چرا ادعای سعودی‌ها درباره زمان بازسازی آرامکو غیرواقعی است؟

ارزیابی کارشناسان نشان می‌دهد بازسازی تاسیسات نفتی البقیق و الخریص بسیار بیشتر از میزان اعلام شده از سوی سعودی‌ها زمان خواهد برد.
کد خبر: ۳۶۳۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰ - 24September 2019

چرا ادعای سعودی‌ها درباره زمان بازسازی آرامکو غیرواقعی است؟به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از راشاتودی، بازسازی و تعمیر تاسیسات فرآوری نفت البقیق و الخریص عربستان که حدود دو هفته پیش توسط ارتش یمن مورد حمله قرار گرفت به احتمال زیاد بسیار بیشتر از چند هفته ادعا شده توسط سعودی‌ها زمان خواهد برد.

به گفته منابع آگاه شرکت آرامکو هم اکنون به سرعت در حال مذاکره با شرکت‌های تولید کننده تجهیزات و ارائه دهنده خدمات تاسیسات نفتی است و در تلاش است تا با پرداخت پول بیشتر این شرکت‌ها را بر آن دارد تا هم روند تعمیرات را سرعت دهند و هم تولید قطعات را در فاصله زمانی کوتاه‌تر انجام دهند.

با این حال روند تعمیرات تاسیسات البقیق و الخریص ماه‌ها به طول خواهد انجامید چرا که تاسیسات نابود شده توسط یمنی‌ها نخست باید تولید شده سپس به عربستان منتقل شده و نصب شوند که این مسئله می‌تواند به ادعای منابع سعودی حتی تا یک سال به طول بیانجامد.

وال استریت ژورنال در این زمینه گزارش داده که احتمالا ارزیابی اولیه سعودی‌ها نسبت به جدول زمانبندی پایان تعمیرات تاسیسات فرآوری نفت آسیب دیده آرامکو بیش از حد خوشبینانه بوده است به همین دلیل در آینده نزدیک شاهد افزایش دوباره قیمت نفت در بازار جهانی خواهیم بود، چرا که حمله به تاسیسات البقیق و الخریص 5.7 میلیون بشکه از تولید نفت عربستان را کاهش داده است.

هفته گذشته عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی جدید سعودی‌ها تلاش کرد تا به کارگزاران و معامله‌گران بازار جهانی نفت نسبت به عرضه کافی از سوی عربستان اطمینان دهد.

وی به رسانه‌ها گفت که بیش از نیمی از 5.7 میلیون بشکه افت تولید نفت عربستان ناشی از حمله یمنی‌ها مجددا به چرخه تولید عربستان بازگشته است.

بن سلمان وزیر گفت تا پایان ماه سپتامبر تولید نفت عربستان به 11 میلیون بشکه در روز و تا پایان ماه نوامبر به 12 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

با این حال اما به گفته منابع آگاه این پیش بینی غیر واقعی است و اتفاق نخواهد افتاد چرا که تجهیزاتی که به دلیل حمله یمنی‌ها از بین رفته‌اند تا آن زمان مجددا ساخته نخواهند شد و به عربستان منتقل نمی‌شود و این مسئله زمانبر خواهد بود.

بر اساس پیش‌ بینی بلومبرگ عربستان در اوایل ماه جاری 50 میلیون بشکه نفت ذخیره شده در داخل خاک خود و 80 میلیون بشکه دیگر در انبارهای نفتی در خارج از این کشور ذخیره کرده است.

این میزان نفت برای تامین نیاز بازار به میزان کافی در آینده نزدیک کافی خواهد بود اما برخی کارشناسان بر این باورند که اواخر ماه آینده میلادی شاهد کمبود عرضه به بازار خواهیم بود.

خبرهای متناقض نیز در حال تشدید نگرانی‌ها و بالا بردن عدم اطمینان در بازار هستند چرا که در گام نخست رسانه‌ها گزارش دادند که عربستان از عراق درخواست واردات نفت سبک داشته و سپس ریاض گفت که هیچ وقت چنین درخواستی را مطرح نکرده است. حالا موضع رسمی عربستان این است که تعمیرتاسیسات البقیق و الخریص تا چند هفته دیگر به پایان می‌رسد اما گزارش وال استریت ژورنال نشان می‌دهد این پیش‌بینی دست یافتنی نخواهد بود.

در حال حاضر قیمت نفت نسبت به اتفاقات جدید واکنش نشان نداده اما از روز جمعه تا حالا حدود یک درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار