برگزاری دومین نشست تبیینی معارف دفاع مقدس در اصفهان

امروز در مجتمع فرهنگی مطبوعاتی اصفهان با حضور سه تن از فرماندهان دوران دفاع مقدس و جمعی از اصحاب رسانه، دومین نشست تبیینی معارف دفاع مقدس برگزار شد.
کد خبر: ۳۶۳۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳ - 25September 2019

برگزاری دومین نشست تبیینی معارف دفاع مقدس در اصفهانبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اصفهان، امروز با همکاری اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سازمان بسیج رسانه اصفهان با حضور سه تن از فرماندهان دوران دفاع مقدس و جمعی از اصحاب رسانه، دومین نشست تبیینی معارف دفاع مقدس برگزار شد.

سردار «محمدعلی مشتاقیان» در ابتدای این جلسه اصفهان را دومین پایگاه نظامی در کشور دانست و اظهار داشت: استان اصفهان به لحاظ قدرت نظامی دومین پایگاه نظامی در کشور است و این کارنامه تنها امروز بلکه در دوران جنگ تحمیلی با نگاهی به آمار حضور رزمندگان، شهدا و فرماندهان جنگ به‌ خوبی می‌درخشد.

فرمانده و رزمنده دوران دفاع مقدس با اشاره به علت استمرار جنگ پس از فتح خرمشهر متذکر شد: گاهی مطرح می‌شود شرایط برای پایان جنگ تحمیلی پس از فتح خرمشهر کاملاً مهیا بوده در حالی‌ که چنین چیزی اصلاً صحیح نیست و لازم است خود را در شرایط زمانی و مکان آن دوران قرار دهیم.

وی تصریح کرد: پس از آزادی خرمشهر 2 هزار و 500 کیلومتر مترمکعب از خاک ایران در تصرف دشمن بود و هنوز خوی تجاوزگری و جنگ در دشمن بیداد می‌کرد، از طرفی در آغاز جنگ تا سال 60 بیشتر تمرکزمان را بر روی دفاع و تثبیت دشمن قرار داده بودیم و پس آن به سمت آزادسازی خاک‌های کشور پیش رفتیم که به دنبال این هدف می‌توان به عملیات متعدد و سلسله‌وار همچون الی بیت‌المقدس اشاره کرد.

مشتاقیان افزود: قبل و پس از آزادی خرمشهر هیچ‌گونه صحبتی از صلح با رژیم بعث عراق به‌ طوری جدی مطرح نبود و تنها پس از فتح خرمشهر به‌ واسطه چند کشور مسأله آتش‌بس وجود داشت که هدف آن‌ هم خاتمه جنگ نبود، بلکه هدف تجدد قوا دشمن و به دنبال آن حمله مجدد بوده است.

در ادامه مرتضی نریمانی با اشاره به نقش جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس گفت: جهاد سازندگی گذرگاهی برای حضور مردم در دفاع مقدس بود، هنگامی‌که این نهاد تازه تأسیس وارد جنگ شد تعریفی برای حضور او وجود نداست اما با شناخت کمبودهای موجود در منطقه جایگاه خود پیدا کرد و به‌ نوعی مبنای هویت خود را در رفع نیازهای موجود دانست از همین رو جهاد سازندگی هر حرکتی را که در دوران دفاع مقدس انجام داده از باب سلم لمن سالمکم بوده است.

این فرمانده دوران دفاع مقدس در ادامه به بیان دستاوردهای بین‌المللی ایران در جنگ با رژیم بعث عراق پرداخت و ابراز داشت: مهمترین دستاورد ما در دوران جنگ تحمیلی این بود که دنیا ایران و جمهوری اسلامی را باور کرد به‌ طوری همه ما می‌دانیم در روزهای ابتدایی جنگ تجهیزات لازم برای حضور در این نبرد ناجوانمردانه را نداشتیم تا جایی که فرمانده قرارگاه نوح از یکی از کشورهای شمالی و کمونیستی آن موقع درخواست لندی گراف برای جابه‌جایی کردن برخی تجهیزات جنگی کرد و آن‌ها در جواب گفتند که نمی‌توانند به ما بدهند؛ فرمانده قرارگاه نوح در پاسخ به او می‌گوید «ما لندی گراف را می‌سازیم» و این اتفاق برخلاف انتظار دشمن توسط گروه جهاد سازندگی افتاد و مسؤول کشور سازنده باور نمی‌کرد این اتفاق توسط جوانان ایرانی آن‌هم در آن برهه زمانی اتفاق بیفتد.

وی دفاع مقدس را یک راهبرد و استراتژی قرآنی دانست و خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم تأکید می‌کند که مؤمنان به‌ هیچ‌ وجه نباید زیر سلطه ظالم و طاغوت قرار بگیرد، بنابراین وظیفه ما به لحاظ سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... دفاع است، پس دفاع مقدس مختص به زمان خاصی نیست اما ما در زمینه اقتصادی نتوانسته‌ایم دفاع لازم را داشته باشیم تا جایی که دشمن این ضعف را مورداستفاده خود قرار داده است.

در ادامه جلسه مهدی سیوندیان ابراز داشت: صدام پس از فتح خرمشهر به دنبال پایان جنگ نبود، بلکه به دنبال آن بود تا اقتداری که پس از فتح خرمشهر در ایران به وجود آمده را از بین ببرد و از طرفی 60 درصد مردم عراق شیعه بود و او پیش‌بینی می‌کرد که‌ موج ایجاد شده در ایران دامن رژیم او را هم فرابگیرد در حالی‌ که نمی‌دانست در انقلاب اسلامی شیعه و سنی در کنار هم مقابل طاغوت ایستادگی کرده‌اند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس بیان داشت: ورود قدرت‌ها پس از قطعنامه 598 صحنه جنگ را به‌ مرور تغییر داد تا جایی که خود آمریکایی‌ها در خلیج‌ فارس حضور پیدا کردند و به‌ مرور متوجه افزایش قدرت نظامی ایران شدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها