کامران شرفشاهی:

شاعران در صف اول هنر دفاع مقدس، با مردم اعلام همبستگی کردند

یک شاعر و پژوهشگر ادبی گفت: اولین هنری که قدم به میدان مبارزه گذاشت، شعر دفاع مقدس بود و نخستین کسانی که در این عرصه حضور یافتند، شاعران بودند و با مردم و نهضت مقاومت اعلام همبستگی کردند.
کد خبر: ۳۶۴۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷ - 30September 2019

شاعران در صف اول هنر دفاع مقدس، با مردم اعلام همبستگی کردندبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کامران شرفشاهی با بیان اینکه روحیه سلحشوری و پایداری باید در میان مردم جامعه حفظ شود، اظهار داشت: ادبیات دفاع مقدس در این راه کمک کننده است؛ این ادبیات باید قدر دانسته شود و باید کمک کنیم در جامعه ما جاری باشد و کودکان ما با آن آشنا شوند.

وی ادامه داد: «نباید به واسطه اینکه امروز جنگی در پیش نداریم، ادبیات دفاع مقدس را کنار بگذاریم.»

شرفشاهی افزود: ادبیات دفاع مقدس یا پایداری گونه یا شاخه ای از ژانر ادبیات حماسی است. در این میان یکی از غنی ترین کشورهای جهان هستیم و آثار بسیار گران سنگی در این حوزه داشتیم که به تاریخ سرزمین ما باز می‌گردد.

وی ضمن پرداختن به اهمیت ادبیات پایداری گفت: به محض شروع جنگ تحمیلی در پایان شهریور سال 59، شاهد بودیم که اولین هنری که قدم به میدان مبارزه گذاشت، شعر دفاع مقدس بود و نخستین کسانی که در این عرصه حضور یافتند، شاعران بودند و با مردم و نهضت مقاومت اعلام همبستگی کردند.

شرفشاهی گفت: شعر و شاعران همواره در صف اول دفاع مقدس حضور داشتند؛ البته در مسیر گردآوری این آثار کوتاهی صورت گرفته. علی رغم اینکه نهادهایی وجود دارد که خود را متولی و مدعی این حوزه می دانند ولی کار زیادی بر زمین مانده است.

این شاعر و منتقد ادبی ابراز امیدواری کرد در این عرصه مدیریتی پویا پدید آید تا این عرصه ساماندهی شود و افزود: ادبیات پایداری در حال حاضر بعنوان یک رشته دانشگاهی شناخته می شود و موضوع بسیاری از پایان نامه های دانشجویی است و حرکت های خوب و مثبتی در این زمینه صورت گرفته و امیدواریم این تلاش ها استمرار داشته باشد.

در ادامه عبدالکریم سعیدی راد، شاعر با بیان اینکه ادبیات دفاع مقدس از همان سال های آغازین جنگ شکل گرفت، اظهار داشت: «ادبیات دفاع مقدس در زمان جنگ تحمیلی بود؛ خاصه در دهه 60 در همه صحنه ها حضور داشت و پا به پای رزمندگان اسلام از مرز و بوم ما دفاع می کرد.»

وی در برنامه رادیویی " از پارسی تا فارسی" با بیان اینکه ادبیات دفاع مقدس جریان ساز بود و با همه مردم ارتباط می گرفت، افزود: این ادبیات بعد از جنگ تحمیلی نیز ادامه یافت و پا به پای رخدادهایی نظیر بازگشت آزادگان به کشور و پیدا شدن مفقود الاثرها و نیز شهادت جانبازان شیمیایی که تا امروز ادامه دارد، حرکت کرده است.

سعیدی راد با اشاره به زنده و پویایی ادبیات دفاع مقدس تا امروز گفت: شاید عده‌ای تصور کنند این ادبیات تنها مختص جنگ بود. ولی ما معتقدیم ادبیات دفاع مقدس بعنوان یک ریشه و الگو باید در یادها ماندگار باشد و بدانیم مدیون چه جوانان برومند و شهدای عزیزی هستیم.

وی به رادیو گفتگو گفت: متاسفانه در دوران کنونی زمزمه می شود که برخی خاطرات دفاع مقدس از کتب درسی حذف شود و یا نام برخی شهدا از کوچه و خیابان ها برداشته شود و این ها جای تاسف دارد!

سعیدی راد ادامه داد: گوشت و پوست و آرامش امروز ما مدیون شهدای عزیز است و این مهم در همه دنیا وجود دارد و سایر کشورها نیز از قهرمانان خود همواره به نیکی یاد می‌کنند.

این پژوهشگر ادبی در این راستا کنگره‌های دفاع مقدس را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این کنگره‌ها چندین سال برگزار نشد و طبیعی است که به سایر موضوعات غیر از دفاع مقدس، پرداخته شود.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار