مجتهدزاده در حاشیه بازدید از خبرگزاری دفاع مقدس مطرح کرد؛

«دفاع مقدس» محور وفاق و همدلی ملت ایران/ شهدا ستارگانی هستند که راه را نشان‌مان می‌دهند

مریم مجتهدزاده «دفاع مقدس» را محور وفاق و همدلی مردم دانست و گفت: دشمنان در توطئه‌هایشان این امر را در نظر می‌گیرند و در حال از بین بردن این دستاورد‌ها هستند.
کد خبر: ۳۶۴۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸ - 29September 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: کسانی که می‌خواهند نام شهدا را از جامعه حذف کنند، در حقیقت در راستای از بین بردن هویت ملت قدم برمی‌دارند؛ زیرا نام شهید تزریق معرفت به جامعه است و جامعه را پویا و زنده نگه می‌دارد. جامعه‌ای که اسم شهید در آن حذف شود، دیگر در آن جامعه پویایی و حرکت نمی‌بینید.

متن بالا برگرفته از سخنان «مریم مجتهدزاده» رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس است که به مناسبت هفته دفاع مقدس در بازدید از خبرگزاری دفاع مقدس، با خبرنگار حماسه و جهاد این خبرگزاری به گفت‌وگو نشست که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

دفاع‌پرس: به نظر شما چطور می‌توانیم دستاورد‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را حفظ کرده و نشر دهیم؟

سازمان‌هایی که جهت ثبت و ضبط آثار و همچنین نشر فرهنگ ایثار و شهادت در حال فعالیت هستند، بسیار خوب عمل می‌کنند. سازمان‌های متولی این امر همچون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس و ... کار‌های خوب و ماندگاری انجام داده‌اند. تشکیل این سازمان‌ها یک راهبرد بسیار خوبی بود. با توجه به گسترش فضای مجازی اگر این سازمان‌ها ایجاد نمی‌شد، در نشر فرهنگ دفاع مقدس غفلت صورت می‌گرفت.

انقلاب اسلامی توانست دیگر انقلاب‌های دنیا را سازماندهی کند/ حذف نام شهدا در راستای از بین بردن هویت ما است/ فعالیت در فضای مجازی تهدید را به فرصت تبدیل می‌کند/ ترویج پیام شهدا با کمک زائران اربعین

اهمیت موضوع دفاع مقدس و وفاق و همدلی که در میان مردم ایجاد می‌کند، نشان می‌دهد به عنوان یک پیشران، علیه آن اقدام می کنند. دشمنان در توطئه‌هایشان این امر را در نظر می‌گیرند و در حال از بین بردن این دستاورد‌ها هستند. ان‌شاالله در سال جدید تلاش بیشتری داشته باشیم تا این فرهنگ را در روستا‌ها و شهر‌های دور افتاده نیز ترویج دهیم.

در موضوع دفاع مقدس فضایی ایجاد شده است که اهمیت مطلب را همه فهمیدند. همه دریافتند که این الگو نجات‌بخش، تعالی‌بخش و روح‌پرور است. ما باید نشر این مفاهیم را در تمام سطوح و اقشار جامعه ترویج دهیم.

دفاع‌پرس: برنامه‌های هفته دفاع مقدس با دو محوریت جوانان و فضای مجازی برنامه‌ریزی شده است. سازمان شما به عنوان یکی از متولیان نشر فرهنگ ایثار و شهادت در این دو محور چه فعالیت‌هایی انجام داده است؟

دشمنان همیشه سیاه‌نمایی می‌کنند و می‌خواهند یاس و ناامیدی را در جوانان ایجاد کنند تا هویت را از آن‌ها بگیرند. اگر از یک ملت هویت گرفته شود، دیگر چیزی ندارد که بخواهد از آن دفاع کند. دشمن گمان می‌کرد که چند روزه می‌تواند ایران را فتح کند، اما در محاسبات‌شان دین، عرق به کشور و تبعیت مردم از رهبری را محاسبه نکرده بودند.

مردم به واسطه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، هویت یافتند. دشمن برنامه‌ریزی کرده است تا این هویت را از مردم بگیرد. ما هر قدر افکار بلند و مترقی امام و رهبری را تبیین کنیم و در اختیار نسل جوان قرار دهیم، در راستای مبارزه با دشمن موفق خواهیم بود. در این راستا سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس کتاب‌هایی را تحت عنوان «راه روشن» شامل نظرات و بیانات حضرت امام (ره) در مورد زن و مقاومت، به چاپ رسانده است.

«شهدا» باطل السحر تمام توطئه‌ها هستند

همیشه می‌گوییم شهدا ستارگانی هستند که راه را نشان‌مان می‌دهند. ما که فقط نمی‌توانیم شعار دهیم باید برویم سیره و روش شهدا را هم بررسی کنیم. باطل السحر تمام توطئه‌ها در کشور، شهدا هستند. شهدا مردم را در برابر توطئه‌ها و فشار‌ها واکسینه می‌کنند. پیام شهدا؛ پیام بشارت و بر طرف‌کننده اندوه است. آن‌ها به ما می‌گویند که در سختی‌ها چطور سینه سپر کنیم و وارد میدان شویم.

کسانی که می‌خواهند نام شهدا را از جامعه حذف کنند، در حقیقت در راستای از بین بردن هویت ملت قدم برمی‌دارند؛ زیرا نام شهید تزریق معرفت به جامعه است و جامعه را پویا و زنده نگه می‌دارد. جامعه‌ای که اسم شهید در آن حذف شود، دیگر در آن جامعه پویایی و حرکت نمی‌بینید.

شهدا و انقلاب اسلامی توانستند دیگر انقلاب‌های رخ داده در دنیا را سازماندهی کنند. خون شهید در جامعه زند‌ه‌کننده و حیات‌بخش است که به جامعه تعالی می‌بخشد. دشمن نقاط قوت و ضعف ما را می‌داند و بر آن اساس برنامه ریزی می‌کند. زمانی که در فضای مجازی تبلیغات عدم تولیدمثل را می‌کند در جهت به خطر انداختن ترکیب جوانی جمعیت کشور است. یک جامعه میانسال و پیر به راحتی مورد هدف دشمن قرار می‌گیرد.

برخی افراد کمپین‌های دشمن را نادانسته دنبال می‌کنند. آن‌ها نمی‌دانند که پشت پرده این کمپین‌ها چیست. اگر بدانند قطعا پشتیبانی نمی‌کنند. زیرا هیچ کس راضی به زیر سلطه رفتن کشورش نیست. نسل اول و دوم انقلاب، دفاع مقدس و رشادت رزمندگان را دیده‌اند. از این رو می‌دانند که دفاع مقدس هویت‌بخش و یک سرمایه معنوی است که باعث حرکت جامعه می‌شود. یکی از برکات دفاع مقدس ایجاد قدرت و خودباوری در ملت است.

فضای مجازی هدایت و رهبری هجمه‌های دشمن را بر عهده دارد. متاسفانه ما در این زمینه به خوبی فعالیت نکرده‌ایم. باید بیش از پیش به فضای مجازی و جوانان توجه داشته باشیم تا دشمن از این امر سوءاستفاده نکند. البته آن زمان که انقلاب اسلامی تازه به پیروزی رسیده بود و یک نهال تازه بودیم توانستیم مقابل دشمن بایستیم، حالا که بعد از ۴۰ سال انقلابمان به یک درخت تنومند تبدیل شده، به راحتی می‌توانیم در مقابل مشکلات و هجمه دشمنان بایستیم همانطور که تا به امروز مقابل تمام توطئه‌هایشان ایستاده‌ایم.

انقلاب اسلامی توانست دیگر انقلاب‌های دنیا را سازماندهی کند/ حذف نام شهدا در راستای از بین بردن هویت ما است/ فعالیت در فضای مجازی تهدید را به فرصت تبدیل می‌کند/ ترویج پیام شهدا با کمک زائران اربعین

ما وظیفه داریم با اجرای برنامه‌ها و برگزاری مراسم‌های مختلف فرهنگ دفاع مقدس را ترویج دهیم. با همین هدف سازمان ما، طرح «سلاله‌ها» که مختص نوه‌های شهدا و کرسی‌های آزاداندیشی است را برگزار می‌کند.

درست است که دشمن فضای مجازی را به یک تهدید تبدیل کرده است، اما ما با بهره برداری مثبت از این فضا می‌توانیم توطئه‌ها را خنثی کنیم و در یک فضای مثبت به فعالیت بپرداریم.

امام و رهبر معظم انقلاب اسلامی به زن هویت بخشیدند

دفاع‌پرس: امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی به زنان هویت تازه‌ای بخشیدند. همچنین زنان در دفاع مقدس نقش موثری ایفا کردند. سازمان شما در راستای بیان نقش زنان در دفاع مقدس چه فعالیت‌های انجام داده است؟

انقلاب اسلامی هویت‌بخش و احیاکننده نقش زنان بود. ما در هیچ دوره‌ای در تاریخ نداریم که زنان را به عنوان پیشرو و پیش‌برنده در تمام عرصه‌ها نشان دهند و به آن افتخار کنند. زنان در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هم‌دوش مردان یا جلوتر از مردان فعالیت کردند. حضرت امام (ره) به زن هویت بخشیدند و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز یک نقش شاخص و برجسته از زنان در دوران انقلاب و دفاع مقدس را به تصویر کشیدند.

من در مجامع بین‌المللی که حضور می‌یابم، نظرات امام و رهبری را در مورد زنان بیان می‌کنم. آن‌ها می‌گویند که کدام نظریه‌پرداز این نظرات را ارائه کرده است. من با افتخار پاسخ می‌دهم که حضرت امام خامنه‌ای این نظر را دارند. در هیچ کجای دنیا چنین نگاهی به زنان ندارند. این موضوع منجر شد که آن‌ها علاقمند شوند تا تفکرات و اندیشه‌های امام (ره) و رهبری را واکاوی کنند.

ترویج پیام شهدا با کمک به زوار اربعین

دفاع‌پرس: به نظر شما چطور می‌توانیم فرهنگ ایثار و شهادت را در مسیر اربعین و راهیان نور ترویج دهیم؟

در راهپیمایی اربعین نباید به راهپیمایی بسنده کرد بلکه باید پیام‌رسان خون شهدا باشیم. راهپیمایی اربعین بهترین فرصت برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهداست. ۲۰۰ هزار شهید تقدیم کشور کردیم. اگر هر ۱۰ زائر حسینی یک شهید را در مسیر به مردم معرفی کنند، پیام شهدا را در این راهپیمایی منتقل کرده‌اند.

راهیان نور هم نیز یک ظرفیتی است که در آن بهترین کار فرهنگی را می‌توانیم انجام دهیم. هر سال شاهد شکوفا شدن پیام راهیان نور هستیم.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار