در سومین همایش ملی نکوداشت پیشکسوتان جهاد و مقاومت صورت گرفت؛

تجلیل از ۲۰۰ هزار نفر پیشکسوت جهاد و مقاومت و رونمایی از ۲۰۰ عنوان کتاب دفاع مقدس

سومین همایش ملی نکوداشت پیشکسوتان جهاد و مقاومت صبح امروز با حضور مقامات ارشد نظامی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
کد خبر: ۳۶۴۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹ - 29September 2019

سومین همایش ملی نکوداشت پیشکسوتان جهان و مقاومت برگزار شدبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، صبح امروز و همزمان با آخرین روز از هفته دفاع مقدس سومین همایش ملی نکوداشت پیشکسوتان جهاد و مقاومت در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

سردار سرلشکر «سیدحسن آقایی فیروزآبادی» رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، امیر سرتیپ «محمدرضا قرایی آشتیانی» جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، سردار سرتیپ «حسین اشتری» فرمانده نیروی انتظامی، سردار سرتیپ «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حجت‌الاسلام «حیدر مصلحی» رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس، سردار سرتیپ «علی فضلی» فرمانده دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) سپاه، سردار «ابراهیم زاده» جانشین دفتر نظامی فرمانده کل قوا، امیر سرتیپ دوم «محمد فهمیده قاسم‌زاده» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سردار سرتیپ «داود عامری» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس از حاضران در این مراسم بودند.

تجلیل از ۲۰۳ هزار و ۵۰۰ پیشکسوت جهاد و مقاومت در سراسر کشور

در این مراسم، سردار «محمدتقی عصار» رئیس سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت: در این مراسم که سومین مراسم تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس است علاوه بر تجلیل از ۵۰۰ نفر از پیشکسوتان دفاع مقدس در سطح ملی به صورت همزمان در ۴۲۳ شهرستان و ۲۲ منطقه شهری تهران جمعاً از ۲۰۳ هزار و ۵۰۰ نفر تجلیل به عمل می‌آید.

وی افزود: این مراسم برای اولین بار در سال ۹۶ برگزار شد که طی آن ۵۰۰ پیشکسوت در مراسمی متمرکز تجلیل شدند و در سال ۹۷ نیز علاوه بر تهران در ۳۰ استان از ۱۹ هزار و ۷۰۰ نفر تجلیل به آمد.

جوانان پیام شهدا را دریافت کرده‌اند

سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این همایش با اشاره به اهمیت زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا، اظهار داشت: قدرت و اقتدار امروز ایران اسلامی از شهداست.

وی در ادامه با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: ایشان فرمودند که «دفاع همچنان ادامه دارد. پس همه باید آماده و با بصیرت در دفاع از جبهه حق گام برداریم».

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به اینکه امروز جوانان پیام شهدا را دریافت کرده و ادامه‌دهنده راه آنان هستند، افزود: امروز اکثر شهدای مدافع حرم متولدین دهه ۷۰ هستند و این بیانگر زنده بودن فرهنگ دفاع مقدس است.

سردار کارگر خاطرنشان کرد: در دیداری که فرماندهان ارشد نیرو‌های مسلح در سال ۹۶ با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتند، معظم‌له تأکید فرمودند تا به مسئله پیشکسوتان پرداخته شود؛ در همین راستا همایش نکوداشت پیشکسوتان را برگزار کردیم که در سال اول از هزار نفر از این عزیزان تقدیر شد و سال دوم برگزاری همایش نکوداشت پیشکسوتان، از ۲۰ هزار نفر از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس تقدیر به عمل آمد. امسال نیز از بیش از ۲۰۰ هزار نفر از یادگاران دوران دفاع مقدس در سراسر کشور تجلیل شد، که جا دارد از همه دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم‌ها تشکر کنم.

وی با بیان اینکه برگزاری این مراسمات تنها منحصر به نیرو‌های مسلح نیست و در سراسر کشور برگزار می‌شود، افزود: شهرداری تهران در ۲۲ منطقه پایتخت از پیشکسوتان دفاع مقدس تقدیر کرده است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: همچنین استاندار‌ی‌ها نیز در این رابطه برنامه‌هایی داشته‌اند و فقط در استان فارس از ۵۰ هزار پیشکسوت دوران دفاع مقدس تقدیر به عمل آمده است، که این همت و تلاش نشان‌دهنده این است که دفاع مقدس متعلق به همه اقشار، اصناف، احزاب و ادیان و گروه‌هاست و در انحصار هیچ گروه و صنفی نیست.

سردار کارگر با اشاره به اینکه بحمدالله امروز همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها در موضوع دفاع مقدس کمک می‌کنند، گفت: هم‌اکنون ۱۵ موزه دفاع مقدس در سراسر کشور داریم که تعداد شش موزه قابل بهره برداری است و تا پایان سال نیز دو موزه دیگر به این تعداد اضافه می‌شود و ان‌شاءالله تا پایان سال ۹۹، ۲۳ موزه دفاع مقدس قابل بهره‌برداری در سراسر کشور خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه قبل از سال ۹۳ حدود ۷۰۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس منتشر شده بود، عنوان کرد: در طول چهار سال گذشته بیش از چهار هزار عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس منتشر شده است.

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور در ادامه به ارائه گزارشی از سفر کاروان‌های راهیان نور پرداخت و گفت: در حوزه راهیان نور سال گذشته بیش از هفت میلیون نفر به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس سفر کردند که از این تعداد بیش از ۷۰ درصد را جوانان بین ۱۵ تا ۳۰ سال تشکیل می‌دادند.

سردار کارگر با تأکید بر اینکه جوانان این دوره، بهتر از جوانان دوران انقلاب و دفاع مقدس هستند، افزود: این عزیزان امروز در برابر هجمه‌های وسیع فرهنگی دشمن ایستاده‌اند و با بصیرت در راه حمایت از آرمان‌های انقلاب اسلامی گام برمی‌دارند.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس گنجینه ارزشمندی است که باید با همکاری و همراهی و کمک و تعامل به آن بپردازیم و برای تبیین این فرهنگ ناب کار کنیم، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از دیدار‌هایی که خدمتشان رسیدیم، درباره این گنجینه عظیم و ارزشمند فرمودند «ما جنگ را با آن زحمت انجام دادیم، بهره معنوی جنگ را باید مردم ببرند، این هم برای یک سال و دو سال و ۱۰ سال نیست؛ مال یک قرن است؛ یعنی ما همچنان که سرشکستگی قرارداد ترکمنچای را هنوز حس می‌کنیم؛ باید پیروزی این جنگ را ۱۰۰ الی ۲۰۰ سال حس کنیم و این ممکن نخواهد بود، مگر با شکافتن ذره ذره سلول‌های این دوران. این جنگ واقعاً فوق‌العاده است، ذره ذره‌اش را آدم برود، بشکافد در آن حرف‌ها و مطالب بسیار هست».

امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در این همایش اظهار داشت: جلسات مرتبط با شهدا و دفاع مقدس، ارزشمندترین و بابرکت‌ترین جلساتی است که باعث بالندگی جمهوری اسلامی شده است.

وی ادامه داد: در واقع وقتی انسان به مقام شهدا توجه می‌کند، از این بلندی مقام تعجب می‌کند؛ چون در کلام خدا و معصومین (ع)، مقامی غیرقابل باور تبیین شده و گویی خداوند متعال، شهدا را برای خود خریده است؛ البته رسیدن به مقام شهادت آسان نیست.

وزیر دفاع با بیان اینکه شهید آگاهانه همه هستی خود را در راه خداوند متعال فدا می‌کند، افزود: بالاترین رستگاری در طول تاریخ و نیکوترین پاداشی که می‌توان در برابر عمل انسان به او عطا کرد، شهادت است.

فرهنگ ایثار و شهادت در تک‌تک سلول‌های ما نهفته است

امیر حاتمی بیان کرد: خدا را شاکریم که مکتب و کشور ما مکتب و کشور شهداست. ما هر سال در ماه محرم مشق شهادت می‌کنیم؛ چون این فرهنگ در تک‌تک سلول‌های ما نهفته است.

وی ادامه داد: شاید دنیا باورش نمی‌شد که اگر توطئه بزرگی را برای منطقه ما طرحی کند، دوباره مردانی پیدا شوند که جان خود را کف دستان خود بگیرند و از حرم اهل بیت (ع) و وحدت جهان اسلام دفاع کنند؛ کاری که شهدای مدافع حرم آن را انجام دادند.

وزیر دفاع تصریح کرد: دشمن برنامه‌ریزی کرده بود تا بنایی را در منطقه غرب آسیا پایه‌ریزی کند که از یک سو سال‌های سال شیعه و سنی با هم درگیر باشند و از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی در آرامش باشد و آمریکا هم به چپاول کشور‌های منطقه  ادامه دهد.

سرتیپ حاتمی افزود: در حالی که ۹۰ درصد خاک سوریه اشغال شده بود و استکبار جهانی پول و سلاح فراوانی به مخالفان حکومت سوریه می‌داد، شرور‌ترین انسان‌ها آموزش دیده بودند تا با شیعه بجنگند.

وی ادامه داد: البته ماجرا فقط به این موضوع منتهی نمی‌شود، زیرا فرهنگ شهادت آثار ماندگاری برای کشور ما داشته است؛ به عبارت دیگر در دفاع مقدس آموختیم که چون دشمن با تمام توان می‌خواهد ما نباشیم، تنها راه ماندگاری، مقاومت و متکی به خود بودن است.

وزیر دفاع گفت: ما امروز در حوزه صنایع دفاعی می‌توانیم تمام نیازهای خود را در عرصه دفاعی تأمین و از محصولات ساخت خود استفاده کنیم؛ آنچه در مقابله با تروریست‌ها و شیطان بزرگ و همچنین پهپاد آمریکایی اتفاق افتاد، این موضوع را تأیید می‌کند.

هرگونه تجاوز به کشور با پاسخی کوبنده مواجه می‌شود

امیر حاتمی تأکید کرد: ما با تجاوز به حریم کشورمان حتی در کمترین سطح هم که رخ دهد، به‌شدت مقابله می‌کنیم و اگر این تجاوز تکرار شود، یقیناً پاسخ ما نیز شدت بیشتری خواهد داشت.

وی عنوان کرد: امروز سیاست آمریکا علیه ما «فشار حداکثری» است و معنایش این است که اگر بتوانند، ما را از اکسیژن، آب و هوا محروم می‌کنند و این حرف آن‌ها شعار نیست. موقعی که وزیر خارجه ما در آمریکاست و می‌خواهد برای ملاقاتِ نماینده کشورمان در سازمان ملل به بیمارستان برود، آمریکایی‌ها نمی‌گذارند؛ این موضوع نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها می‌خواهند ما را از همه چیز محروم کنند.

وزیر دفاع تأکید کرد: امروز راهی به جز آن راهی که در دفاع مقدس پیموده شد، وجود ندارد؛ البته در بخش‌هایی از کشور این حرکت آغاز شده است.

امیر حاتمی گفت: امروز دشمن مسایل اقتصادی ما را نشانه گرفته و می‌خواهد با فشار در این حوزه یا ما را به تسلیم وادارد و یا ما را از پای درآورَد؛ زیرا تصور می‌کند که نقطه ضعف ما دراین حوزه است.

وی ادامه داد: باور مقاومت، توسعه یافته است به نحوی که دیگر متعلق به ایران نیست؛ به‌عنوان مثال در فلسطین بعد از ۷۰ سال که تلاش کردند تا این ملت را تسلیم کنند، نتوانستند موفق شوند؛ زیرا مردم فلسطین هر روز به مقاومت باورمند‌تر شدند و در یمن نیز که فکر می‌کردند، می‌توانند تنها در عرض چند روز این کشور را اشغال کنند، باز هم نه‌تنها نتوانستند، بلکه مرکز اهدافی ویژه در چندین کیلومتری عمق خاک دشمن توسط نیرو‌های مقاومت یمنی مورد اصابت قرار می‌گیرند.

افزایش قدرت یمنی‌ها

وزیر دفاع گفت: اگر امروز دشمنان با شرمندگی دیگران را متهم می‌کنند به خاطر این است که فکر می‌کنند چنانچه یک حریف قدرتمند را معرفی کنند، این مسئله می‌تواند برای آن‌ها مقداری آبرو بخرد؛ اما این موضوع ثابت کرد که یمنی‌ها پیشرفت خواهند کرد و از این نیز قدرتمند‌تر خواهند شد.

امیر حاتمی با بیان اینکه در سوریه و عراق پوزه استکبار جهانی به خاک مالیده شد و این‌ها همه نتیجه فرهنگ مقاومت و شهادت است، گفت: مقاومت در کشور ما موجب شده که امروز دشمنان از فشار حداکثری به سمت «التماس حداکثری» بروند.

وزیر دفاع با بیان اینکه با همکاری و همدلی می‌توانیم در مقابل راهبرد فشار حداکثری دشمن پیروز و سربلند باشیم، گفت: در سالی که دشمن می‌خواست سال پر فشاری برای ما باشد، ما دستاورد‌های بسیاری داشتیم.

رونمایی از 200 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس

همچنین در این همایش از 200 عنوان کتاب حوزه دفاع مقدس توسط امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.

خانواده‌های شهید سرلشکر علیرضا فتوحی شعار، شهید سرگرد امیرحسین اکبری، شهید سردار سرتیپ دوم عبدالله رودکی، شهید سردار سرتیپ پاسدار سعید سلیمانی، شهید سرتیپ دوم پاسدار سید عباس جولایی، شهید سرتیپ دوم پاسدار حسین لنگری، شهید اسدالله هاشمی، شهید حاج سید کمال الدین کامروا، شهید غلامحسین یارجانی، شهید سیدمصطفی اوب دوست، شهید اسدالله ابراهیمی، شهید مهدی بیدی، شهید شعبان نصیری، شهید مصطفی آتش پنجه، شهید مصطفی شفیعیان و خانواده شهید دکتر احمد قلی‌پور در این همایش تجلیل شدند.

همچنین در این همایش از تنی چند از پیشکسوتان دفاع مقدس از جمله مصطفی سلامی، مسعود فرهمندزاده، عباس دهگانی، مهدی صانعی‌فرد، غلامرضا شقاقی، مصطفی امکانی، عباس جانی‌پور، مراد شرفی، احمد دهدار، محسن اسدی، حسن رستگارپناه، احمد ذوالقدر، علیرضا خسروی، علی‌اکبر رضایی، ولی‌داد کرمی‌صحنه، مسعود خانزاده‌مجیدی، عیسی حسن‌زاده، علی قاسمی، مجتبی افخم‌رضایی، سید ناصر میر ابراهیمی، سید هادی جمالی، سید عبدالرحیم حبیبیان‌نژاد، رضاعلی احمدپور ترکی، ابوالفضل کوره‌پز اصل،‌ ام‌البنین عطاء، مجید بنی‌احمدی، خسرو ارتقایی، غلامرضا علی‌آبادیان، ناصر ابراهیمی‌امین، محمدعلی نبی‌زاده تجلیل به عمل آمد.

در پایان این همایش رزمندگان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس طی بیانیه‌ای با حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) تجدید میثاق کردند. 

متن این بیانیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ

حمد و سپاس خداوند منان را که به ما توفیق زیستن در عصر انقلاب اسلامی عطا فرمود و بصیرتمان داد تا در این دوران پر تلاطم و آکنده از کینه دشمنان داخلی و خارجی، در صف سربازان اسلام و انقلاب ثابت قدم بمانیم و افتخار حضور در رکاب ولی امر مسلمین جهان حضرت امام خامنه‌ای عزیز (مدظله‌العالی) را کسب کنیم.

پیشکسوتان جهاد، ایثار و شهادت؛ تصویر واقعی قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی و سد نفوذ ناپذیر در مقابل دشمنان قسم خورده این مرز و بوم، قله افتخارات ملت ایران در چهل سال مقاومت و ایستادگی هستند و به عنوان نقطه عطفی در نمایش اتحاد و انسجام حول محور ولایت فقیه برای همیشه در تاریخ این کشور می‌درخشند.

امروز با ورود به گام دوم انقلاب، شاهد ناکامی جنگ‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه جبهه مقاومت و ناکامی مفتضحانه سیاست‌های آمریکا در جنگ‌های نیابتی و تکفیری علیه کشورها و جنبش‌های مقاومت و همچنین شکست فشار حداکثری علیه ام القرای جهان اسلام یعنی ایران اسلامی هستیم. شکست‌های پی در پی ارتش‌های هالیوودی و به ظاهر اسطوره‌ای آمریکا و رژیم نامشروع اسرائیل در اقصی نقاط جهان به ویژه در جبهه مقاومت، نشانه اوج قدرت حسین دوران، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) است.

ما پیشکسوتان جهاد و مقاومت و ایثار و شهادت ضمن تجدید پیمان با رهبر و مقتدایمان امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اعلام می‌نماییم.

1. ای سید و رهبر و مقتدای ما؛ اگر بدانیم که کشته می‌شویم، سپس سوزانده می‌شویم دوباره خاکسترمان به باد داده می‌شود و دگر بار زنده می‌شویم و این حادثه هزار بار برای ما در جنگ با آمریکا و اذنابش اتفاق می‌افتد؛ هرگز فرزند حسین ابن علی را ترک نمی‌کنیم و در این راه تا ابد پیرو فرامین عاشورایی و علوی اماممان باقی می‌مانیم.

2. ما پیشکسوتان دفاع مقدس آمادگی خود را برای انتقال تجربیات به نسل جوان جهت عملیاتی شدن توصیه‌های پیامبرگونه‌تان برای رسیدن به تمدن اسلامی در بیانیه مترقی گام دوم انقلاب، همچون دهه اول انقلاب اعلام نموده و آن را به منزله جهاد همه‌جانبه دانسته و تا پای جان برای به ثمر نشاندن آن ایستادگی می‌کنیم.

3. ما ضمن حمایت از قوای سه‌گانه و دستگاه‌های لشکری و کشوری، از مدیران و مسئولان می‌خواهیم تا با خدمت صادقانه و شبانه‌روزی ضمن تلاش برای تحقق فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب عرصه مدیریت را برای حضور جوانان انقلابی، متعهد و متخصص کشور فراهم ساخته و با پرهیز از روحیه اشرافی‌گری و دوری از ثروت‌اندوزی و سیاست‌زدگی جناحی در تقویت عزت و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اقدام انقلابی نمایند.

4. ما ضمن حمایت از نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی برای حفاظت از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در مبارزه با متجاوزان خارجی آمادگی مجدد خود را برای حضور عاشقانه در عرصه جهاد و شهادت اعلام می‌نماییم.

5. ما پیشکسوتان دفاع مقدس؛ حفظ، توسعه و نشر فرهنگ جهاد و ایثار و شهادت را محور گفتمان مقاومت در عرصه‌های مختلف کشور و منطقه دانسته و مسئولان و مدیران کشور را به استمرار راه و یاد شهیدان و توسعه الگوی مدیریت مقاومت در سطوح ملی و جهانی دعوت می‌کنیم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار