روایت رئیسی از رشوه‌های بهت‌آور در قوه‌ قضائیه

رئیس دستگاه قضا گفت: در قوه قضائیه رشوه‌هایی اخذ شده است که بهت‌آور است؛ از آپارتمان‌های ۶۰۰ متری تا ویلاهای چهار هزار متری در شمال که در نوع خود کم‌نظیر است؛ البته متهمان بازداشت شده‌اند و اموال نامشروع آن‌ها ضبط شده است.
کد خبر: ۳۶۳۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶ - 25September 2019

از آپارتمان ۶۰۰ متری تا ویلای ۴۰۰۰ متریبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» رئیس قوه‌ قضائیه عصر روز گذشته (سه‌شنبه) در نشست نوبت دوم هفتمین اجلاسیه خبرگان رهبری در دور پنجم، در پاسخ به سوالی درباره ریشه‌های ایجاد فساد، یکی از این ریشه‌ها را نبودِ شفافیت دانست و اظهار داشت: دفاع حزبی و قبیلگی از دوستان و همفکران، از دیگر عوامل ایجاد فساد است.

وی ادامه داد: وقتی دوره مدیریتی یک عده تمام می‌شود، مدیران بعدی می‌آیند و همه چیز را گردن مدیران قبلی می‌اندازند؛ در حالی که اگر روابط، سالم باشد، نباید شاهد چنین رفتارهایی باشیم.

رئیس قوه‌ قضائیه بودجه‌بندی معیوب را یکی دیگر از زمینه‌های ایجاد فساد برشمرد و در ادامه با اشاره به نظام یارانه‌های پنهان گفت: مسئله یارانه‌های پنهان اگر اصلاح نشود، فاصله فقیر و غنی روز به روز بیشتر می‌شود.

وی همچنین غفلت از جریان انقلاب و انقلابی عمل نکردن را از دیگر عوامل و زمینه‌های ایجاد فساد دانست و نگاه به دست خارجی‌ها برای حل مشکلات کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت: اگر نظام یارانه‌ و مالیات اصلاح شود، اگر نگوییم همه مشکلات، امّا بخش قابل توجهی از نگرانی‌های بودجه‌ای حل می‌شود؛ فقط کافی است با نگاه انقلابی و با قدرت وارد شد.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: در حالی که رئیس جمهور ما در آمریکا حضور دارد، سه کشور اروپایی علیه ایران بیانیه صادر می‌کنند؛ یعنی در حالی که رئیس‌جمهور ما دارد به «مکرون» دست می‌دهد، فرانسه به‌همراه دو کشور دیگر علیه ما بیانیه صادر می‌کنند. اروپایی‌ها با بیانیه خود، حرمت رئیس جمهور و ملت ایران را شکستند.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه هیچ‌کدام از مشکلات کشور، حل‌ناشدنی نیست، تأکید کرد: هرچه جلوتر می‌رویم، بیشتر معتقد می‌شویم که مشکلات، قابل حل است.

اخذ رشوه‌های بهت‌آور در قوه قضائیه

وی مبارزه قاطع با فساد را دستور کار اصلی قوه قضائیه برشمرد و گفت: در مبارزه با فساد، هیچ خط قرمزی نداریم؛ در خود قوه قضائیه با مواردی مواجه و متوجه شدیم رشوه‌هایی اخذ شده است که بهت‌آور است؛ از آپارتمان‌های 600 متری گرفته تا ویلاهای چهار هزار متری در شمال که در نوع خود کم‌نظیر است؛ البته متهمان بازداشت و اموال نامشروع آنها ضبط شده است.

رئیس دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره مشکلات نظام وکالت گفت: این نظام، ریشه در فقه و قانون ما دارد و در کشف حقیقت به قاضی کمک می‌کند، اما نیاز به ساماندهی دارد.

حجت‌الاسلام رئیسی شفاف شدن و واقعی شدن تعرفه‌های وکالت را امری ضروری دانست و افزود: مردم باید بدانند چقدر باید به یک وکیل بپردازند‌.

ایجاد بستر برای گزارشگری فساد، یکی از برنامه‌هایی بود که رئیس دستگاه قضا، آن را ضروری دانست و گفت: هرکاری که به مردم واگذار شده، درست انجام شده است.

وی با بیان اینکه گزارشگر فساد باید تشویق شود، تصریح کرد: اگر کارمندی، رئیس خود را امر به معروف و نهی از منکر کرد، نباید مؤاخذه شود، بلکه مستحق تشویق است.

حجت‌الاسلام رئیسی توسعه نظام جامع فناوری اطلاعات و ایجاد سامانه‌هایی را که مانع انجام فساد شود، یکی دیگر از اقدامات دستگاه قضا خواند.

وی در ادامه گفت: حمایت از تولیدکننده‌ها یکی دیگر از برنامه‌های ضروری است و ما در سازمان بازرسی، دفتری را برای حمایت از تولیدکننده‌ها و رسیدگی به مشکلات آن‌ها ایجاد کرده‌ایم.

ساماندهی وضعیت حجاب در گرو تصمیم دولت است

رئیس دستگاه قضا همچنین با اشاره به دغدغه خبرگان رهبری نسبت به وضعیت حجاب در جامعه گفت: در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم این را گفتم که اگر دستگاه‌های دولتی تصمیم بگیرند که وضعیت حجاب، سامان گیرد، حتماً شاهد تغییرات محسوسی خواهیم بود؛ چرا که در بحث رعایت عفاف و حجاب مراکز دولتی باید پیشقدم باشند؛ بنابراین نیازی هم به بگیر و ببند نیست.

وی ایجاد مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی در تهران و شهرستان‌ها را یکی از اقدامات دوره جدید قوه قضائیه دانست.

برخورد با تخلفات انتخاباتی

حجت‌الاسلام رئیسی به ایجاد ستاد رسیدگی به تخلفات انتخاباتی با همکاری شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: اجازه نمی‌دهیم عده‌ای در فصل انتخابات، تخلفاتی را مرتکب شوند و بعد هم انتخابات برگزار شود و کسی رسیدگی نکند.

رئیس قوه قضائیه در جمع‌بندی بحث خود گفت: همه نهادهای مطّلع می‌گویند فضایی که در کشور در حال شکل‌گیری است، فضایی است که افراد فاسد، احساس امنیت نمی‌کنند و ما همین را می‌خواهیم. این فضا باید تشدید شود تا افراد فاسد نتوانند در دستگاه‌ها، لانه کنند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار