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و هم‌زمان با هفته دفاع مقدس، از مجموعه‌ای از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین نشریات دفاع مقدس رونمایی شد.
کد خبر: ۳۶۳۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹ - 24September 2019

به گزارش دفاع‌­پرس از مشهد، هم‌زمان با هفته دفاع مقدس، بیست‌ و هفتمین برنامه از سه‌شنبه‌های فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به رونمایی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین نشریات با موضوع دفاع مقدس اختصاص یافت.

رونمایی از ماهنامه «صف» به عنوان قدیمی‌ترین نشریه در موضوع جنگ و علوم نظامی که به دست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران از سال 1358 منتشر می‌شود، یکی از این آثار بود. ماهنامه «پاسدار اسلام»، از نشریات تخصصی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سال 1359 در قم منتشر کرده است؛ ماهنامه «شاهد» از نشریات بنیاد شهید در سال 1359؛ «الفجر» که سپاه در سال 1359 در سنندج منتشر کرده است؛ ماهنامه «شاهد یاران»؛ فصلنامه «نگین ایران»؛ هفته‌نامه «اطلاعات جبهه»؛ «جنگ به روایت تصویر» و ماهنامه «مکتب جبهه»، مجموعه نشریاتی است که به عنوان نمونه از آنها رونمایی شد.

آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی و 240 عنوان نشریه از دفاع مقدس

کارشناس مطبوعات آستان قدس رضوی در این مراسم، با بیان اینکه تمام این مجموعه در آرشیو گنجینه مطبوعات کتابخانه آستان قدس رضوی موجود است، این گنجینه را بزرگترین آرشیو مطبوعات ایران خواند و اظهار داشت: در این گنجینه، بیش از 240 عنوان نشریه تخصصی و نیمه‌تخصصی در موضوع دفاع مقدس نگهداری می‌شود.

نشریات جنگی برای دانش‌آموزان

مریم نوریان گلیان تصریح کرد: پس از دوران جنگ تحمیلی و در دهه‌های 70 و 80 شمسی روند انتشار نشریات مربوط به جنگ افزایش چشمگیری یافت. وی افزود: در دهه 70 نشریات دفاع مقدس به موضوعاتی چون خاطرات شهدا، وصیت‌نامه‌ها و عکس‌ها اختصاص پیدا کرد که نشریات «شلمچه»، «جبهه» و «فکه» از جمله این مواردند.

نوریان بیشترین تعداد نشریات موجود در این زمینه را مربوط به دهه 80 با بیش از 90 نشریه و کمترین تعداد را متعلق به دهه 60 دانست و اظهار داشت: دهه 80 زمان رونق مجلات تخصصی تحلیلی در زمینه جنگ و دفاع مقدس است.

وی آموزش وطن‌پرستی و دفاع از میهن به کودکان را از دیگر موضوعات مهم نشریات حوزه دفاع مقدس ذکر کرد و گفت: «کودک مسلمان بلوچ»، «جاودانه‌ها» و «رسالت دانش‌آموز» از جمله نشریات در گروه سنی کودکان است که می‌کوشیدند با روشن کردن سیاست‌های پشت پرده استعمار، به نقش مهم کودکان در استقلال همه‌جانبه کشور از طریق کسب دانش و مهارت بپردازند.

دانشگاه‌ها؛ پیشتاز در انتشار نشریات با موضوع دفاع مقدس

نوریان همچنین از نقش پررنگ دانشگاه‌ها در این زمینه سخن گفت و بیان کرد: دانشگاه‌های کشور و بعد از آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صاحب بیشترین تعداد نشریه در این زمینه هستند و این درحالی است که بیش از 45درصد نشریات توسط این دو نهاد به چاپ رسیده است.

وی در ادامه، از استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، لرستان، فارس و یزد به عنوان استان‌هایی نام برد که به ترتیب، بیشترین میزان نشریات در حوزه دفاع مقدس را در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس این گزارش، نشریات رونمایی شده به مدت یک هفته در قالب نمایشگاه در محل گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر در معرض نمایش عموم قرار دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار