نصرت‌اله صمدزاده:

جانبازان تا زمانی که نفس می‌کشند، شعر جنگ زنده و پویاست

مدیر کتابخانه تخصصی جنگ حوزه هنری گفت: بعد از جنگ نگاه تهییجی، به نگاه تعقلی تبدیل شد و تا زمانی که هنوز جانباز در جامعه وجود دارد، شعر پس از جنگ نیز زنده و پویاست.
کد خبر: ۳۶۴۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰ - 30September 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «نصرت‌اله صمدزاده» مدیر کتابخانه تخصصی جنگ حوزه هنری که در برنامه رادیویی «از پارسی تا فارسی» سخن می گفت، اظهار داشت: هر واقعه‌ای با ورود به جریان ابدی، ابتدا رویکردی تبلیغی و تهییجی دارد ولی رویکردهای دیگر نیز وجود دارد که وجوه هنری را در بر می گیرد.

وی ادامه داد: ابتدا که دشمن وارد خاک ما شد، شاعران کمک کردند، حس دفاع از میهن به‌وجود آید؛ لذا ژانر ادبیات حماسی مردم را تهییج کرد؛ البته نمی توان گفت شاعران عامل اصلی هستند ولی هیچ‌گاه نمی توان مسئله تعهد را از شعر حذف کرد.

صمدزاده افزود: نگاه تهییجی بعد از جنگ، به نگاه تعقلی تبدیل شد و تا زمانی که هنوز جانباز در جامعه وجود دارد، شعر پس از جنگ نیز زنده و پویاست.

کارشناس فرهنگی با اشاره به فعالیت کتابخانه تخصصی جنگ گفت: مشکلاتی در حوزه گردآوری ها وجود دارد؛ البته سعی کردیم بخشی از کوتاهی ها رفع شود. در 40 سال اخیر حدودا 750 هزار جلد کتاب به زبان فارسی چاپ کرده‌ایم و از این میان پنج هزار و 400 عنوان کتاب متعلق به شعر جنگ است.

صمدزاده ادامه داد: رویکرد مراکز عمومی مانند خانه کتاب، تخصصی نیست و در خانه کتاب تنها 258 عنوان کتاب دفاع مقدسی ثبت شده است.

در ادامه علی داوودی، پژوهشگر ادبی با اشاره به اینکه ژانر دفاع مقدس بعنوان تولید یک ژانر جدید در ادبیات جامعه بود، اظهار کرد: در این میان شعر جدیدی متولد شد که نشانه های خاص خود را داشت و در معانی و لحن و شیوه بیانِ آن، تمایز و تشخص را مشاهده می کنیم.

وی ادامه داد: برخی شاعران بعد از جنگ به دنیا آمدند و امروز جز شاعران دفاع مقدس هستند؛ لذا گستره‌ای از آثار دفاع مقدسی در اختیار داریم که هر یک قابل تحلیل است.

داوودی با اعلام اینکه شعر جنگ به‌درستی تعریف نشده است، افزود: سویه ادبیات ما بدین واسطه طرح‌ریزی شده که ما جنگ نکردیم؛ بلکه دفاع کردیم و این جنگ در مکتب ما تعریفی دیگر دارد.

این شاعر افزود: همانطور که امام (ره) فرمودند «جنگ نبرد حق و باطل و تمام شدنی نیست»، لذا ما همواره به عنوان یک رزمنده هستیم و چاره‌ای نداریم جز اینکه در یکی از جبهه‌ها حضور داشته باشیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار